Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423/35/05/BK
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423/35/05/BK
Data
2005.06.20



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia zdrowotne
świadczenie dobrowolne


Pytanie podatnika
Potwierdzenie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na rzecz pracowników Spółki z tytułu dobrowolnych świadczeń medycznych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.z 2005r. Nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 18.03.2005r., które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 22.03.2005r. , uzupełnionego pismem z dnia 11.04.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 13.04.2005r.), w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. o potwierdzenie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na rzecz pracowników Spółki z tytułu dobrowolnych świadczeń medycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego - biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka z o.o. zamierza ponosić koszty dobrowolnych usług medycznych na podstawie umowy, która zostanie zawarta z dostawcą tych usług. Zgodnie z propozycją dostawcy usług – przychodni lekarskiej, usługi skalkulowane są w sposób ryczałtowy na każdego pracownika bez względu na rzeczywistą wartość tych usług w danym okresie i zdaniem Spółki w/w koszty usług medycznych stanowią jej koszt uzyskania przychodu. Na te dodatkowe, nieobowiązkowe usługi medyczne byłyby wystawiane oddzielne faktury. Ustosunkowując się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Spółki w sprawie, organ podatkowy wyjaśnia:Artykuł 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zawiera ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów. Według w/w przepisu kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wyłączonych przez art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zatem warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wskazanie związku pomiędzy celem poniesienia wydatku , a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów. Koszty poniesione przez Podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości , a więc dążenia do uzyskania przychodu. Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2004r. Art. 16 ust. 1 pkt. 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw. Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka chce ponosić koszty dobrowolnych świadczeń medycznych na rzecz pracowników, nie wymieniając jednocześnie zakresu tych świadczeń. Z art. 229 Kodeksu pracy (Dz.U. Z 1998r. Nr 21 poz. 94 ze zm), wynika, że obowiązkiem pracodawcy jest finansowanie następujących rodzajów obowiązkowych badań lekarskich:a) wstępnych-dotyczy osób przyjmowanych do pracy,b) okresowych-dotyczy osób już zatrudnionych,c)kontrolnych- w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku w razie niezdolności do pracy trwającej powyżej 30 dni,d)profilaktycznych-zgodnie z zakresem określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30.05.1996r. (Dz.U.z 1996r. Nr 69, poz. 332 ze zm.), zakres badań uzależniony jest od szkodliwości czynników, na jakie narażeni są pracownicy, w pracy na konkretnym stanowisku. Ponadto, z art. 22 ustawy z dnia 27.06.1997r. O służbie medycyny pracy (Dz.U.z 2004r. Nr 125, poz. 1317) wynika, że pracodawcy powinni finansować wybrane przez siebie świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej należące do zadań służby medycyny pracy, określonych w art. 6 ust. 1 tej ustawy. Profilaktyczną opieką zdrowotną jest zgodnie z w/w ustawą ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo z charakterem pracy. Wśród wymienionych działań znajdują się organizowanie i udzielanie pierwszej pomocy medycznej w nagłych wypadkach, które wystąpiły w miejscu pracy, monitorowanie stanu zdrowia osób pracujących zaliczanych do grup szczególnego ryzyka, (młodociani, niepełnosprawni, kobiety w wieku rozrodczym i ciężarne), wykonywanie szczepień, organizowanie pomocy przedmedycznej i innych związanych z wykonywaną pracą. Jak z powyższego wynika, profilaktyczna opieka medyczna związana jest ze specyfiką wykonywanej pracy. Zatem przedmiotowe badania są niezbędne z uwagi na charakter pracy. Finansowanie ogólnie wszelkiego rodzaju badań jako nie związanych z profilaktyką zawodową nie może zostać uznane za finansowanie badań profilaktycznych. Strona nie wykazuje, że usługi medyczne świadczone na rzecz pracowników pozostają w związku z warunkami lub charakterem pracy.Reasumując, wydatki na dodatkowe, dobrowolne świadczenia lekarskie ponoszone przez Spółkę na rzecz pracowników, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

POUCZENIE

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b par 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa.Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 14a par 4 ustawy Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj