Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/VO/4407/14-41/05/EK
z 25 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/VO/4407/14-41/05/EK
Data
2005.08.25
Autor
Izba Skarbowa w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
zwrot wydatków na zakup kasy rejestrującej
DECYZJA
zmienić postanowienie organu pierwszej instancji
Pismem z dnia 25 stycznia 2005 r. podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenieinformacji o sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14 a § l ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Podatnik jest jednostką doradztwa rolniczego, posiadającą centralę w miejscowości B. oraz trzy oddziały terenowe w innych miastach, dla których właściwym jest Urząd Skarbowy w Pruszkowie. Dla całej firmy koniecznym będzie zainstalowanie 5-ciu kas fiskalnych, o czympodatnik powiadomił w dniu 21.01.2005 r. urząd skarbowy. Pierwsza kasę fiskalną bezuzgodnienia z centralą zainstalował oddział w K. w dniu 11.01.2005 r. i wysłał w dniu21.01.2005 r. zawiadomienie bezpośrednio do organu skarbowego, oświadczającjednocześnie, iż do dnia 25.01.2005 r. nie prowadzono sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Następne dwie kasy w dniu 24.01.2005 r.zafiskalizował oddział w R., a pozostałe dwie zainstalowane zostaną w lutym br. Zdaniem Strony w miesiącu styczniu nie była ona zobligowana do instalacji kasrejestrujących, a jedynie dokonano dobrowolnej fiskalizacji trzech kas rejestrujących, dlategopowinno jej przysługiwać w deklaracji VAT-7 odliczenie 50% ceny netto zakupu wszystkichczterech kas rejestrujących. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, iż stanowisko podatnika w tej sprawie jestnieprawidłowe. Zdaniem organu skarbowego, aby skorzystać z prawa skorzystania z ulgi nazakup kasy rejestrującej podatnik musi spełnić łącznie wszystkie warunki wynikające zrozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 04.07.2002 r. - Dz.U. z2002 r. nr 108, póz. 948 ze zm.). Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy wynika zzapisu § 5 ust. l pkt. 10 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Zgłoszenie to powinno dokonane w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy. Powyższe zawiadomieniepodatnika o fiskalizacji kasy nie jest tożsame z informacją o liczbie stanowisk kasowych (§ 8ust. l rozporządzenia w sprawie kas). Nie złożenie w wymaganym terminie jednego zpowyższych zawiadomień skutkuje utratą prawa do odliczenia ulgi na zakup kasy. W przedmiotowej sprawie kasę rejestrującą zafiskalizowano w dniu 11.01.2005 r., azawiadomienie zostało wysłane w dniu 21.01.2005 r, tym samym Strona nie spełniławarunków potrzebnych do żądania przedmiotowej ulgi. W zażaleniu wniesionym w dniu 29.04. 2005 r. Strona podniosła, iż fiskalizacja kasydokonana w dniu 11.01.2005 r. była dobrowolna. Pierwsza sprzedaż osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej wystąpiła w dniu 28.01.2005 r. Nie zgłoszenie wterminie fiskalizacji kasy zostało spowodowane chorobą osoby odpowiedzialnej za wysyłkępoczty. Następne dwie kasy zafiskalizował w dniu 24.01.2005 Oddział w R., apozostałe dwie kasy zafiskalizowano w dniu 2 i 3 lutego 2005 r. Mając powyższe na uwadze podatnik wnosi o pozytywne rozpatrzenie przedmiotowejsprawy. Po analizie stanu faktycznego i prawnego sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej zauważa,co następuje. Na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, którzyrozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach,mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrującychzgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości50% jej ceny zakupu (bez podatku od towarów i usług, nie więcej niż 2.500 zł. W myśl § 8 pkt l rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r w sprawie kasrejestrujących, skorzystanie z powyższej ulgi następuje pod warunkiem złożenia przezpodatnika do naczelnika urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. l, o liczbie kas rejestrujących i miejscu(adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do zaewidencjonowania.W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasyzgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym musząodpowiadać kasty rejestrujące (...).Odliczenia mogą dokonać tylko podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie niepóźniej niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniającychodpowiednie wymagania. W przedmiotowej sprawie Strona dokonała dobrowolnej fiskalizacji pierwszej kasyrejestrującej w dniu 11.01.2005 r., natomiast zawiadomienie, o którym mowa w § 8 pkt. lcytowanego rozporządzenia nadano w urzędzie pocztowym w dniu 21.01.2005 r.Następne dwie kasy zafiskalizowano dniu 24.01.2005 (Oddział w R.), a pozostałedwie kasy zafiskalizowano w dniu 2 i 3 lutego 2005 r.W świetle przytoczonych powyżej przepisów prawa Strona utraciła prawo doskorzystania z ulgi w odniesieniu do pierwszej kasy fiskalnej, której fiskalizacja nastąpiłaprzed dniem zawiadomienia o miejscu instalacji kasy zgodnie z obowiązującymi przepisamiprawa.Natomiast zawiadomienie, o którym mowa w § 8 pkt. l cytowanego rozporządzeniadotyczyło wszystkich kas podatnika i złożono je przed dniem fiskalizacji kas znajdujących sięw punktach sprzedaży. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej oznacza to, iż w stosunku do kas zafiskalizowanych po dniu 21.01.2005 r. Stronie przysługuje prawo do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup każdej z trzech kas rejestrujących w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku od towarów i usług), nie więcej niż 2.500 zł.Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 pkt.l ustawy Ordynacja podatkowa organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14 a § 4 jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje nauwzględnienie. Zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku zamiesiąc następujący po miesięcy, w którym decyzja została doręczona podatnikowi,płatnikowi, inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatkówrozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący poroku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.