Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-118-1-GK/05
z 27 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-118-1-GK/05
Data
2005.10.27
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
dokumentacja
dokumenty przetargowe
podatek od towarów i usług
przetarg
Pytanie podatnika
Czy odpłątne przekazanie dokumentacji przetargowej jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Jednostki przedstawione w piśmie z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego przekazania dokumentacji przetargowej, jest prawidłowe. UZASADNIENIE Pismem z dnia 29 lipca 2005 r. ( złożonym w tut. Urzędzie 02 sierpnia 2005 r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Przedstawiono następujący stan faktyczny: W ramach procedur przetargowych Jednostka przekazuje odpłatnie firmom dokumentację i specyfikacje dotyczącą tychże procedur. Jednostka zadała pytanie czy odpłatne przekazanie dokumentacji przetargowej jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług? W opinii Podatnika czynność ta nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pod pojęciem towaru rozumie się - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z kolei Kodeks cywilny w art. 45 definiuje pojęcie rzeczy jako przedmiotu materialnego. Przedmiot materialny pozostaje natomiast częścią przyrody na tyle wyodrębnioną, że może być w obrocie traktowana jako dobro samoistne. Mając na uwadze określenia i definicje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług oraz Kodeksie cywilnym nie ma podstaw, aby formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia, stanowiący pewien element, jeden z wielu dokumentów związanych z procedurami zamówień publicznych traktować jako dobro samoistne mogące być przedmiotem obrotu, a tym samym jako towar w rozumieniu przepisów podatkowych. Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy należy stwierdzić, że organizator przetargu, który przekazuje wykonawcom specyfikację istotnych warunków zamówienia, otrzymujący jednocześnie od oferentów zwrot kosztów wydanych formularzy dokonuje czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie. Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych. Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.