Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-415-101/05/AM
z 23 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-415-101/05/AM
Data
2005.08.23



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem o możliwe formy opodatkowania działalności gospodarczej.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Panu X oceniając stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25.05.2005r. - o udzielenie interpretacji jako - nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez WnioskodawcęPodatnik zamierza otworzyć pierwszą działalność gospodarcza, polegającą między innymi na:* kupnie sprzętu RTV na aukcjach internetowych - towar nabywany od osób prywatnych nie mogących wystawić faktury VAT ani rachunku. Kupno odbywa się za pośrednictwem firmy organizującej aukcje internetowe. Firma ta nie wystawia faktur za sprzedawane przedmioty, gdyż jest tylko pośrednikiem w transakcji, * na sprzedaży w sklepie - towar sprzedawany nabywcom indywidualnym lub firmom.

Przedmiot interpretacjiPodatnik zwrócił się z zapytaniem o możliwe formy opodatkowania w/w działalności gospodarczej. Jednocześnie uważa, że opodatkowaniu powinna podlegać marża, która jest w tym przypadku jedynym źródłem dochodu.

Stanowisko wnioskodawcyWnioskodawca w związku z powyższym stanem faktycznym uważa, że opodatkowaniu powinna podlegać marża, która jest jedynym źródłem dochodu.

Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyNaczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku informuje, iż podatnicy mają możliwość wyboru formy opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej spośród czterech sposobów:- uregulowanych ustawą z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), tj.:1. zasady ogólne - według skali podatkowej (art. 27 ustawy); 2. podatek liniowy - według stawki 19% (art.30c ustawy); - uregulowanych ustawą z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), 3. ryczałt ewidencjonowany, 4. karta podatkowa.Dokonując wyboru opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej należy spełnić określone warunki zawarte w ustawie z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.). Podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą winni złożyć na piśmie stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Brak takiego oświadczenia lub złożenie go po terminie powoduje że podatnik będzie opodatkowany w danym roku podatkowym na zasadach ogólnych. Oświadczenie o wyborze określonej formy opodatkowania jest dla podatnika wiążące - nie może on zrezygnować w ciągu roku z wybranej przez siebie formy opodatkowania (może jednak prawo do wybranej przez siebie formy utracić). W przypadku skutecznego złożenia oświadczenia nie będzie konieczne ponowne składanie takiego oświadczenia w następnym roku - zgodnie z art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Osoby fizyczne i spółki cywilne osób fizycznych wykonujące pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną w formie zasad ogólnych są obowiązane, zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Regulacje dotyczące podatkowej księgi przychodów i rozchodów zamieszczone są zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych , jak i w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz .U Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani prowadzić odrębnie za każdy rok podatkowy ewidencję przychodów. Obowiązek prowadzenia ewidencji powstaje od dnia, od którego ma zastosowanie opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Regulacje dotyczące ewidencji przychodów znajdują się w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. Nr 219, poz 1836 ze zm.). Fakt dokonania operacji gospodarczych winien być potwierdzony dowodami księgowymi oraz innymi dowodami stanowiącymi podstawę zapisów zarówno w księdze, jak i w ewidencji przychodów.

W myśl § 12 oraz § 13 i § 14 rozporządzenia Ministra Finansów - dowodami księgowymi są: faktury VAT, faktury VAT RR, faktury VAT KOMIS, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące. Natomiast inne dowody, to: dzienne zestawienie dowodów, noty księgowe, dowody przesunięć, dowody opłat pocztowych i bankowych, inne dowody opłat - w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat oraz dowody wewnętrzne. Dowody te winny stwierdzać fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierać w swej treści wskazanie stron uczestniczących w operacji, datę wystawienia dowodu, przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, podpisy osób uprawnionych do udokumentowania operacji gospodarczych oraz winny być oznaczone w sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi. Dowodami wewnętrznymi można dokumentować wyłącznie zakupy wymienione w § 14 rozporządzenia, tj. m.in.: zakup od krajowego producenta lub hodowcy produktów roślinnych i zwierzęcych nie przerobionych sposobem przemysłowym; surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, owoców leśnych i grzybów; wartości produktów roślinnych i zwierzęcych własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika; zakup w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych; (... ) Przepis powyższy taksatywnie wymienia wszystkie przypadki dokumentowania poniesionych wydatków dowodem wewnętrznym. Przy działalności gospodarczej, którą zamierza Pan prowadzić - dokumentem umożliwiającym udokumentowanie wydatków poniesionych na zakup rzeczy używanych może być rachunek wystawiony przez sprzedającego albo umowa kupna - sprzedaży zawarta między sprzedającym a kupującym. Innego sposobu dokumentowania tego rodzaju wydatków przepisy, o których mowa w rozporządzeniu - nie przewidują. Fakt dokonywanych transakcji zawsze należy potwierdzać dowodami, które będą stanowiły podstawę zapisów w zaprowadzonych urządzeniach księgowych.

Mając na uwadze powyższe, należy wyjaśnić iż w zależności od wyboru formy opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej , opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie przy:- zasadach ogólnych - dochód określony w art. 24 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, : - ryczałcie ewidencjonowanym - przychód, natomiast wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustala się w drodze decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń.Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj