Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu
U.S.II-415/11/2005
z 24 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.II-415/11/2005
Data
2005.06.24
Autor
Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Słowa kluczowe
fundusz remontowy
najem
najemcy
ulga remontowa
umowa najmu
Pytanie podatnika
Czy podatnik może w ramach ulgi remontowej odliczyć dokonane wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej w przypadku, gdy nie jest właścicielem lokalu?
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.04.2005 r. (data wpływu do tut. organu 9.05.2005 r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie odliczenia od podatku wpłat na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez panią w powyższym wniosku jest nieprawidłowe. W dniu 9.05.2005 r. do tut. organu wpłynął pani wniosek, uzupełniony o braki formalne w dniu 31.05.2005 r., o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, tj. „o wyjaśnienie sformułowania zawartego w broszurze informacyjnej załącznika PIT-D dotyczącego odliczeń od podatku z tytułu poniesionych wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego wpłat na wyodrębniony fundusz mieszkaniowy lub wspólnoty mieszkaniowej”. W powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest pani najemcą lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Miasta i Gminy N., opłacając z tego tytułu należny czynsz, z którego dokonywany jest przez zarządcę budynku odpis przeznaczony na fundusz remontowy. Zdaniem pani dokonane wpłaty na fundusz remontowy stanowią podstawę do skorzystania z odliczenia wydatków mieszkaniowych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu nie podziela pani stanowiska w powyższej sprawie: W świetle art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) odliczenie od podatku przysługuje między innymi z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej. Podstawowym warunkiem uprawniającym do odliczenia od podatku z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy jest przynależność do wspólnoty mieszkaniowej, która tworzy taki fundusz na podstawie odrębnych przepisów. Wspólnoty mieszkaniowe tworzone są przez właścicieli lokali w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24.06.1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Stosownie do art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Stąd też w przypadku wpłat na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej z ulgi w podatku mogą korzystać dokonujący wpłat na ten cel właściciele lokali, członkowie tej wspólnoty, nie zaś najemcy lokali obowiązani do zapłaty czynszu. W świetle powołanych przepisów z tytułu opłacania funduszu remontowego nie przysługuje pani prawo do odliczeń w podatku dochodowym. Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez panią we wniosku. Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień jej wydania i traci swą ważność z dniem zmiany przepisów prawnych. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.