Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1817/04/CIP
z 21 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1817/04/CIP
Data
2004.10.21



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
bilety
opłata manipulacyjna
pośrednictwo
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku powinna być opodatkowana ww. opłata w przypadku sprzedaży przez agenta biletów na przeloty krajowe i przeloty międzynarodowe w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług „Stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do: usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym”.
Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 „Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1”.
Załącznik nr 3 w pozycji 148 wymienia przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie, symbol PKWiU 62.10.10.
Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi zostały sklasyfikowane do grupowania 63.30.12 – usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów.
Wobec powyższego, zdaniem Podatnika, opłata manipulacyjna za wystawienie biletu lotniczego na przeloty międzynarodowe, powinna być opodatkowana 0 % stawką podatku od towarów i usług, natomiast opłata manipulacyjna za wystawienie biletów lotniczych na przeloty krajowe 7 % stawką podatku od towarów i usług.


Stan faktyczny:

Podatnik jako agent sprzedający usługi transportu lotniczego za wystawienie biletu lotniczego pobiera opłatę manipulacyjną bezpośrednio od klienta (usługobiorcy) na podstawie faktury VAT. Opłata ta nie jest ujęta w wartości biletu lotniczego.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT obniżona została do wysokości 0% stawka podatku dla usług transportu międzynarodowego. Stosownie do definicji zawartej w ust. 3 pkt. 1 tego artykułu przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:

  • przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski), jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (Polski),
  • przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  • usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z ww. usługami.

Wobec powyższego usługi wykonywane przez pośredników dokonujących sprzedaży biletów lotniczych na przejazdy w międzynarodowym transporcie lotniczym opodatkowane są stawką 0 % podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Pod pozycją 148 i 149 tegoż załącznika wymienione zostały odpowiednio usługi oznaczone symbolem PKWiU 62.10.1 przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie oraz PKWiU 62.20.1 przewozy lotnicze pozarozkładowe pasażerskie.

Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi sklasyfikował do grupowania 63.30.12 – czyli jako usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów.

Ponieważ usługi te nie zostały ujęte w załączniku nr 3 ani też nie mieszczą się w zakresie usług wymienionych w poz. 148 i 149 przedmiotowego załącznika, zatem nie ma do nich zastosowania preferencyjna 7 % stawka podatku od towarów i usług.

Reasumując, usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów na przeloty krajowe podlegają opodatkowaniu stawką określoną w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. stawką 22 %.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj