Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-150/05/IJ-57354
z 23 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-150/05/IJ-57354
Data
2005.09.23



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej instalacji kas rejestrujących w samochodach.


Z opisu stanu faktycznego zawartego w pismach Jednostki wynika, że Spółka z o. o. zajmuje się między innymi dystrybucją wody w pojemnikach 19 litrowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W celu poszerzenia rynków zbytu pragnie rozpocząć taką sprzedaż również dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co będzie skutkowało obowiązkiem ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obecnie do ewidencji sprzedaży Spółka wykorzystuje urządzenia do sprzedaży bezpośredniej instalowane w samochodach, które stanowią odrębne magazyny i prowadzą pełną ewidencję magazynową, a z pomocą których wystawiane są odbiorcom faktury VAT bezpośrednio w momencie wydania towaru i mogą obsługiwać szeroki asortyment towarów. Jednostka wyjaśnia, że zamierza prowadzić sprzedaż na rzecz osób fizycznych w oparciu o wcześniej zawarte umowy na dostawę wody, zatem z chwilą dostawy towaru znany jest jego odbiorca, cena sprzedaży oraz ilość sprzedawanego towaru. Mogą jednak wystąpić sytuacje „interwencyjne”, gdy kierowca będąc na trasie dostanie informacje o konieczności dostarczenia towaru do dodatkowego odbiorcy lub sytuacje, że odbiorca zakupi mniej lub więcej wody od ilości przewidzianej w umowie. Ponadto poinformowano, iż samochody są odrębnymi miejscami prowadzenia sprzedaży.

W związku z powyższym jednostka zwróciła się z zapytaniem czy jest zobowiązana do instalacji w samochodach kas rejestrujących, czy też może posiadać jedną kasę w siedzibie firmy i nanieść sprzedaż na koniec dnia w oparciu o wystawione przy użyciu urządzeń zewnętrznych faktury VAT...

Zgodnie ze stanowiskiem Strony, w świetle unormowań art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur (...), jeżeli osoba fizyczna otrzyma imienną fakturę VAT w momencie sprzedaży dokumentującą sprzedaż, a paragon przy użyciu kasy rejestrującej zostanie wystawiony do faktury na koniec dnia, to nie będzie to stanowiło uchybienia przepisom dotyczącym ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ustawowe regulacje dotyczące obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały zawarte w rozdziale 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Na podstawie art. 111 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Treść ww. przepisu wyraźnie określa, że cała sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w formie indywidualnych gospodarstw rolnych winna być ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej.

Minister Finansów na mocy ustawowej delegacji, przepisami rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 z 2004 r.) zwolnił na określony czas niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2005 r. z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 7 tj. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu 2005 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Ponadto zgodnie z unormowaniem § 6 ust. 1 cytowanego powyżej rozporządzenia ws. kas, w terminach wynikających z § 2 pkt 1 i 2, § 3 ust. 2 i 4 – 7 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.

Uwzględniając powyższe w przypadku rozpoczęcia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych tj. działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, obowiązek ewidencjonowania na kasie fiskalnej powstanie zgodnie z cytowanymi powyżej unormowaniami § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 7 oraz § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z 2002r. ze zm.), podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

W świetle art. 106 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z ust. 4 tegoż art. podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawienia faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Jednostka w piśmie z dnia 23.06.2005 r. wskazuje, że w przypadku wystawienia faktury VAT na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, zarejestrowanej na kasie fiskalnej do kopii faktury należy dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż co znajduje potwierdzenie w § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Przedmiotowe rozporządzenie obowiązywało do dnia 31 maja 2005 r., natomiast z dniem 1 czerwca 2005 r. zaczęły obowiązywać unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). W myśl § 11 ust. 3 tego rozporządzenia, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż. Zgodnie z ust. 4 § 11, przepis ust. 3 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

W świetle przytoczonych powyżej regulacji prawnych dotyczących przedmiotowego zagadnienia nieprawidłowym jest wniosek przedstawiony przez Jednostkę. W sytuacji kiedy Spółka każdą dokonaną sprzedaż dokumentuje poprzez wystawienie faktury VAT, to wystarczy, iż na koniec dnia do faktur wystawionych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, zostaną wydrukowane paragony fiskalne potwierdzające zaewidencjonowanie sprzedaży na jednej kasie rejestrującej znajdującej się w siedzibie firmy.

Zgodnie z powołanymi powyżej unormowaniami zaewidencjonowanie sprzedaży na rzecz podmiotów, o których mowa w powołanym art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, powinno nastąpić z momentem jej dokonania. Zatem jeśli Jednostka zamierza rozpocząć sprzedaż na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych to zobowiązana będzie do zainstalowania kas fiskalnych w obowiązujących terminach wynikających z unormowań rozporządzenia ws. kas, w każdym punkcie prowadzenia sprzedaży, o której mowa powyżej, tj. również w samochodach, które będą przeznaczone do tego celu.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje, że stanowisko wyrażone w piśmie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj