Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/115/74/2005/SK
z 15 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/115/74/2005/SK
Data
2005.06.15



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia przy dostawie towarów
miejsce świadczenia usług
oddelegowanie personelu
reklama
usługi pośrednictwa
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
1. Czy w pojęciu usług reklamy , o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 2 Ustawy o VAT mieszczą się usług i promocyjne marketingowe polegające na informowaniu klientów o istnieniu danej firmy oraz jakości świadczonych przez nią towarów lub usług, organizacji spotkań promocyjnych, kampanii informacyjnych oraz świadczeniu usług związanych z rozwojem rynku zbytu dla produktów lub usług danej firmy?
2. Czy w ramach usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio ze sprzedażą towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 Rozporządzenia MinistraFinansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarówi usług mieszczą się usługi promocyjne polegające na informowaniu potencjalnych klientów o istnieniudanej firmy (zleceniodawcy) oraz o jakości świadczonych przez tę firmę towarów lub usług oraz naświadczeniu innych usług związanych z rozwojem rynku zbytu dla produktów lub usług danej firmy orazusługi związane z odbieraniem od klientów i przekazywaniem tej firmie zamówień na jej produkty(pośrednik nie zawiera umów w imieniu i na rzecz zleceniodawcy) jak również z pomocą techniczną dlaklientów?
3. Czy w pojęciu dostarczania (oddelegowania) personelu, o którym mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 5 ustawy oVAT mieści się przypadek, w którym delegowani pracownicy świadcząc prace na rzecz pracodawcyprzyjmującego i podlegając funkcjonalnie kierownictwu tego pracodawcy pozostają razem w zakładziepracy pracodawcy delegującego i korzy stają z pomieszczeń i urządzeń tego pracodawcy?
4. Czy usługi marketingowe mające na celu pozyskanie zamówień na produkty spółki D. powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie Polski.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 póz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.03.2005r. (data wpływu do U.S.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535 z późniejszymi zmianami).
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

1. Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:

Spółka XXX jest jedną ze stron umowy o świadczenie usług , której drugą strona jest spółka YYY, spółka prawa szwajcarskiego z siedzibą w Muttenz. Strony umowy są spółkami zależnymi spółki ZZZ, spółki prawa holenderskiego z siedzibą w Heerlend.Na mocy łączącej strony umowy spółka XXX zobowiązała się do świadczenia na rzecz spółki YYY usług marketingowych mających na celu rozwój rynku zbytu dla produktów spółki YYY na terytorium Polski. W szczególności XXX zobowiązała się do oddelegowania do pracy na rzecz spółki YYY, swoich pracowników. Zgodnie z umową, pracownicy podlegają funkcjonowaniu kierownictwu spółki YYY (pracodawcy przyjmującemu) i wykonują jego polecenia, jednakże w sprawach organizacyjnych, administracyjnych i dyscyplinarnych podlegają bezpośrednio kierownictwu spółki XXXX. Dla uniknięcia wątpliwości należy wskazać, że pracownicy pozostają w stosunku pracy ze spółką XXXX i ta spółka wypłaca im wynagrodzenie.W ramach łączącej strony umowy, trzech pracowników XXX świadczy na rzecz spółki YYYY usługi promocyjne (marketingowe) polegające na podejmowaniu działań mających na celu pozyskanie zamówień na produkty spółki YYY. Działania te obejmuj ą informowanie potencjalnych klientów o produktach

2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

1. Zdaniem Spółki usługi świadczone na rzecz spółki YYY powinny być uznane za szeroko pojęte usługi reklamowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 2 ustawy o podatku VAT.Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, pojęciu usług reklamowych należy nadawać szerokie znaczenie. Pojęcie to obejmuje zdaniem Trybunału wszelką działalność promocyjną tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu danej firmy oraz jakości oferowanych produktów i usług w celu zwiększenia ich sprzedaży.Zdaniem Spółki charakter i cel usług świadczonych na rzecz spółki YYYY wskazuje, że usługi te powinny być zakwalifikowane jako usługi reklamowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 2 ustawy o VAT.2 . Zdaniem Spółki usługi świadczone przez Spółkę należy uznać za delegowanie personelu, o którym mowa w art 27 ust. 4 pkt. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jakkolwiek praca realizowana jest co do zasady przy użyciu urządzeń i pomieszczeń Spółki, to jednak jej efekty przynoszą bezpośrednia korzyść spółce YYY i należy uznać, że usługi te świadczone są w miejscu, gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę - czyli na terytorium Szwajcarii.
Z kolei kwalifikacja tych usług, jako usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio ze sprzedażą towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. , pozwala przyjąć, że miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Zważywszy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest kraj, w którym towar znajduje się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, również ta kwalifikacja świadczonych usług nakazuje przyjąć, że miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest Szwajcaria.
3. Zdaniem Spółki przy możliwości zakwalifikowania usług świadczonych na rzecz Spółki YYY jako usług reklamowych, o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, a także usług dostarczania personelu, o którym mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 5 ustawy, pozwala uznać, że usługi te świadczone są w miejscu gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę - czyli na terytorium Szwajcarii.

3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Z definicji, która zawarta jest w słowniku języka polskiego wynika, iż reklama to rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Celem reklamy jest przekazanie informacji o produkcie, kształtowanie nastawienia potencjalnych nabywców, zwiększenia skłonności zakupu, a więc wzrostu sprzedaży. Informacja handlowa od reklamy różni się tym, że nie zawiera elementów wartościujących przedmiot sprzedaży.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535 z późniejszymi zmianami) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Naczelnik Urzędu Skarbowego nie jest organem właściwym w sprawach klasyfikacji prowadzonej działalności. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonanej czynności spoczywa na podatniku. Organem właściwym do wydania opinii w zakresie klasyfikacji statystycznej przedmiotowych usług jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 90-176 Łódź.

Generalna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług została zawarta w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, tj. w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
W przypadku usług reklamowych i usług oddelegowania personelu, jako usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 2 i pkt 5 ustawy, świadczonych na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, tzn.jakiegokolwiek podmiotu mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego,czyli poza obszarem terytorialnym Wspólnoty, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niżkraj świadczącego usługęmiejscem świadczenia tych usług (miejscem ich opodatkowania) jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres zamieszkania, tzn. miejsce siedziby usługobiorcy, czyli miejsce konsumpcji tych usług.Wobec powyższego, jeżeli opinia Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi pozwoli zakwalifikować, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, odpowiednio do usług reklamowych i usług oddelegowania personelu, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 i pkt 5 ustawy o VAT, to usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium kraju. U polskiego podatnika wystąpi czynność niepodlegająca opodatkowaniu. Ciężar obowiązku zapłaty podatku spocznie na nabywcy usługi.

W przypadku kwalifikacji w/w usług do usług pośrednictwa, to zgodnie z § 4 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, póz. 970), w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2 tj. w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że wyznaczeni pracownicy Spółki mają na celu pozyskanie odbiorców produktów kontrahenta, techniczną obsługę procesu składania zamówień oraz zawieranie umów na rzecz kontrahenta, czyli usługi te można powiązać z konkretną dostawą towarów. Miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią, jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z tym, w przypadku zakwalifikowania usług świadczonych przez Podatnika do usług pośrednictwa, miejscem opodatkowania będzie Szwajcaria, chyba że kontrahent ten poda dla tej czynności nr VAT UE, pod którym jest ewentualnie zarejestrowany w jednym z krajów Wspólnoty to wówczas usługa ta będzie opodatkowana w kraju, który nadał numer VAT UE.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organykontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia,Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc oddaty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt l Ordynacji podatkowej).
Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekstjednolity Dz. U. Z 2004r. Nr 253, póz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlegaopłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formienaklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj