Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
PV/443-193/IV/2005/JW
z 29 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PV/443-193/IV/2005/JW
Data
2005.07.29
Autor
Pomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
oddelegowanie personelu
Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje o opodatkowanie podatkiem VAT usług polegających na wyszukiwaniu pracowników do pracy na statkach morskich, świadczonych na rzecz armatorów z terytorium państw członkowskich oraz z terytorium państw trzecich
POSTANOWIENIE Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 06.05.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 09.05.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 06.06.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, usług polegających na wyszukiwaniu pracowników do pracy na statkach morskich, świadczonych na rzecz armatorów z terytorium państw członkowskich oraz z terytorium państw trzecich stwierdza, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego Uzasadnienie Podatnik wpisany jest do rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez Ministra Gospodarki i Pracy jako agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą. W związku z tym, na podstawie umów z armatorami tak z terenu Wspólnoty, jak i spoza niego, Podatnik rozpocznie w najbliższym okresie świadczenie usług pośrednictwa polegające na wyszukiwaniu, zgodnie z potrzebami armatorów, pracowników do pracy na statkach morskich w charakterze członków załóg. Armatorzy (klienci Podatnika) są podatnikami VAT oraz posiadają numery identyfikacji podatkowej. Modelowy przebieg realizacji usługi przebiegać będzie następująco: – otrzymanie informacji od armatora co do rodzaju stanowiska do obsadzenia z podaniem oczekiwanych kwalifikacji zawodowych, oferowanego okresu zatrudnienia i wysokości wynagrodzenia, – kontakt z osobami spełniającymi wymogi kwalifikacyjne, wybór potencjalnego kandydata, – przedstawienie oferty armatora, – uzgodnienie w imieniu armatora warunków zawarcia umowy o pracę, – zawiadomienie kandydata w imieniu armatora o szczegółach dojazdu do miejsca podjęcia zatrudnienia. Ponadto Podatnik oświadczył, iż zgodnie z nomenklaturą Polskiej Klasyfikacji Działalności czynności te mieszczą się w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników. Natomiast w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługa ta ze względu na swój przedmiot jest kwalifikowana do poz. 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy. Podatnik zwraca się z zapytaniem czy czynności składające się na usługę pośredniczenia pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, w celu nawiązania przez strony stosunku pracy, pozwalają na ich przypisanie, z punktu widzenia ustawy o VAT, do usług dostarczania (oddelegowania) personelu. Zdaniem Podatnika, ze względu na fakt, iż naturalną konsekwencją dojścia do zawarcia umowy o pracę między pracodawcą a pracownikiem, przy udziale Spółki jako pośrednika, kwalifikowanie usługi Spółki jako „dostarczanie (oddelegowanie) personelu”, o której mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT jest właściwe. Podatnik zauważa, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje się zapis dający możliwości jednoznacznej identyfikacji z opisaną powyżej usługą wykonywaną przez Podatnika. Jednakże w opinii Podatnika znaczeniowo najbliższa jest treść art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT, gdzie ustawodawca użył sformułowania „dostarczanie (oddelegowanie) personelu”. Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje: Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotne jest zatem ustalenie miejsca świadczenia usługi na zasadach określonych przepisami art. 27 i 28 ustawy o VAT. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że w ramach zawieranych umów, z kontrahentami (armatorami morskimi) z terytorium państw członkowskich oraz z terytorium państw trzecich, świadczy on usługi pośrednictwa polegające na wyszukiwaniu pracowników do pracy na statkach morskich w charakterze członków załóg. Natomiast kontrahenci, na rzecz których Podatnik świadczy przedmiotowe usługi, są podatnikami podatku VAT (posiadają nr identyfikacji podatkowej). Ponadto w złożonym wniosku Podatnik oświadczył, iż usługi te są klasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników, natomiast w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi te ze względu na swój przedmiot są sklasyfikowane w grupowaniu o symbolu 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy. Należy zatem uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z usługami, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 11, tj. usługami agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt. 1-10 (w tym usług dostarczania personelu – pkt 5). Potwierdzenie zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym przepisu art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT wynika ponadto z regulacji dotyczących usług agencyjnych w związku z zatrudnianiem, zawartych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.), która w art. 6 ust. 1 pkt 3 do instytucji rynku pracy realizujących zadania określone w ustawie zalicza także agencje zatrudnienia. Z kolei przepis art. 18 ust. 1 pkt 2 tej ustawy wymaga, aby prowadzenie przez agencje usług w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych obywateli polskich, poprzedzało uzyskanie wpisu do rejestru agencji zatrudnienia. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik działa na podstawie wpisu do rejestru agencji zatrudnienia prowadzonego przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (zgodnie z oświadczeniem Podatnika). Odnosząc się do zasad opodatkowania ww. usług z art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT podkreślić należy, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz
Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż Podatnik świadczy usługi, o których stanowią przepisy art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT tj. usługi agencyjne w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 5 tj. usług dostarczania (oddelegowania) personelu. W ustawie o VAT nie zostało zdefiniowane pojęcie „usług dostarczania (oddelegowania) personelu”, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt. 5 ustawy o VAT. Jednakże w ocenie tut. Organu podatkowego wykonywane przez Podatnika czynności (zgodnie z przedstawionym przebiegiem realizacji usługi), sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie oznaczonej jako 74.50.A tj. działalność związana z rekrutacją i udostępnianiem pracowników oraz w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane w grupowaniu o symbolu 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy – niewątpliwie uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług dostarczania (oddelegowania) personelu. A zatem miejscem świadczenia ww. usług świadczonych na rzecz podatnika mającego siedzibę poza terytorium kraju jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (w myśl art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy o VAT). Powyższe oznacza, że usługi te w myśl cyt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.