Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany
1432/PP/P/440-1122/14a/05/KC
z 26 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1432/PP/P/440-1122/14a/05/KC
Data
2005.07.26
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki
Słowa kluczowe
marża
usługi obce
usługi turystyczne
usługi własne
Pytanie podatnika
Czy nabywane usługi na podstawie umów zlecenia i o dzieło można zaliczyć do usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany postanowił uznać przedstawione stanowisko Strony w zapytaniu z dnia 18.07.2005r. za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 18.07.2005r. to tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie zaliczenia do bezpośredniej korzyści turysty usług świadczonych przez tłumaczy, tragarzy, hostessy na podstawie umów zlecenia lub umów o dzieło. Stan faktyczny: Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż przedmiotem działalności firmy jest świadczenie usług turystycznych, opodatkowanych na zasadzie marży - zgodnie z art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług. Strona poprzez usługi nabyte dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie między innymi usługi świadczone przez przewodników, hostessy, tragarzy na podstawie umów zlecenia i o dzieło. Pytanie Strony: Czy nabywane przez nas usługi na podstawie umów zlecenia i o dzieło można zaliczyć do usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty? Stanowisko Wnioskodawcy Zdaniem wnioskodawcy usługi te można zaliczyć do nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku z zastrzeżeniem ust. 5. Zgodnie z ust. 2 poprzez kwotę marży rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. W związku z powyższym nabywane usługi na podstawie umów zlecenia bądź umów o dzieło należy zaliczyć do usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Nie ma bowiem znaczenia fakt, czy osoba je świadcząca jest czy nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy. Ważne jest aby nabywane usługi służyły bezpośredniej korzyści turysty. Odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże ona natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy. W przypadku uwzględnienia przez podatnika tej interpretacji ma zastosowanie art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa. Na niniejsze postanowienie Służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany, w terminie 7 dni od dnia doręczenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.