Interpretacja Urzędu Skarbowego w Gorzowie Wielkopolskim
PP/443-103D/05
z 22 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-103D/05
Data
2005.08.22
Autor
Urząd Skarbowy w Gorzowie Wielkopolskim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
kanalizacja
stawki podatku
Pytanie podatnika
Wysokość stawki VAT
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1-5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) oraz art. 146 ust. 1 pkt. 2 lit. a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdzam, iż przedstawione we wniosku z dnia 28.06.2005 r. stanowisko Spółdzielni iż, zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług dla świadczonych w obiektach budownictwa mieszkaniowego usług polegających na czyszczeniu przewodów kanalizacji sanitarnej i deszczowej jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 04.07.2005 r. złożony został w tut. Urzędzie wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku przedstawiono, iż właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest zobowiązany zgodnie z art. 61 Prawa Budowlanego użytkować obiekt zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymywać go w należytym stanie technicznym i estetycznym. Aby zostały spełnione powyższe wymogi Spółdzielnia zleca okresowo wykonanie następujących usługi - czyszczenie przewodów kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Dla ww. usługi Podatnik nie określił grupowania klasyfikacji PKWiU. Zdaniem Spółdzielni usługi te jako roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym winny być opodatkowane 7% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt. 2 lit. a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.Natomiast identyczne usługi wykonywane w lokalach niemieszkalnych (użytkowych) według Podatnika powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 22%. Na tle przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy informuje co następuje: Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt. 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych, związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z art. 2 pkt. 12 cytowanej wyżej ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się m.in. budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - 111, budynki mieszkalne jednorodzinne - 112. Z definicji pojęcia "konserwacja", zawartej w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) wynika, że jest to wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku (§ 3 pkt 4). Natomiast posiłkując się Słownikiem Języka Polskiego pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka tom I litery A-K, wydanym przez PWN przez określenie "konserwacja" rozumie się utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem, zniszczeniem lub zepsuciem. Stosownie do treści art. 146 ust. 1 pkt. 2 lit. a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się w odniesieniu do robót budowlano-montażowych, remontów i robót konserwacyjnych, związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz do obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. W opisanym we wniosku stanie faktycznym oraz przedstawionym wyżej stanie prawnym, stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku uznać należy za prawidłowe. Pozostałe zagadnienia poruszone we wniosku wyłączono do odrębnego rozstrzygnięcia. Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia (art. 14a § 2 cyt. Ordynacji Podatkowej). Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14 § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 cyt. Ordynacji Podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.