Interpretacja Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich
PP/443-30/05
z 12 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-30/05
Data
2005.09.12



Autor
Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
budynek usługowy
infrastruktura towarzysząca
oświetlenie uliczne
podatek od towarów i usług
stawki podatku


Pytanie podatnika
Urząd Miejski zwrócił się z wnioskiem o udzielenie informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy. Modernizacja w przeważającej części dotyczy terenów mieszkalnych, a tylko w małym procencie powierzchni związanych z działalnością gospodarczą.


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 28 lipca 2005 roku (data złożenia w tutejszym organie podatkowym 01.08.2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.08.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 31.08.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 28 lipca 2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 01.08.2005 r.) podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przedstawiony przez podatnika stan faktyczny:

Urząd Miejski w X zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy. Modernizacja w przeważającej części dotyczy terenów mieszkalnych, a tylko w małym procencie powierzchni związanych z działalnością gospodarczą.Podatnik stoi na stanowisku, że część modernizacji, która dotyczy infrastruktury budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%, natomiast pozostała infrastruktura dotycząca zakładów usługowo-produkcyjnych winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 3, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się: sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia dojazdy, zieleń i małą architekturę, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne – jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, o których mowa powyżej, zgodnie z art. 2 pkt. 12 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
W praktyce infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (lokale użytkowe), jak również z budownictwem mieszkalnym. Wprawdzie w ustawie o VAT ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania, to jednak należy podkreślić, że cyt. przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.Tym samym, w przypadku, gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkiem mieszkalnym, jak i innym obiektem, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz innymi obiektami i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami podatku VAT, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałych części. Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej).

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem postanowienia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj