Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/REI/4001- 74 /05/WAK
z 26 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/REI/4001- 74 /05/WAK
Data
2005.09.26
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Właściwość organów w sprawach nadania NIP
Słowa kluczowe
nierezydent
właściwość miejscowa
zmiana właściwości urzędu skarbowego
Pytanie podatnika
Podatnik pyta czy w związku ze zmianą adresu siedziby na: ul. x w Warszawie powinien podlegać właściwości Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie właściwości miejscowej urzędów skarbowych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 29.06.2005r. przesłanym do tutejszego Urzędu przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w dniu 07.07.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 14.07.2005r.), uzupełnionym pismem Podatnika z dnia 25.08.2005r. p o s t a n a w i a uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka prowadziła działalność gospodarczą od 2004 roku w Warszawie i została zarejestrowana w II Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście. W związku z faktem, że jest zarządzana bezpośrednio przez nierezydenta (nierezydent dysponuje 99% głosów na zgromadzeniu wspólników ), od 01 stycznia 2005r. podlega właściwości Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Podatnik zapytuje, czy w związku ze zmianą adresu siedziby na ul. x w Warszawie powinien podlegać właściwości Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie zważył co następuje: Zagadnienie terytorialnego zasięgu działania określonego Urzędu Skarbowego w zakresie niektórych kategorii podatników uregulowane zostało w ustawie z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 2004r. Nr. 121, poz. 1267 z późn. zm.) w art. 5-5a. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że Spółka jest bezpośrednio zarządzana przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, który dysponuje ponad 5 % głosów na Zgromadzeniu Wspólników, a zatem spełnia kryterium wymienione w art. 5 ust. 9b pkt. 7c ustawy o urzędach i izbach skarbowych aby podlegać właściwości Naczelnika “wyspecjalizowanego " Urzędu Skarbowego. Szczegółowe zasady terytorialnego zasięgu działania naczelników urzędów skarbowych zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2003r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych ( Dz. U. z 2003r. Nr. 209 poz. 2027 ). W § 2 powyżej cytowanego rozporządzenia ustalone zostały siedziby i terytorialny zasięg działania naczelników urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do powyższego rozporządzenia Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie obejmuje swoim zasięgiem działania część gminy Warszawa - miasta na prawach powiatu obejmująca m.in. dzielnicę Wola. Mając na uwadze fakt, iż będący przedmiotem zapytania Podatnika adres: ul. x w Warszawie znajduje się w obszarze dzielnicy Warszawa-Wola, należy uznać iż właściwym dla podmiotu organem podatkowym jest Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie Jednocześnie pragniemy nadmienić, iż zgodnie z art. 15 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, zatem powyższa sprawa została przekazana do tutejszego Urzędu Skarbowego do załatwienia zgodnie z właściwością. Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej-do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł. oraz 0,50zł. od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 96 ze zm.) |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.