Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
WP/415-059/05
z 27 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WP/415-059/05
Data
2005.04.27
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu
rada rodziców
Pytanie podatnika
Czy darowizna przekazana przez osobę fizyczną na rzecz Rady Rodziców działającej przy szkole publicznej podlega odliczeniu od dochodu ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na rzecz Rady Rodziców działającej przy szkole publicznej stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE Pan pismem z dnia 02.03.2005 r. - uzupełnionym w dniu 18.04.2005 r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik dokonuje wpłat na rzecz Rady Rodziców działającej przy szkole publicznej. W złożonym wniosku zadano pytanie: czy odliczeniu od dochodu osobistego z tyt. darowizny podlegają odliczeniu kwoty przekazane na rzecz Rady Rodziców. Podatnik uważa, że odliczeniu od dochodu podlegają kwoty przekazane na konto bankowe Rady Rodziców tj. organizacji realizującej cele edukacyjno-oświatowe. Stosownie do treści art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) podstawę obliczenia podatku z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9,art. 24 ust. 1,2,4,4a-4e, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:
w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł. Od dochodu podlegają odliczeniu darowizny przekazane organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w sferze pożytku publicznego, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, które to darowizny zostały przeznaczone na cele określone w tej ustawie realizowane przez te organizacje. Przepis stanowiący podstawę prawną dokonywania odliczeń z tytułu darowizn odwołuje się do przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami), która weszła w życie z dniem 01.01.2004 r. Organizacje – których obdarowanie umożliwia skorzystanie z ulgi podatkowej – to niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzonej na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
Z tych też względów Ministerstwo Finansów zwróciło do Ministerstwa Polityki Społecznej, jako organu właściwego w sprawie interpretowania unormowań ostatnio powołanej ustawy, z prośbą o opinię czy rady rodziców można uznać za organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 tej ustawy. Z otrzymanej opinii jednoznacznie wynika, iż radę rodziców, będących społecznym organem szkoły lub przedszkola, nie można uznać za organizację pozarządową zdefiniowaną w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stanowisko to dotyczy zarówno rad rodziców w szkołach (przedszkolach) publicznych jak i niepublicznych, w których statut wymienia jako jeden z organów tej placówki radę rodziców. Za organizację pozarządową w rozumieniu przepisów powołanej ustawy nie sposób uznać także nieformalnej reprezentacji rodziców szkoły (przedszkola) niepublicznego, w którym statut nie przewiduje utworzenia rady rodziców. Zdaniem Ministerstwa Polityki Społecznej, o kwalifikacji szkoły (przedszkola) niepublicznej jako organizacji pozarządowej decyduje charakter podmiotu, który zakłada i prowadzi tę szkołę lub placówkę. Za organizację pozarządową można uznać tylko taką szkołę lub placówkę, która nie jest zakładana lub prowadzona przez przedsiębiorcę. W świetle powyższego należy uznać, iż darowizny przekazywane począwszy od 1 stycznia 2004 roku przez osoby fizyczne na rzecz rad rodziców w szkołach (przedszkolach) zarówno tych publicznych jak i niepublicznych, na realizowane przez te organy cele oświatowe, nie podlegają odliczeniu od dochodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami). Mając na uwadze powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.