Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1436/2BV/443/147/05/MKow
z 6 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1436/2BV/443/147/05/MKow
Data
2005.07.06
Autor
Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Słowa kluczowe
budynki zbiorowego zamieszkania
dostawa
lokale
pobyt czasowy
Pytanie podatnika
Dot. zasadności opodatkowania podatkiem VAT w wys. 7% dostawy lokali na cele mieszkalne znajdujące się w budynku, określonym w pozwoleniu na budowę jako rekreacyjny,
W przedmiotowym wniosku Spółka podała, że na terenie dzierżawionym wieczyście uzyskała pozwolenie na budowę budynków apartamentowych, które w pozwoleniu tym określono jako rekreacyjne. W przypadku zainteresowania klientów część lokali znajdujących się w budynkach zostanie wydzielona i sprzedana jako samodzielne lokale mieszkalne, gdyż budynki te spełniają wszelkie wymogi przewidziane dla budynków mieszkalnych przeznaczonych na stały pobyt ludzi, określone w przepisach prawa budowlanego. Do przedstawionego stanu faktycznego Spółka zadała pytanie, czy zasadne jest opodatkowanie podatkiem VAT w wys. 7% VAT dostawy lokali na cele mieszkalne znajdujących w budynkach rekreacyjnych , przy założeniu, ze co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynku będzie wykorzystywana do celów mieszkalnych oraz lokale będą spełniały warunki techniczne określone przepisami wykonawczymi ustawy - prawo budowlane, jako przeznaczone na stały pobyt ludzi.
Zdaniem tut. organu podatkowego w przedmiotowej sprawie zasadnym byłoby posłużenie się przepisami prawa budowlanego dot. obowiązujących procedur w zakresie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada jedynie pozwolenie na budowę przedmiotowych budynków, określonych w pozwoleniu na budowę jako budynki rekreacyjne. Nie wskazano żadnej dokumentacji ani podjętej procedury świadczącej o zmianie sposobu użytkowania przedmiotowych obiektów budowlanych. Istotnym w sprawie jest, że z pozwoleniem na budowę określonego obiektu budowlanego wiąże się niejako sposób jego użytkowania (przeznaczenia) np. wykorzystanie na stały pobyt ludzi bądź do okresowego pobytu. Jeśli w pozwoleniu na budowę obiekt budowlany określono jako rekreacyjny, to bez dopełnienia procedur określonych w prawie nie jest możliwa samowolna zmiana przez właściciela obiektu sposobu użytkowania obiektu bądź jego części, niezgodnie z z pozwoleniem na budowę, wydanym w oparciu o obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie bowiem art. 61 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. nr 207 poz. 2016 – teks jednolity) właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany utrzymać i użytkować obiekt zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy tj. obiekt budowlany należy użytkować w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymogami ochrony środowiska oraz utrzymać w należytym stanie technicznym i estetycznym. Zaś w oparciu o art. 71 ust. 2 ustawy - Prawo budowlane, zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia właściwemu organowi. W zgłoszeniu należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Istotne jest, że do w/w zgłoszenia oprócz innych dokumentów należy dołączyć, zgodnie z ust. 2 pkt 4 w/w artykułu zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostateczną decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W/g postanowień ust. 2 pkt 6 w zależności od potrzeb w powyższym zakresie wymagane są również pozwolenia , uzgodnienia lub opinie wymagane odrębnymi przepisami. Zatem uznanie, że dany obiekt przeznaczony jest do celów stałego zamieszkania , wymaga podjęcia określonej przepisami prawa procedury do zmiany użytkowania ( przeznaczenia ) obiektu a więc nie jest właściwe twierdzenie, że zostały spełnione wymogi w tym zakresie wyłącznie poprzez zakwalifikowanie obiektu na podstawie klasyfikacji PKOB i rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, z pominięciem istotnej procedury określonej w/w przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawa budowlanego. Biorąc powyższe pod uwagę należy podkreślić, że w opisanym stanie faktycznym obiekty te nie spełniają wymogów określonych w art. 2 pkt 12 jako budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane pod symbolem PKOB 112, w związku z czym w sprawie nie ma zastosowania art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy. Podsumowując przedstawiona analizę stanu faktycznego i stanu prawnego należy stwierdzić, brak zasadności stosowania obniżonej do wys. 7% stawki podatku VAT w przypadku dostawy przedmiotowych lokali znajdujących się w budynku rekreacyjnym. Zatem, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06.04..2005 r. należy uznać za nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.