Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD-423-66/GC/2005
z 27 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-423-66/GC/2005
Data
2005.09.27


Referencje


Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
remont środków trwałych


Pytanie podatnika
Czy można zaliczyć wprost do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na remont zabytkowej kamienicy ?


Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki w sprawie zaliczenia wprost do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na remont zabytkowej kamienicy, przedstawione w piśmie nr ....../MW/725/05 z dnia 30 czerwca 2005 r. jest prawidłowe

Uzasadnienie

Pismem z dnia 30 czerwca 2005 r., Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.
Przedstawiony w piśmie stan faktyczny jest następujący:
Spółka jest właścicielem nieruchomości, którą stanowi budynek wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu. Budynek jest obiektem zabytkowym, wpisanym na listę zabytków miasta X. Budynek wymaga generalnego remontu obejmującego remont dachu, stolarki okiennej i drzwiowej, instalacji itp.
Budynek został przyjęty do eksploatacji, a remont jest prowadzony w trakcie jego użytkowania. Pomieszczenia w budynku zostaną wykorzystane na potrzeby administracyjno - biurowe Spółki oraz na wynajem innym firmom również na cele administracyjno biurowe.
Prowadzone prace remontowe polegają na przywróceniu stanu pierwotnego budynku, wynikającego z posiadanej dokumentacji technicznej i planów architektonicznych. Prace prowadzone są pod nadzorem Generalnego Konserwatora Zabytków.
Celem prowadzonych prac nie jest przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja ani modernizacja. Zakres prac prowadzonych na budynku obejmuje remont zniszczonych elementów nieruchomości i ma charakter odtworzeniowy.

Spółka zwróciła się z pytaniem, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki ponoszone na remont budynku - bez względu na ich wysokość - mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w chwili ich poniesienia.
Zdaniem Spółki wydatki poniesione na remont budynku są kosztami uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia, ponieważ prowadzone prace mają charakter remontowy a nie inwestycyjny, a ponadto pozostają w związku z osiąganymi przychodami.


Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:

Problem przedstawiony w niniejszym wniosku był już rozstrzygany przez organ podatkowy. W poprzednim wniosku z dnia 14 marca 2005 r. L.dz. ...../1401/05, Spółka przedstawiając stan faktyczny nie podała informacji, czy remontowany budynek jest środkiem trwałym wprowadzonym do ewidencji, a także jakie jest jego przeznaczenie. Brak informacji pozwalających na stwierdzenie związku poniesionych wydatków w przychodami był powodem odmowy potwierdzenia poprawności stanowiska Spółki, że wydatki poniesione na remont budynku stanowią koszty uzyskania przychodu i takie stanowisko organ podatkowy zajął w postanowieniu nr PD-423-28/GC/2005 z dnia 17 czerwca 2005 r.
W związku z uściśleniem informacji dotyczących remontowanego budynku organ podatkowy zajmuje stanowisko następujące:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.- zwanej dalej "ustawą") kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z kolei na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiących podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Powołany wyżej art. 16g ust. 13 stanowi, że ulepszenie środków trwałych następuje w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji
Z przedstawionego wyżej stanu prawnego wynika, że w odniesieniu do środków trwałych, możliwość zaliczenia bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów nakładów poniesionych na te środki uwarunkowana jest spełnieniem łącznie dwóch warunków:

  • wydatki dotyczą środka trwałego wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej i pozostają w związku z osiąganymi przychodami,
  • wydatki zostały poniesione na remont, a nie na ulepszenie środka trwałego.

Z opisanego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w posiadanym budynku (będącym obiektem zabytkowym), który jest wykorzystywany przez Spółkę na cele administracyjno - biurowe prowadzone są prace mające na celu przywrócenie stanu pierwotnego poprzez remont dachu, stolarki okiennej i drzwiowej, instalacji itp. W tak przedstawionym stanie faktycznym, zdaniem organu podatkowego, wydatki związane z tymi pracami, jako spełniające podane wyżej warunki, mogą zostać bezpośrednio odniesione w ciężar kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich poniesienia, i bez względu na wysokość poniesionych wydatków.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki, do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 i art. 223 § 1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj