Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-74/05/Z/09
z 17 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-74/05/Z/09
Data
2005.10.17
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
czasopisma
stawki podatku
Pytanie podatnika
Czy ma znaczenie dla skutków podatkowych sposób pakowania i oznaczenia gadźetu promocyjnego dodawanego do czasopism?
Decyzja Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:
po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 08 sierpnia 2005r.(data wpływu do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni 10.08.2005r.) przez Podatnika na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni znak XII-1/443-167/TZ-103/05/MC-G z dnia 28 lipca 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy czasopisma z dodatkiem promocyjnym w zależności od sposobu opakowania i oznaczenia produktu składowego odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia UZASADNIENIE Pismem z dnia 04 maja 2005r. uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2005r. Podatnik zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy czasopisma z dodatkiem promocyjnym w zależności od sposobu opakowania i oznaczenia produktu składowego. Wnioskujący przedstawił następujący stan faktyczny: Podatnik jest wydawcą czasopisma dziecięcego pt. „X”, którego sprzedaż opodatkowana jest preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług. Do w/wym. czasopisma dołączane są dodatki promocyjne w postaci płyty CD, książki, zabawki itp. gadżetów o wartości netto od 0,10 zł do 1,60 zł. Cena czasopisma jest jednolita, a wartość darmowych upominków nie jest objęta ceną czasopisma. Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabywanych towarów dołączanych do przedmiotowego czasopisma dziecięcego. Podatnik wskazuje również, iż czasopismo, którego jest wydawcą jest pakowane razem z dodatkiem (gadżetem) do foliowego opakowania, które zawiera tytuł, logo firmy, reklamy i niezbędne oznaczenia. Tak opakowany towar (czasopismo+dodatek promocyjny) stanowi nierozerwalną całość- komplet wydawniczy. Wnioskujący przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym opakowanie i oznaczenie świadczące o nierozerwalności produktu złożonego skutkuje koniecznością stosowania jednej stawki podatkowej dla całego zestawu. Zdaniem Podatnika upominki dołączane do czasopisma opodatkowanego obniżoną 7% stawką podatku od towarów i usług podlegają tej samej stawce podatku VAT co produkt podstawowy, nawet w sytuacji gdy upominki te podlegałyby różnym stawkom podatku od towarów i usług przy ich oddzielnej dostawie. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni postanowieniem znak XI-1/443-167/TZ-103/05/MC-G z dnia 28 lipca 2005r. wskazał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku Podatnika - jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni powołując się na art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), uznał, iż dostawa czasopisma wraz z dodatkiem promocyjnym opakowanych w folię z odpowiednimi nadrukami nie może podlegać jednej stawce podatku od towarów i usług przyporządkowanej dostawie czasopisma, bowiem Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług nie wyodrębnia wyrobu pod nazwą „komplet wydawniczy”, zatem w przedstawionym stanie faktycznym dostawa składać się będzie z odrębnych czynności sprzedaży czasopisma opodatkowanej obniżoną 7% stawką podatku VAT, oraz nieodpłatnego przekazania towaru. Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni uznał, iż jeżeli łączna wartość towarów dołączanych do przedmiotowego czasopisma jest niewielka oraz nie przekroczyła 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej Podatnika w poprzednim roku podatkowym to zostają spełnione przesłanki do uznania tych towarów za prezenty o małej wartości, których przekazanie nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na powyższe postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni, Podatnik pismem z dnia 08 sierpnia 2005r. złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku wnosząc o zmianę w/wym. postanowienia poprzez potwierdzenie stanowiska Podatnika zawartego we wniosku z dnia 04 maja 2005r. uzupełnionego pismem z dnia 31 maja 2005r. Zdaniem Podatnika, dla rozliczeń w podatku od towarów i usług ma znaczenie sposób opakowania i oznaczenia produktu składowego. Zdaniem Wnioskującego opakowanie i oznaczenie świadczy o nierozerwalności (jedności) produktu złożonego co skutkuje koniecznością stosowania jednej stawki podatku od towarów i usług dla całego zestawu. Zgodnie z zaprezentowanym przez Podatnika stanowiskiem stawka podatku od towarów i usług winna odpowiadać stawce przyporządkowanej dostawie głównego produktu jakim jest czasopismo opodatkowane obniżoną 7% stawką podatku VAT, niezależnie od tego jaka stawka podatku byłaby właściwa dla dostawy samego dodatku promocyjnego. Na poparcie własnego stanowiska Spółka przywołuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu z dnia 16 października 1998r. sygnatura akt I SA/Wr 836-839/98, w którym Sąd uznał, iż dołączone do magazynu komputerowego płyty CD, zawierające programy komputerowe, stanowią integralną jego część i nie stanowią oddzielnego towaru. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza co następuje. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczonych usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w cytowanej ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) – zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %. Natomiast w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy przez towar rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Powyższe oznacza, iż przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatku od towarów i usług na dostawę poszczególnych towarów uzależnione jest od klasyfikacji statystycznej tegoż towaru. Jednakże zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są uprawnione do wydawania opinii klasyfikacyjnych, a zatem rozstrzygnięcie czy dodatek promocyjny dołączony do czasopisma powoduje zmianę jego klasyfikacji statystycznej, a tym samym stawki podatku od towarów i usług danego czasopisma nie leży w gestii tych organów. Jednakże biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę organów statystycznych należy stwierdzić, iż Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług nie wyodrębnia wyrobu pod nazwą „komplet wydawniczy”, składający się z czasopisma i dodatku w postaci płyt CD, książek, zabawek itp., dla którego stosuje się jeden symbol PKWiU a w konsekwencji jedną stawkę podatku VAT. Zatem zarówno czasopisma jak i dołączane do nich gadżety będąc towarami w rozumieniu w/w przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 7 ust. 1-3. Stosownie natomiast do postanowień art.7 ust.2 w/cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Jak wynika z powyżej przytoczonych przepisów, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz przekazanie bez wynagrodzenia przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa także w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz nie mających statusu próbek - na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Zgodnie z brzmieniem art.7 ust.3 i 4 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.), która obowiązuje od dnia 1-go czerwca 2005r., przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust.3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
Stosownie do art. 7 ust.3 w/cyt. ustawy przepisu ust.2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Przez próbkę, o której mowa w art. 7 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, rozumie się zgodnie z art. 7 ust 7 cyt. ustawy niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy . Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż dołączane przez Podatnika do wydawanych czasopism towary w postaci płyt CD, zabawek, książeczek, itp. gadżetów nie spełniają przesłanek w/cyt. art.7 ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. nie są one próbkami w myśl w/w artykułu. Jednocześnie wskazać należy, iż jeżeli wartość w/wym. towarów jest niewielka a ich łączna wartość nie przekroczyła 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej Podatnika w poprzednim roku podatkowym, spełniają one przesłanki w/cyt.art.7 ust.4, co oznacza, iż towary te są prezentami o małej wartości, których przekazanie nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takim przypadku Podatnik obowiązany jest do opodatkowania właściwą stawką podatku VAT jedynie dostawy czasopisma dziecięcego pn. „X”. W świetle powyższego stwierdzenie Podatnika zawarte w przedmiotowym zażaleniu odnośnie opodatkowania jedną obniżoną 7% stawką podatku od towarów i usług, zestawu jakim jest czasopismo z dołączonym dodatkiem promocyjnym nie znajduje potwierdzenia w przytoczonych i obowiązujących przepisach prawa podatkowego. Odnosząc się do przywołanego w zażaleniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego – Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu z dnia 16 października 1998r. sygnatura akt ISA/Wr836-839/98, stwierdzić należy, iż wyrok ten wydany został w indywidualnej sprawie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. 1993 r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm). Natomiast w przedmiotowej sprawie przepisy te nie mają zastosowania, bowiem rozstrzygnięcie rozpatrywanej sprawy oparte jest na obowiązujących w tym stanie faktycznym przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Reasumując: Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni dokonał prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego. Stąd – zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy, uznając iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie postanowił jak w sentencji decyzji. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.