Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/115/74/2005/SK
z 15 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/115/74/2005/SK
Data
2005.06.15
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia przy dostawie towarów
miejsce świadczenia usług
oddelegowanie personelu
reklama
usługi pośrednictwa
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
1. Czy w pojęciu usług reklamy , o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 2 Ustawy o VAT mieszczą się usług i promocyjne marketingowe polegające na informowaniu klientów o istnieniu danej firmy oraz jakości świadczonych przez nią towarów lub usług, organizacji spotkań promocyjnych, kampanii informacyjnych oraz świadczeniu usług związanych z rozwojem rynku zbytu dla produktów lub usług danej firmy?
2. Czy w ramach usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio ze sprzedażą towarów, o których mowa w § 4 ust. 1 Rozporządzenia MinistraFinansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarówi usług mieszczą się usługi promocyjne polegające na informowaniu potencjalnych klientów o istnieniudanej firmy (zleceniodawcy) oraz o jakości świadczonych przez tę firmę towarów lub usług oraz naświadczeniu innych usług związanych z rozwojem rynku zbytu dla produktów lub usług danej firmy orazusługi związane z odbieraniem od klientów i przekazywaniem tej firmie zamówień na jej produkty(pośrednik nie zawiera umów w imieniu i na rzecz zleceniodawcy) jak również z pomocą techniczną dlaklientów? 3. Czy w pojęciu dostarczania (oddelegowania) personelu, o którym mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 5 ustawy oVAT mieści się przypadek, w którym delegowani pracownicy świadcząc prace na rzecz pracodawcyprzyjmującego i podlegając funkcjonalnie kierownictwu tego pracodawcy pozostają razem w zakładziepracy pracodawcy delegującego i korzy stają z pomieszczeń i urządzeń tego pracodawcy? 4. Czy usługi marketingowe mające na celu pozyskanie zamówień na produkty spółki D. powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie Polski.
POSTANOWIENIE Na podstawie art 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 póz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.03.2005r. (data wpływu do U.S.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535 z późniejszymi zmianami). Uzasadnienie 1. Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący: Spółka XXX jest jedną ze stron umowy o świadczenie usług , której drugą strona jest spółka YYY, spółka prawa szwajcarskiego z siedzibą w Muttenz. Strony umowy są spółkami zależnymi spółki ZZZ, spółki prawa holenderskiego z siedzibą w Heerlend.Na mocy łączącej strony umowy spółka XXX zobowiązała się do świadczenia na rzecz spółki YYY usług marketingowych mających na celu rozwój rynku zbytu dla produktów spółki YYY na terytorium Polski. W szczególności XXX zobowiązała się do oddelegowania do pracy na rzecz spółki YYY, swoich pracowników. Zgodnie z umową, pracownicy podlegają funkcjonowaniu kierownictwu spółki YYY (pracodawcy przyjmującemu) i wykonują jego polecenia, jednakże w sprawach organizacyjnych, administracyjnych i dyscyplinarnych podlegają bezpośrednio kierownictwu spółki XXXX. Dla uniknięcia wątpliwości należy wskazać, że pracownicy pozostają w stosunku pracy ze spółką XXXX i ta spółka wypłaca im wynagrodzenie.W ramach łączącej strony umowy, trzech pracowników XXX świadczy na rzecz spółki YYYY usługi promocyjne (marketingowe) polegające na podejmowaniu działań mających na celu pozyskanie zamówień na produkty spółki YYY. Działania te obejmuj ą informowanie potencjalnych klientów o produktach 2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: 1. Zdaniem Spółki usługi świadczone na rzecz spółki YYY powinny być uznane za szeroko pojęte usługi reklamowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 2 ustawy o podatku VAT.Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, pojęciu usług reklamowych należy nadawać szerokie znaczenie. Pojęcie to obejmuje zdaniem Trybunału wszelką działalność promocyjną tzn. taką, której celem jest informowanie odbiorców o istnieniu danej firmy oraz jakości oferowanych produktów i usług w celu zwiększenia ich sprzedaży.Zdaniem Spółki charakter i cel usług świadczonych na rzecz spółki YYYY wskazuje, że usługi te powinny być zakwalifikowane jako usługi reklamowe, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 2 ustawy o VAT.2 . Zdaniem Spółki usługi świadczone przez Spółkę należy uznać za delegowanie personelu, o którym mowa w art 27 ust. 4 pkt. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jakkolwiek praca realizowana jest co do zasady przy użyciu urządzeń i pomieszczeń Spółki, to jednak jej efekty przynoszą bezpośrednia korzyść spółce YYY i należy uznać, że usługi te świadczone są w miejscu, gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę - czyli na terytorium Szwajcarii. 3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym. Z definicji, która zawarta jest w słowniku języka polskiego wynika, iż reklama to rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Celem reklamy jest przekazanie informacji o produkcie, kształtowanie nastawienia potencjalnych nabywców, zwiększenia skłonności zakupu, a więc wzrostu sprzedaży. Informacja handlowa od reklamy różni się tym, że nie zawiera elementów wartościujących przedmiot sprzedaży. Generalna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług została zawarta w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, tj. w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W przypadku kwalifikacji w/w usług do usług pośrednictwa, to zgodnie z § 4 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, póz. 970), w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2 tj. w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.