Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I-415-36-III/05
z 19 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I-415-36-III/05
Data
2005.05.19
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dokształcanie
doskonalenie zawodowe
nauczyciel
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Zdaniem Podatnika z dniem 01.04.2004 r. zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 90 ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy pracodawca płaci i kieruje nauczyciela (a nie tylko zwraca koszty) na studia czy inne formy doskonalenia zawodowego w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych np. w ramach podpisanej z pracownikiem umowy o finansowaniu szkolenia czy studiów.
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Państwa zawarte we wniosku z dnia 04.03.2005 r. data wpływu 09.03.2005 r. znak: 3023/1/2005 w sprawie interpretacji obowiązującego prawapodatkowego jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Z przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego wynika, iż Urząd Gminy prowadzi obsługę placówek oświatowych. Środki budżetowe są przyznawane przez Radę Gminy dla każdej jednostki budżetowej oddzielnie. Dysponentem tych środków są dyrektorzy poszczególnych placówek. W przyznanych środkach jest suma wyodrębniona na dokształcanie nauczycieli - 1% funduszu wynagrodzeń. Powyższy przepis nie ma natomiast zastosowania w przypadku „dopłat do czesnego wypłacanych ze środków budżetowych gminy dla studiujących nauczycieli, w ramach dofinansowania doskonalenia nauczycieli zgodnie z art. 70a ust. 1 "Karty Nauczyciela", stąd dopłaty te powinny być uwzględnione w deklaracjach podatkowych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych. Odrębnymi przepisami, które regulują zasady finansowania dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, jest ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. nr 118, poz. 1112 ze zm.). Na podstawie art. 70a ust. 1 powołanej ustawy w budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w wysokości 1% planowanych środków przeznaczonych na wynagrodzenie osobowenauczycieli. Szczegółowe zasady i tryb dystrybucji, wydzielonych w myśl powyższego przepisu środkówna dofinansowanie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli regulujerozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobupodziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżetyposzczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ześrodków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministrawłaściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybuprzyznawania tych środków (Dz. U. z 2002 r. nr 46, poz. 430). Zgodnie z § 2 ust. 2 powyższego rozporządzenia ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, przyznanych na podstawie art. 70a ust. 1 powyższej ustawy, dofinansowuje się w części lub w całości:
Zatem w przedstawionym stanie faktycznym dopłaty do czesnego dla nauczycieli wypłacane na podstawie art. 70a ust. 1 Karty nauczyciela korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie cyt./w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja niniejsza traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.