Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chorzowie
US PDII-415/29/05
z 16 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US PDII-415/29/05
Data
2005.08.16
Autor
Urząd Skarbowy w Chorzowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych
Słowa kluczowe
emeryci
funkcjonariusz
podatek dochodowy od osób fizycznych
straż pożarna
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenie pieniężne
Pytanie podatnika
Opodatkowanie świadczeń otrzymywanych przez funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej.
W dniu 20.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chorzowie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Stan faktyczny przedstawiony przez Jednostkę jest następujący: Świadczenia otrzymywane przez funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej, określone są w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej z dnia 24 sierpnia 1991 r. z późniejszymi zmianami (tekst jednolity – Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230) oraz w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 września 2001 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń socjalnych i bytowych, przysługujących strażakowi Państwowej Straży Pożarnej oraz członkom jego rodziny. Są to:
Pytania płatnika są następujące:
Stanowisko przedstawione przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej jest następujące: W oparciu o ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.):
Ocena prawna stanowiska płatnika: Ad 1) Ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają:
Stanowisko płatnika w tym zakresie jest prawidłowe. Ad 2) Wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych jest równoważnik pieniężny za brak lokalu przysługujący strażakowi w sytuacji, kiedy on sam lub członkowie jego rodziny (...) nie posiadają lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby albo w miejscowości pobliskiej. Podstawa prawna: art. 21 ust. 1 pkt 77 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są równoważniki pieniężne za brak kwatery wypłacane m.in. strażakom Państwowej Straży Pożarnej – do wysokości nie przekraczającej kwoty 2.280,00 zł. Stanowisko Jednostki w tym zakresie jest prawidłowe. W sytuacji, kiedy przedmiotowe świadczenie otrzymuje funkcjonariusz zwolniony ze służby, będący emerytem lub rencistą Państwowej Straży Pożarnej, płatnik ma obowiązek opodatkowania świadczenia zgodnie z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym (...) z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 – w wysokości 10% należności. Jak stanowi ww. art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym (...) do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. Zatem po przekroczeniu tej kwoty, płatnik winien naliczyć i pobrać podatek ryczałtowy w wysokości 10% tego świadczenia. Wobec powyższego stanowisko płatnika w tym zakresie jest nieprawidłowe. Ad 3) Opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 20 % podlega w myśl art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenie pieniężne wypłacane strażakowi mianowanemu na stałe przez okres jednego roku po zwolnieniu ze służby, co miesiąc, w wysokości odpowiadającej uposażeniu zasadniczemu wraz z dodatkami o charakterze stałym, pobieranym na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym (art. 101 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej). Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych po zmianie wprowadzonej art. 1 pkt 16 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 863, poz. 2619) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych na podstawie odrębnych ustaw, przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze stałej służby – w wysokości 20% należności. Płatnik dokonując wypłaty tych świadczeń zobowiązany jest na mocy art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego i przekazania go w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby płatnika, jak również do przesyłania deklaracji PIT-8A. Stanowisko płatnika w tym zakresie jest prawidłowe. Ad 4) Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają uposażenia wymienione przez Jednostkę w punktach 1 - 5, 9 i 11 – 13, tj.: uposażenia, nagrody, nagrody jubileuszowe, odprawy dla zwolnionych strażaków, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego, pomoc finansowa na pozyskanie lokalu, równoważnik pieniężny za przejazd 1.000 km raz w roku do wybranej przez strażaka miejscowości w kraju publicznymi środkami komunikacji i z powrotem, świadczenie socjalne zwane „dopłatą do wypoczynku”, z uwagi na fakt, iż ww. świadczenia zawierają się w przepisie art. 12 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z powyższym przepisem prawnym za przychody ze stosunku służbowego (...) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, (...) różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty (...) a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, a także wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Za pracownika w rozumieniu ustawy, uważa się osobę pozostającą m.in. w stosunku służbowym. W związku z powyższym, płatnik od dokonanych wypłat wymienionych powyżej świadczeń ma obowiązek pobrać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno w odniesieniu do funkcjonariuszy, których stosunek trwa jak i tych, którzy odchodzą ze służby. W tym zakresie stanowisko płatnika jest prawidłowe. Zgodnie z przepisem art. 95a ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej strażakowi, którego warunki bytowe uległy znacznemu pogorszeniu wskutek zdarzeń losowych, może być przyznana zapomoga z przeznaczeniem na dodatkowe wydatki. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zapomogi otrzymywane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci są wolne od podatku dochodowego do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. Kwota zapomogi przekraczająca kwotę wolną podlega opodatkowaniu według zasad określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym zakresie stanowisko płatnika jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.