Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-III-2-443/85/05/AMM
z 19 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-III-2-443/85/05/AMM
Data
2005.07.19



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
opodatkowanie
próbki
przekazanie nieodpłatne
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Wniosek Spółki dotyczy możliwości zakwalifikowania przekazania kontrahentom materiałów ekspozycyjnych w celu oferowania produktów Podatnika do kategorii przekazania próbek w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z wniosku o udzielenie interpretacji, dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) możliwości zakwalifikowania przekazania kontrahentom materiałów ekspozycyjnych w celu oferowania produktów Podatnika do kategorii przekazania próbek w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wynika, iż Spółka przekazuje swoim klientom (członkom sieci dealerskiej produkowanych przez Podatnika towarów) materiały ekspozycyjne, które mają charakter informacyjny o ofercie Podatnika i zawierają elementy (wycinki) towarów oferowanych przez Podatnika. Na te materiały ekspozycyjne składają się różnego rodzaju wzorniki i ekspozytory, np. ekspozycja płyt laminowanych (zestaw próbek płyt laminowanych o wymiarach 20 cm na 20 cm, prezentujących pełną kolekcję handlową), ekspozytor blatów roboczych (ekspozytor wolnostojący zawierający zestaw próbek blatów roboczych), katalog folii (segregator z próbkami folii finish odwzorowujący pełną kolekcję kolorystyczną płyt laminowanych, obrzeży, format A5), wzornik struktur powierzchni płyt laminowanych (zestaw próbek płyt laminowanych w kolorze szarym odwzorowujących wzory matryc), wzornik blatów roboczych (zestaw wzorów blatów roboczych - spiętych łańcuszkiem 4 cm na 6 cm).

Materiały ekspozycyjne są wykonywane w firmach produkcyjnych zewnętrznych lub z produktów wytwarzanych w przedsiębiorstwie podatnika (płyta oklejana, blaty robocze, folia). Do tego cele wykorzystywane są także materiały zewnętrzne (np. prowadnice, segregatory) oraz usługi wykonawcze świadczone przez podmioty trzecie niezwiązane z Podatnikiem.

Opisane materiały są wykorzystywane do potrzeb ekspozycji handlowej - to jest służą odpowiedniemu zaprezentowaniu oferty handlowej firmy Podatnika w miejscu sprzedaży u partnerów handlowych Podatnika. Spółka wskazuje we wniosku, iż materiały ekspozycyjne stanowią standardowe działanie handlowe, bez którego nie sposób jest prowadzić obecnie sprzedaży zarówno hurtowej, jak i detalicznej. Materiały te są udostępniane w hurcie, w punktach obsługi klienta rozumianego jako osoba prawna (sklep, studio mebli kuchennych, zakład stolarski, producent mebli), jak i osoba fizyczna. W detalu najczęściej znajdują się w sklepie meblowym, salonie sprzedaży jako podstawowy element ekspozycji handlowej.

W związku z powyższym stanem faktycznym, Podatnik we wniosku pyta, czy nieodpłatne przekazanie materiałów ekspozycyjnych kontrahentom (dealerom) w celu oferowania produktów Podatnika może zostać zakwalifikowane jako przekazanie próbek w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik uważa, iż przekazanie materiałów ekspozycyjnych w celu oferowania przez kontrahentów produktów Podatnika do dalszej sprzedaży, niewątpliwie wiąże się z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, (...), a także grunty (art. 2 pkt 6 cyt. ustawy). Na podstawie art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Art. 7 ust. 3 stanowi natomiast, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.
Zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Jak wynika z treści przywołanego wyżej art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, za próbkę można uznać tylko taki towar gotowy pobrany z większej partii, który jest przekazywany w najmniejszej możliwej ilości gwarantującej zachowanie wskazanych w przepisie cech, a więc z założenia przekazanie to ma następować w celu przetestowania, sprawdzenia właściwości tego produktu. W stanie faktycznym opisanym we wniosku materiały ekspozycyjne są przekazywane kontrahentom w celu oferowania produktów Podatnika, a nie w celu umożliwienia zbadania właściwości (w tym jakości) produktów Podatnika. Jak Podatnik sam wskazuje w treści wniosku, przedmiotowe materiały ekspozycyjne służą do zaprezentowania oferty Podatnika, spełniają więc funkcję taką jak katalogi - mają bowiem ułatwić potencjalnym klientom dokonanie wyboru konkretnego produktu z szerokiej oferty Podatnika ( to jest produktu o określonym kolorze, strukturze, itp.). Opisane materiały ekspozycyjne nie mogą być uznane za próbki, gdyż służą do celów ekspozycyjnych, a nie do celów badania właściwości produktów Podatnika (zapoznawania klientów z właściwościami tych produktów). Ponadto, w stanie faktycznym opisanym we wniosku ma miejsce przekazanie materiałów ekspozycyjnych w postaci szaf, segregatorów zawierających wycinki towarów oferowanych przez Podatnika, a więc przekazania tego nie można uznać za przekazanie próbek, gdyż przekazywane materiały ekspozycyjne nie mieszczą się w kategorii próbek wyznaczonej przez art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, w stanie faktycznym opisanym we wniosku nieodpłatne przekazanie kontrahentom materiałów ekspozycyjnych nie może zostać zakwalifikowane jako przekazanie próbek w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazano w postanowieniu Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi z dnia 19.07.2005r. znak: ŁUS-III-2-443/83/05/AMM, przekazanie to, mimo, że jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Podatnika podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli Podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z przekazywanymi materiałami ekspozycyjnymi, a nie są spełnione warunki do uznania przekazania tych materiałów za przekazanie prezentów o małej wartości.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj