Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Targu
PP-443/2/Int-4a/05
z 30 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-443/2/Int-4a/05
Data
2005.03.30



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Targu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy


Słowa kluczowe
opłata adiacencka
organ władzy publicznej
partycypacja


Pytanie podatnika
Czy partycypacje miszkańców w inwestycjach gminnych np.: budowa wodociągu, kanalizacji, w wysokości określonej uchwałą Rady Miasta podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli udział w kosztach budowy zostanie zaliczony na poczet opłaty adiacenckiej?. Jeżeli tak, to czy Gmina może w umowach zawieranych z mieszkańcami wliczać podatek od towarów i usług w kwotę partycypacji i czy po realizacji zadania Gmina może odzyskać podatek naliczony z wystawionej faktury przez wykonawcę inwestycji - jeżeli tak, to w jakiej wysokości?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Miasta X z dnia 12 stycznia 2005 r. ( które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 19 stycznia 2005 r. ) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług partycypacji mieszkańców w inwestycjach gminnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Burmistrz Miasta X zwrócił się z zapytaniem: czy partycypacje mieszkańców w inwestycjach gminnych t. j. np.: budowa wodociągu, kanalizacji, w wysokości określonej uchwałą Rady Miasta podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli udział w kosztach budowy zostanie zaliczony na poczet opłaty adiacenckiej. Jeżeli tak, to czy Gmina może w umowach zawieranych z mieszkańcami wliczać podatek od towarów i usług w kwotę partycypacji i czy po realizacji zadania Gmina może odzyskać naliczony podatek od towarów i usług z wystawionej faktury przez wykonawcę inwestycji - jeżeli tak, to w jakiej wysokości. W sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, jak też postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny sprawy przedstawiony przez wnioskodawcę przedstawia się następująco:

Gmina X zawiera z mieszkańcami umowy w sprawie partycypacji w inwestycji gminnej p. n. " Budowa sieci rozdzielczej wodociągu wraz z przyłączami " w oparciu o Uchwałę Rady Miasta z dnia 25 lutego 2004 r. w sprawie udziału mieszkańców gminy w budowie urządzeń wodociągowych oraz p. n. " Kanalizacja sanitarna Sołectwa XX " w oparciu o Uchwałę Rady Miasta z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie udziału mieszkańców gminy w budowie urządzeń kanalizacyjnych. Z treści uchwalonych przez Radę Miasta uchwał oraz umów z mieszkańcami wynika, że budowa tych urządzeń będzie realizowana przy współudziale właścicieli nieruchomości oraz wieczystych użytkowników. Natomiast udział w budowie tych urządzeń polegać będzie na partycypacji pieniężnej w kosztach budowy oraz wyrażeniu zgody na przejścia ( przekopy ). Udział ten zostanie zaliczony po zakończeniu inwestycji na poczet opłaty adiacenckiej. Gmina X stoi na stanowisku, że udział mieszkańców gminy poprzez partycypację w kosztach inwestycji prowadzonej przez nią nie podlega przepisom ustawy o podatku towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Stanowisko wnioskodawcy jest zgodne z obowiązującymi przepisami.
Zgodnie z art. 15, ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Odstępstwo określone w tym przepisie musi być ściśle interpretowane, albowiem w ustawie o podatku od towarów i usług zasadą jest powszechność opodatkowania. A zatem aby dany podmiot nie był uznany za podatnika, muszą być spełnione obydwie przesłanki określone w art. 15, ust. 6 ustawy. Musi to być organ władzy publicznej, bądź urząd obsługujący ten organ, natomiast zakres zadań dotyczy zadań nałożonych odrębnymi przepisami tu: ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zm. ). Artykuł 6 tej ustawy stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast art. 7 tej ustawy wylicza enumeratywnie zadania własne gminy. Katalog ten obejmuje m. in. sprawy wodociągów, kanalizacji. W sytuacji, gdy urząd gminy obsługuje organ władzy publicznej jakim jest gmina i obsługa ta dotyczy czynności, których obowiązek realizacji nałożony został na gminę odrębnymi przepisami prawa zastosowanie ma przepis art. 15, ust. 6 cyt. ustawy. Natomiast w sytuacji, w której czynności wykonuje się na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych obligatoryjne wyłączenie gminy bądź organu ją obsługującego z katalogu podatników podatku od towarów i usług określonego w art. 15, ust. 6 nie będzie miało zastosowania.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że Gmina X w opisanym stanie faktycznym, wykonuje czynności, których obowiązek realizacji nałożony został na gminę odrębnymi przepisami, a zatem nie podlegają one przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Stąd też należało przyjąć jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj