Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-527/12-4/ES
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-527/12-4/ES
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
akcja
działalność gospodarcza
konkursy
kontrahenci
marketing
nagroda pieniężna
nagrody
osoby fizyczne
podatek dochodowy
spółka cywilna
sprzedaż produktów


Istota interpretacji
przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursu będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Stan taki będzie istniał bez względu na to czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej (nagrody), uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas od wartości nagrody (wygranej) należy - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy - pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.



Wniosek ORD-IN 519 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.05.2012 r. (data wpływu 18.05.2012 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 13.08.2012 r. (data nadania 13.08.2012 r., data wpływu 16.08.2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-527/12-2/ES z dnia 06.08.2012 r. (data nadania 07.08.2012 r., data doręczenia 08.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do nagród wydawanych pracownikom - jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do nagród wydawanych pracownikom i współpracownikom prowadzących działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej (dalej jako Spółka, Wnioskodawca). Wnioskodawca co do zasady organizuje i będzie organizować dla swoich klientów (dalej jako Klient) akcje marketingowe (dalej jako Akcja) skierowane do pracowników/współpracowników (osób fizycznych zatrudnionych u Kontrahenta Klienta na podstawie umowy o pracę jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą współpracujących z kontrahentem Klienta w ramach swojej działalności, dalej jako Pracownicy - umowa o pracę, Współpracownicy - umowa o współpracę) podmiotów dokonujących sprzedaży produktów Klienta (kontrahenci Klienta), działających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Jednocześnie zdarzają się/mogą się zdarzyć również sytuacje, w których Wnioskodawca występuje/będzie występować jedynie w roli podmiotu wydającego/stawiającego do dyspozycji nagrody dla Pracowników i Współpracowników w Akcjach/konkursach, w których organizatorem jest/będzie podmiot inny niż Wnioskodawca.

Celem Akcji (cel Akcji, warunki uczestnictwa w Akcji, charakterystyka Akcji, opis Nagród np. są każdorazowo szczegółowo określone w regulaminie Akcji) ma być np. zwiększenie sprzedaży określonych produktów, których dystrybutorem jest Klient. Pracownicy/Współpracownicy kontrahenta Klienta będą otrzymywać określone nagrody - nagrodami w Akcji będą zarówno nagrody pieniężne jak i nagrody rzeczowe powiększone o dodatkowe nagrody pieniężne przeznaczone na zapłatę podatku dochodowego od osób fizycznych, dalej jako Nagrody - za osiągnięcie określonego w regulaminie Akcji pułapu sprzedaży produktów Klienta. Rodzaj Nagród/wysokość Nagród uzależniona będzie np. od najlepszego wyniku/rezultatu dokonanej sprzedaży określonych produktów.

Wnioskodawca jako organizator Akcji łub jako podmiot zobowiązany do wydania Nagród zobowiązuje się do wydawania/stawiania do dyspozycji Nagród Pracownikom i/lub Współpracownikom w ramach Akcji.

Wnioskodawca uzyskuje/będzie uzyskiwać od Współpracowników oświadczenia, z których wynika/wynikać będzie, że otrzymana nagroda została uzyskana/zostanie uzyskana w związku z prowadzoną przez Współpracowników działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca przekazuje Nagrody bezpośrednio Pracownikom/Współpracownikom.

Pracownicy i Współpracownicy są polskimi rezydentami podatkowymi w rozumieniu ustawy PIT.

Pracownicy i Współpracownicy nie są w jakikolwiek sposób (umowa o pracę, umowa o współpracę, inne umowy cywilnoprawne) powiązani z Wnioskodawcą/Spółką lub Klientem.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 06.08.2012 r. Nr IPPB1/415-527/12-2/ES Wnioskodawca doprecyzował. iż „akcje marketingowe”, o których mowa w złożonym wniosku mają charakter konkursu, a uzyskane nagrody są efektem wygranej w konkursie. Dodatkowo wskazać/przypomnieć, że, tak jak zostało to przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, nazwa akcji marketingowej konkursu, cel akcji marketingowej - konkursu, organizator/organizatorzy akcji marketingowej - konkursu, warunki uczestnictwa w akcji marketingowej - konkursie, określenie elementu współzawodnictwa, charakterystyka akcji marketingowej - konkursu, sposób wyłonienia zwycięzców akcji marketingowej - konkursu, opis nagród w akcji marketingowej konkursie jest/będzie każdorazowo szczegółowo określone w regulaminie akcji marketingowej - konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy na Wnioskodawcy ciąży/będzie ciążył (na podatnie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT) obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród wydawanych Pracownikom...,
  2. Czy na Wnioskodawcy ciąży/będzie ciążył (na podatnie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT) obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10 % podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród wydawanych Współpracownikom...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej łub innym państwie należącym do Europejskiego obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem np. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Jednocześnie w świetle art. 41 ust. 4 ustawy PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Tym samym na podstawie art. 41 ustawy PIT podmiot wydający nagrody jako płatnik zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT tj. z tytułu wygranych w konkursach w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Co więcej, wydający nagrody, zgodnie z np. 42 ust. 1 ustawy PIT, jest zobowiązany do przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek właściwego dla siebie urzędu skarbowego.

Dodatkowo na wydającym nagrody jako płatniku ciąży obowiązek informacyjny wynikający z np. 42 ust. 1a ustawy PIT, zgodnie z którym, organizator jako płatnik, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, obowiązany jest przesłać do właściwego dla siebie urzędu skarbowego, roczną deklarację na formularzu PIT 8AR (deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza. Natomiast art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy PIT stanowi, że przychodem z działalności gospodarczej jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy ustawy PT, w ocenie Wnioskodawcy na podstawie przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Nagrody otrzymywane przez Pracowników w ramach Akcji, gdzie wydającym Nagrody jest/będzie Wnioskodawca, podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z np. 30 ust. 1pkt 2 ustawy PT i Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych jest/będzie obowiązany do poboru tego podatku.

Wnioskodawca wskazuje, że jego stanowisko w tym zakresie znajduje poparcie w aktualnych interpretacjach organów podatkowych. W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje np. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2011 r. (Nr IPPB1/415-800/11-2/ES), który uznał za prawidłowe stanowisko podatnika i potwierdził, że „przychody uzyskane przez uczestników konkursu (..) tj. sprzedawcy osoby fizyczne, które są zatrudniane w ramach stosunku pracy iż kontrahentów Wnioskodawcy z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych będą podlegały opodatkowaniu na zasadach właściwych dla np. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w formie zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych. Osoby te nie uzyskają przychodów z tytułu stosunku pracy.”

Natomiast uwzględniając brzmienie przepisów ustawy PIT w zakresie opodatkowania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zdaniem Wnioskodawcy jego obowiązki jako podmiotu wydającego Nagrody na rzecz Współpracowników będą kształtować się inaczej niż w sytuacji wydawania Nagród Pracownikom.

Przytoczone przepisy ustawy PIT, pozwalają w ocenie Wnioskodawcy sądzić, że jeżeli np. nagroda w konkursie uzyskana przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą została uzyskana w związku z tą działalnością - to po stronie tej osoby powstaje przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT nie będą miały wobec takiej osoby zastosowania, a wspomniana osoba fizyczna wartość nagrody uzyskanej w konkursie powinna zaliczyć do źródła przychodu wymienionego we wspomnianym art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT.

Konsekwentnie, mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w przypadku Nagród przekazywanych Współpracownikom (podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą), w sytuacji gdy udział w Akcji pozostaje w związku z wykonywaną przez Współpracowników działalnością gospodarczą, i przedmiot/temat Akcji pozostaje w związku z łączącą Współpracowników z kontrahentami Klienta umową o współpracę i jednocześnie Nagroda jest konsekwencją czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy jako na podmiocie wydającym Nagrody nie będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z ustawy PIT.

Powyższe wynika z tego, że uzyskana Nagroda pozostaje (zgodnie z oświadczeniem Współpracowników) w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Współpracownika działalnością gospodarczą ł stanowi dla niego przychód z tej działalności zgodnie z art. 14 ustawy o PIT, który powinien zostać opodatkowany według właściwych zasad opodatkowania działalności gospodarczej.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje poparcie w aktualnej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 22 marca 2010 r. (nr IPPBI/415-960/09-4/AG) gdzie organ potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym „w przypadku nagród lub wygranych przekazanych w ramach konkursu agentom/kontrahentom podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na to, że uzyskana gratyfikacja pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzoną przez agenta/kontrahenta działalnością gospodarczą i stanowi przychód z tej działalności zgodnie z np. 14 ustawy o PDOF, który powinien zostać opodatkowany według właściwych zasad opodatkowania działalności gospodarczej. Podstawą określenia wysokości otrzymanego przychodu jest informacja przekazana przez Spółkę o wysokości uzyskanej przez laureata konkursu nagrody. Zdaniem Spółki wypłata przedstawionych we wniosku nagród łub wygranych przekazanych w ramach konkursu osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą nie będzie skutkowała powstaniem po stronie Spółki obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało interpretacją nr 1472/DPC/415-33/07/PK z dnia 24 maja 2007 roku wydaną przez Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie.”

Analogiczne stanowisko zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 czerwca 2010 r. (nr IPPB2/415-206/10-2/AS) wskazując, że „W odniesieniu do osób fizycznych, np. we własnym imieniu podejmują i wykonują działalność gospodarczą i współpracują w właścicielem sklepu i w ramach wykonywanych przez siebie czynności aktywnie i bezpośrednio uczestniczą w procesie sprzedaży, wysokość nagrody będzie stanowiła przychód z działalności gospodarczej. (..) Skoro udział w konkursie związany jest z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, to uzyskana w tym konkursie nagroda jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu np. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającym opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem otrzymaną nagrodę należy zakwalifikować, jako przychód z działalności gospodarczej. Przychody uzyskane przez uczestników konkursu (...)„ tj. (...) osoby, które we własnym imieniu podejmują i wykonują działalność gospodarczą, z tytułu nagród rzeczowych i wygranych pieniężnych uzyskają przychody z działalności gospodarczej Na Wnioskodawcy, będzie ciążył obowiązek płatnika w zakresie pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych, z wyłączeniem osób, które wygrane rozliczą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej”

Podsumowując, do opodatkowania Nagród uzyskanych przez Współpracowników nie ma/nie będzie więc zastosowania przepis np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, a w konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika wynikające z np. 41 ust. 4 w związku z np. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.

Podsumowanie:

W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do Nagród wydawanych Pracownikom, na Wnioskodawcy (jako wydającym te Nagrody) spoczywa/będzie spoczywać obowiązek pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do Nagród wydawanych Współpracownikom, na Wnioskodawcy (jako na wydającym te Nagrody) nie spoczywa/nie będzie spoczywać obowiązek pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, przy założeniu, że Nagrody otrzymane przez Współpracowników pozostają/będą pozostawać w związku z prowadzoną przez Współpracownika działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu przyszłego oraz zdarzenia przyszłego uznaje:

  • w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do nagród wydawanych pracownikom za prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie za nieprawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 316 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są: określone w pkt 1, 3 i 9 tego przepisu

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • inne źródła.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania.

Artykuł 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt , 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Ze stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca co do zasady organizuje i będzie organizować dla swoich klientów (dalej jako Klient) akcje marketingowe (dalej jako Akcja) skierowane do pracowników/współpracowników (osób fizycznych zatrudnionych u Kontrahenta Klienta na podstawie umowy o pracę jak i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą współpracujących z kontrahentem Klienta w ramach swojej działalności, dalej jako Pracownicy - umowa o pracę, Współpracownicy - umowa o współpracę) podmiotów dokonujących sprzedaży produktów Klienta (kontrahenci Klienta), działających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulujących zasady opodatkowania nagród.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. w pkt 9 tego artykułu wymieniono, jako jedno ze źródeł przychodów - inne źródła.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej tub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/nagroda), „konkurs” to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści wniosku wynika, że konkursy jakie Wnioskodawca planuje przeprowadzić będą zawierały takie elementy jak: nazwa konkursu, cel, organizator/organizatorzy, warunki uczestnictwa w akcji marketingowej - konkursie, określenie elementu współzawodnictwa, charakterystyka akcji marketingowej - konkursu, sposób wyłonienia zwycięzców, opis nagród w akcji marketingowej konkursie jest/będzie każdorazowo szczegółowo określone w regulaminie akcji marketingowej - konkursu.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursu będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Stan taki będzie istniał bez względu na to czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej (nagrody), uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy). Wówczas od wartości nagrody (wygranej) należy - stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy - pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj