Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
II US pb IB / 415
z 14 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US pb IB / 415 - 54 / 294a/60 / 05 / KSz
Data
2005.10.14
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki
Słowa kluczowe
emeryci
mieszkanie zakładowe
obniżenie ceny
zakup mieszkania
Pytanie podatnika
czy od różnicy między ceną rynkową a ceną zakupu mieszkania zakładowego wraz z gruntem trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych i otrzymać informację PIT-8C od byłego zakładu pracy?; czy dochód ten nalezy łączyć z innymi dochodami w rozliczeniu rocznym?; czy poniesione przez podatnika dodatkowe koszty będą stanowiły koszty uzyskania przychodu, które będzie można odliczyć od przychodu?
Stan faktyczny Z pisma podatnika wynika, że od dnia 1 listopada 2004 roku jest emerytem. Natomiast do tej daty był pracownikiem Nadleśnictwa. Podatnik wskazuje, iż zgodnie z art. 40a ust. 4-5 ustawyz dnia 28 września 1991 roku o lasach (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 56, poz. 679 z późn. zm.) jako były pracownik (emeryt) Lasów Państwowych powziął zamiar dokonania zakupu budynku mieszkalnego wraz z gruntem od jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych. Podatnik zaznacza, że cena sprzedaży budynku podlega obniżeniu o 4% za każdy rok zatrudnienia nie więcej niż 90%. Wyszacowana wartość rynkowa przedmiotowego budynku wraz z gruntem wyniosła 41.200 zł, natomiast ulga 37.080 zł /90%/. Tym samym cena sprzedaży zamknęła się w kwocie 4.120 zł. Podatnik nadmienia ponadto, że do ceny sprzedaży, tj. 4.120 zł będą doliczone dodatkowe kosztyz tytułu: Stanowisko podatnika Podatnik powołuje się na art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiący, iż za przychody uważa się między innymi "wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych". Podatnik twierdzi zatem, że nabycie w/w mieszkania wraz z gruntem jest świadczeniem odpłatnym, w związku z czym zapewne będzie należało sporządzić informacjęPIT-8C a uzyskany dochód wykazać w zeznaniu rocznym i opodatkować na zasadach ogólnych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik uważa, iż powyższe jest dla niego krzywdzące. Podatnik podkreśla przy tym, iżw Lasach Państwowych przepracował 45 lat i nigdy nie korzystał z mieszkania zakładowego pomimo, że pracownikom na stanowiskach Służby Leśnej przysługuje bezpłatne mieszkanie. Ponadto w przekonaniu podatnika uprzywilejowani są najemcy mieszkań, ponieważ art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu. Zdaniem podatnika nie powinno być różnicy w opodatkowaniu w stosunku do pracowników służby leśnej i nie powinien on płacić podatku dochodowego od zakupionej nieruchomości. Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa Jak stanowi art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach (teks jednolity w Dz. U.z 2005 r., Nr 45, poz. 435) Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie nieprzydatne Lasom Państwowym. Jak wynika z ust. 2 w/w artykułu ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych|w przepisach o gospodarce nieruchomościami /tj. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.); art. 150 ust. 1 pkt 1 tej ustawy stanowi, iż w wyniku wyceny nieruchomości dokonuje się określenia wartości rynkowej, którą to stosownie do ust. 2 tego artykułu określa się dla nieruchomości, które są lub mogą być przedmiotem obrotu/. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskanez tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu. Z konstrukcji powołanego wyżej przepisu wynika, iż prawo do zwolnienia w nim zawartego przysługuje w sytuacji, gdy: W związku z tym, że podatnik nie był najemcą zakupionej nieruchomości przychód, który Pan uzyskał nie będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy. Natomiast problem zakwalifikowania do odpowiedniego źródła przychodów, a co za tym idzie opodatkowania przychodów uzyskanych przez osoby wykupujące na zasadach preferencyjnych nieruchomości na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprowadza się do ustalenia zależności między nabywcą nieruchomości a jednostką organizacyjną Lasów Państwowych zbywającą tę nieruchomość, tj. istotnym jest czy nabywca jest: W przypadku gdy nabywca nieruchomości jest byłym pracownikiem /emerytem, rencistą/ jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych zbywającej tę nieruchomość /punkt a/ przychód osiągnięty przez nabywcę w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości zakwalifikować należy do przychodów z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych /uszczegółowieniem tego przepisu jest art. 20 ust. 1 ustawy, który w związku z użyciem w nim przez ustawodawcę zwrotu "za przychody z innych źródeł uważa sięw szczególności" jedynie przykładowo wymienia tego rodzaju przychody/. Ze stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania wynika, że podatnik jest emerytowanym pracownikiem Nadleśnictwa ... Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku,i przedmiotową nieruchomość nabył od tej samej jednostki organizacyjnej LasówPaństwowych - Nadleśnictwa ... Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami,z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W celu ustalenia wartości otrzymanego świadczenia w naturze należy odwołać się do art. 11 ust. 2i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak, wartość tę określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzajui gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania /art. 11 ust. 2 ustawy/, jeżeli zaś świadczenie jest częściowo odpłatne, wówczas przychodem jest różnica pomiędzy wartością tego świadczenia ustalona w powyższy sposób,a odpłatnością ponoszoną przez podatnika /art. 11 ust. 2b ustawy/. Do opodatkowania przedmiotowego przychodu znajdzie zaś zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 21 ust. 1 pkt 38tej ustawy. Stosownie do art. 30 ust 1 ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy,z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 /dotyczącym zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zapomóg/ i pkt 38 - w wysokości 10% należności. Jak stanowi art. 41 ust. 4 ustawy płatnicy, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30ust. 1 pkt 4, z zastrzeżeniem ust. 5. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytówi rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że uzyskany przez podatnika dochód z tytułu otrzymanego w 2005 roku częściowo odpłatnego świadczenia rzeczowego w postaci różnicy między ceną rynkową nieruchomości, a ceną faktycznie zapłaconą - korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy do wysokości 2.280 zł, a nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy zryczałtowanym 10%-wym podatkiem dochodowym,pobieranym przez płatnika /Nadleśnictwo .../ bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu i dochodu tego nie wykazuje się w rocznym zeznaniu podatkowym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.