Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
XII-1/443-165/TZ-103/05/MC-G
z 28 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
XII-1/443-165/TZ-103/05/MC-G
Data
2005.07.28
Referencje
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
czasopisma
podatek od towarów i usług
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jak należy opodatkować podatkiem VAT dodatek promocyjny dołączany do gazety w przypadku gdy nie mógłby on zostać uznany za próbki lub prezenty o małej wartości?
POSTANOWIENIE Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz.U.nr 137, poz.926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku bez znaku z dnia 04.05.2005r. (data wpływu do tut. Organu 06.05.2005r.) Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży czasopisma z dodatkiem promocyjnym w sytuacji, gdy dodatki promocyjne nie mogą zostać uznane za prezenty lub próbki o małej wartości stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Uzasadnienie Podatnik jest wydawcą czasopisma dziecięcego, którego sprzedaż opodatkowana jest 7% stawką podatku od towarów i usług. Do w/wym. czasopisma Podatnik dołącza dodatki promocyjne tj. płyty CD, książki, zabawki o wartości netto od 0,10 zł do 1,60 zł. Wartość upominków nie jest objęta ceną czasopisma. Cena czasopisma jest jednolita. Podatnik obniża w całości podatek należny o podatek naliczony uiszczany przy nabyciu towarów dołączanych do czasopisma w formie prezentu. Podatnik zwraca się z zapytaniem, jak należy opodatkować podatkiem VAT dodatki promocyjne (gadżety) dołączane do czasopisma, w przypadku gdy nie mogłyby one zostać uznane za próbki lub prezenty o małej wartości... W ocenie Podatnika o ile dodawane do czasopisma gadżety nie stanowią prezentu o małej wartości lub próbki zgodnie z art.7 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług, to należy stosować do nich obniżoną stawkę VAT 7% jak do czasopisma, stanowiącego główny towar podlegający opodatkowaniu. Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei stosownie do postanowień art.7 ust.2 w/cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:
jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. W myśl art.7 ust.3 w/cyt. ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31.05.2005r. - regulacji w/cyt. art.7 ust.2 nie stosuje się do przekazywanych towarów, które są próbkami lub prezentami o małej wartości, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się z bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W ustawie o VAT zawarto definicję prezentów o małej wartości w rozumieniu art.7 ust.3. Sa nimi przekazywane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nie przekraczającej 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym (art.7 ust.4 w/cyt. ustawy). Przez próbkę, o której mowa w ust.3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art.7 ust.7 w/cyt. ustawy). Ponadto tut. Organ informuje, iż zgodnie z nowym brzmieniem art.7 ust.3 i 4 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.), która wchodzi w życie w dniu 1-go czerwca 2005r., przez prezenty o małej wartości, o którym mowa w ust.3, rozumie się przekazywanie przez podatnika jednej osobie towary:
Stosownie do art.7 ust.3 w/cyt. ustawy przepisu ust.2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Przez próbkę, o której mowa w ust.3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art.7 ust.7 w/cyt. ustawy). Zgodnie z powyższą nowelizacją, nieodpłatne przekazanie prezentów o małej wartości oraz próbek nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Odnosząc się do kwestii dołączania przez Podatnika do wydawanych czasopism innych towarów w postaci np. płyt CD, zabawek, książeczek, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż powyższe towary nie spełniają przesłanek w/cyt. art.7 ust.7 ustawy, tzn. nie są próbkami w myśl w/w artykułu. Dokonując analizy przytoczonych powyżej unormowań, zakładając jednocześnie racjonalność działań ustawodawcy, wywieść należy, iż odpłatną dostawą towarów jest przekazanie bez wynagrodzenia przez Podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa – w formie prezentów (darowizn) przekraczających małą wartość oraz nie mających statutu próbek – na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem, pod tym warunkiem, iż Podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.