Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP I 443/1/130/05
z 10 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP I 443/1/130/05
Data
2005.06.10



Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
pośrednictwo


Pytanie podatnika
Sposób opodatkowania nabywanych usług pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowanego według PKWiU 74.87.14-00.00 świadczonych przez:
podmiot francuski na terenie Rumunii,
podmiot rosyjski na terenie Rosji,
podmiot jordański na terenie Jordanii, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Jemenu, Iraku, Omanu, Kataru, Libanu, Syrii i Bahrajnu na rzecz Podatnika, posiadajacego siedzibę na terenie RP.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2005 r., który wpłynął do tut. organu w dniu 05 kwietnia 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu opodatkowania nabywanych usług pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowanego według PKWiU 74.87.14-00.00 świadczonych przez:

podmiot francuski na terenie Rumunii,

podmiot rosyjski na terenie Rosji,

podmiot jordański na terenie Jordanii, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Jemenu, Iraku, Omanu, Kataru, Libanu, Syrii i Bahrajnu na rzecz Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 kwietnia 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka zarejestrowana we Francji jako podatnik VAT UE zafakturowała 19 lipca 2004 r. usługi wykonane na terenie Rumunii, których wartość ustalana jest w proporcji do wartości dostarczonych przez Spółkę wyrobów. Na fakturze tej kontrahent francuski podał numer identyfikacyjny nadany przez Francję i nie opodatkował przedmiotowej transakcji. Spółka rosyjska świadcząca usługi na terenie Rosji zafakturowała 01 lipca 2004 r. wykonanie usług pośrednictwa związanych z dostawą wyrobów, a podmiot z Jordanii świadczący usługi na terenie Jordanii, Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Jemenu, Iraku, Omanu, Kataru, Libanu, Syrii i Bahrajnu zafakturuje w najbliższym czasie wykonanie usług pośrednictwa związanych z dostawami wyrobów Spółki.

Umowa agencyjna ustanawia agenta wyłącznym przedstawicielem dla celów wspierania przy sprzedaży i dostawach wyrobów.

W związku z tym, składa zapytanie czy powyższą usługę można klasyfikować jako usługi wykonywane w imieniu i na rzecz Spółki oraz w jakim kraju należy je opodatkować ...

W ocenie wnioskodawcy, usługi wykonywane przez pośredników świadczone są w imieniu i na rzecz Spółki; bezpośrednio związana jest z dostawą towarów. Jako takie opodatkowane powinny być w miejscu ich świadczenia, tożsamym z miejscem dostawy towarów, w kraju do którego nastąpiła dostawa, na terenie którego działa agent. W tej sytuacji nie występuje import usług, zatem nie ma konieczności naliczenia podatku należnego.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu zaprezentowane przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.

Od powyższej zasady wprowadzono wyjątki zawarte w art. 27 ust. 2-6, w art. 28 ustawy oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. b ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z usługami innymi niż:

wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów,

usługi pomocnicze do usług transportu, a także,

usługi niematerialne wymienione w art. 27 ust. 4 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy,

miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania jest miejsce ich wykonania.

Jednakże w sytuacji, gdy nabywca usługi pośrednictwa podał dla tej czynności świadczącemu usługę podatnikowi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 cyt. ustawy ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 6 ustawy).

Odnosząc się bezpośrednio do sytuacji przedstawionej przez podatnika, tut. organ podatkowy stwierdza, iż czynności wykonywane przez pośrednika, który nie jest właścicielem towarów, a za swoje usługi otrzymuje prowizję należy zakwalifikować, jako usługi wykonywane w imieniu i na rzecz Spółki tj. pośrednictwo związane bezpośrednio z dostawą towarów.

W myśl § 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy. Jednak w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa – miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zatem w sytuacji przedstawionej przez Państwa należy uznać, iż miejscem świadczenia usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości PKWiU 74.87.14-00.00 będzie miejsce dokonania dostawy (nabywca usługi tj. Spółka polska nie podała dla tej czynności pośrednikowi numeru, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT na terytorium Polski).

Miejsce dokonania dostawy towarów ustalane jest zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż w przypadku dostawy towarów, które są wysyłane lub transportowane przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią – miejscem świadczenia jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. Tym samym miejscem opodatkowania usługi pośrednictwa komercyjnego opisanego we wniosku będzie teren kraju, a obowiązek podatkowy z tytułu przedmiotowej transakcji przejmie polski nabywca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonyvch przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub jej uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj