Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/55/2005/BR
z 17 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/55/2005/BR
Data
2005.08.17



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy w filii firmy w któej działalność wyklucza sprzedaż detaliczną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być zainstalowana kasa rejestrująca?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając na podstawie przepisów:

  • art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002 r.Nr 108, poz. 948 ze zm.),
  • uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20.05.2005 r. (uzupełnionym w dniu 19.07.2005 r.) w zakresie zastosowania przepisów w sprawie kas rejestrujących.

W dniu 20.05.2005 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16.07.2005r. (data wpływu 19.07.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów dotyczących obowiązku instalacji kas rejestrujących.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Podatnik prowadzi ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalnosci gospodarczej przy zastosowaniu jednej kasy rejestrującej . Kasa rejestrująca została zainstalowana w filii firmy gdzie dokonywana jest sprzedaż detaliczna artykułów prasowych, tytoniowych, kosmetycznych, tzw. "Salonik Prasowy".

Natomiast w siedzibie firmy - " prowadzona jest działalność gospodarcza polegająca na wynajmie nieruchomości oraz przedstawianiu oferty handlowej i przyjmowaniu zamówień w imieniu i na rzecz innej firmy."Podatnik stwierdza, że w siedzibie firmy nie jest dokonywana sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Zaliczki pobiera firma na rzecz, której pracuje Podatnik.W związku z tym zwraca się z zapytaniem, czy w tej sytuacji konieczne jest zainstalowanie kasy fiskalnej w siedzibie firmy.Zdaniem Podatnika nie ma on obowiązku instalacji drugiej kasy fiskalnej w siedzibie firmy, gdyż nie dokonuje tam sprzedaży.

Stanowisko tutejszego Organu:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z powyższego przepis ten ma zastosowanie w sytuacji, gdy podatnicy dokonują sprzedaży na rzecz ww. osób. Przy czym obowiązek ten dotyczy również podatników, którzy dokonują sprzedaży dla ww. osób w imieniu i na rzecz innych podatników. Zasady dokonywania ewidencji w tym przypadku określa § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 r., które zostało znowelizowane rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23.04.2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunkow technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798) obowiązującym od dnia 29.04.2004 r. - zgodnie, z którym podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powołane przepisy wskazują, że ilość kas rejestrujących, które podatnik obowiązany jest zainstalować nie jest uzależniona od ilości zgłoszonych miejsc wykonywania działalności gospodarczej lecz od ilości miejsc, w których dokonuje sprzedaży na rzecz ww. osób.

W przedstawionym wniosku Podatnik stwierdza, że dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych w filii firmy, tj. w tzw. "Saloniku Prasowym".

Natomiast w siedzibie firmy - zdaniem Podatnika - prowadzona jest działalność gospodarcza polegająca na wynajmie nieruchomości oraz przedstawianiu oferty handlowej i przyjmowaniu zamówień w imieniu i na rzecz innej firmy. Nie jest dokonywana sprzedaż na rzecz ww. osób fizycznych. Zaliczki pobiera firma na rzecz której Podatnik pracuje, przy czym nie ma nawet praktycznej możliwości dokonywania sprzedaży.

Mając na uwadze, przedstawiony stan faktyczny należy zatem uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe i stwierdzić, że ww. przepisy dotyczące obowiązku rejestracji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy fiskalnej nie mają zastosowania w odniesieniu do czynności wykonywanych przez Podatnika w siedzibie firmy.

Ponadto tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie tutejszy Organ - na podstawie art. 121 § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wskazuje, że z dniem 1 czerwca 2005 r. nastąpiła zmiana przepisów, która - w przypadku stanu faktycznego wskazanego w rozpatrywanym wniosku - nie powoduje niezgodności wydanej interpretacji z prawem po zmianie przepisów.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że powyższe pouczenie dotyczące zgodności z prawem po zmianie przepisów nie wywołuje skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14 a - 14 d ww. ustawy.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika.Jeżeli jednak podatnik zastosował sie do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj