Interpretacja Urzędu Skarbowego w Namysłowie
PP/443-16/05
z 15 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-16/05
Data
2005.11.15



Autor
Urząd Skarbowy w Namysłowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
gmina
nieruchomości
podatek od towarów i usług
powiat
rekompensaty
zamiana
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy przeniesienie - tytułem rekompensaty - prawa własności nieruchomośći Powiatu na rzecz Jednostki obciążone jest podatkiem od towarów i usług ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 /, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2005 r , uzupełnionym w dniach 24 października 2005 r. oraz 2 listopada 2005 r , o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przeniesienia - tytułem rekompensaty - prawa własności nieruchomości Powiatu na rzecz Jednostki jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 13 października 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek, uzupełniony pismami z dnia 24 października 2005 r. oraz z dnia 2 listopada 2005 r , o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wniosek Jednostki, złożony dnia 13 października 2005 r , uzupełniony pismami z dnia 24 października 2005 r. oraz z dnia 2 listopada 2005 r. , o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy przeniesienia - tytułem rekompensaty - prawa własności nieruchomości Powiatu na rzecz Jednostki .

Jak wynika z załączonego do pisma z dnia 13 października 2005 r. protokołu uzgodnień z dnia 5 października 2005 r. w sprawie przeniesienia prawa własności nieruchomości Powiatu na rzecz Jednostki, Powiat na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną / Dz. U. Nr 98, Nr 133, poz. 872 ze zm. / z mocy prawa stał się właścicielem nieruchomości zabudowanej, stanowiącej własność Skarbu Państwa oznaczonej wg operatu gruntów i budynków nr ewidencyjny xxx/xx, k. M. 7 o pow. 0,0378 ha. Obiekt wzniesiono w drugiej połowie XIX wieku, a w latach 70-tych wieku XX przebudowanego na halę sportową / uwierzytelnione tłumaczenie z języka niemieckiego Przewodnika przez Jednostkę i ( Instytucje ) Opieki Społecznej w Niemczech 1932-1933, załączonego do pisma z dnia 2 listopada 2005 r. /

Jednostka , jak wynika z ww protokołu uzgodnień, na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych w Rzeczypospolitej Polskiej / Dz. U. Nr 41, poz. 251 ze zm. / złożyła do Komisji Regulacyjnej do spraw Gmin Wyznaniowych wniosek o wszczęcie postępowania regulacyjnego i przyznanie jej na własność nieruchomości opisanej wyżej.

Ponadto strony wyraziły zgodę na ugodowe załatwienie sprawy. W zamian za rezygnację przez Jednostkę z roszczeń wobec nieruchomości zabudowanej stanowiącej własność Skarbu Państwa oznaczonej wg operatu ewidencji gruntów i budynków nr ewidencyjny xxxx/xx, k. m. 7 o powierzchni 0,0378 ha, o wartości 63.391,00 zł, Powiat przeniesie na Jednostkę nieodpłatnie, tytułem rekompensaty, prawo własności nieruchomości niezabudowanych oznaczonych wg operatu ewidencji gruntów i budynków jako działki : nr ewidencyjny xxx/xxx, k. M. 12 o powierzchni 0,1239 ha, xxx/xxx, k. M. 12 o powierzchni 0,1107 ha, xxx/xxx, k. M. 12 o powierzchni 0,119 ha, o wartości 35.170,00 zł, zapisanych w księdze wieczystej nr KW-xxxx, przeznaczonych wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne.

Z wyjaśnień złożonych w dniu 2 listopada 2005 r. wynika, iż Powiat, zgodnie z ww art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych w Rzeczypospolitej Polskiej, pragnie przyznać nieruchomość zamienną, ponieważ przeniesienie prawa własności nieruchomości, na której obecnie znajduje się hala sportowa ze względów społecznych jest niemożliwe. Obiekt ten jest wykorzystywany na salę gimnastyczną, z której korzystają dzieci i młodzież trzech szkół.

Ponadto do ww pisma zostało dołączone pisma Burmistrza Miasta do Komisji Regulacyjnej do Spraw Gmin Wyznaniowych , w którym prosi on o uwzględnienie interesu Jednostki i pozostawienie przedmiotowej nieruchomości we własności Skarbu Państwa. Jak wynika z powyższego pisma na działce nr xxxx/xx znajduje się budynek , który po II wojnie światowej stał się własnością Skarbu Państwa i do chwili obecnej, po wyremontowaniu przez miasto, użytkowany jest jako sala gimnastyczna. Z sali tej korzysta również młodzież ze szkoły gminnej. Zwrot nieruchomości Jednostce pozbawi młodzież gimnazjalną i z ośrodka wychowawczego oraz dzieci ze szkoły specjalnej, tj. placówek położonych w centrum miasta, jedynej możliwości odbywania w pomieszczeniu zamkniętym lekcji wychowania fizycznego. Ze względów finansowych i lokalizacyjnych ( brak wolnych terenów w pobliżu tych szkół ) Jednostka nie jest w stanie wybudować dla potrzeb młodzieży szkolnej nowej sali gimnastycznej.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny Jednostka zwraca się z zapytaniem czy opisana wyżej ugoda będzie obciążona podatkiem od towarów i usług ?

Zdaniem Jednostki, jako że nabywcą działek Powiatu, stanowiących grunt niezabudowany, przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, jest Jednostka , ww. czynność prawna podlega zwolnieniu od podatków i opłat na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 oraz art. 35 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych w Rzeczypospolitej Polskiej / Dz. U. Nr 41, poz. 251 ze zm. /.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, tut. organ podatkowy informuje co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. /, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww ustawy o podatku od towarów i usług są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dostawą towarów jest również ich zamiana, która w przepisie art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny / Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm. /, określona jest jako umowa, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności rzeczy.

Do zamiany, zgodnie z art. 604 ww ustawy Kodeks cywilny, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli , zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zastosowanie w takim przypadku właściwej stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem uzależnione jest od ustalenia stawki lub zwolnienia dotyczącej budowli lub budynku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, że przedmiotowy obiekt wzniesiono w drugiej połowie XIX wieku, a w latach 70-tych wieku XX przebudowano na halę sportową.

Wobec powyższego ww budynek spełnia definicję towaru używanego określoną w art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy, a do jego dostawy ma zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przez towary używane, zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się :

1) budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat

2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W związku z powyższym przedmiotowa zamiana nieruchomości zabudowanej stanowi dostawę towarów w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Sprzedaż gruntu zabudowanego może korzystać ze zwolnienia od podatku wyłącznie, gdy jest realizowana łącznie z dostawą obiektów, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast sprzedaż gruntu budowlanego realizowana oddzielnie, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu 22 % stawką podatku od towarów i usług.

W opisanej przez Powiat sytuacji zamiany nieruchomości wynagrodzenie nie ma formy pieniężnej, lecz jest określone w naturze.

Zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.

Z powyższych przepisów wynika, iż do ustalenia podstawy opodatkowania należy przyjąć całą wartość podlegających zamianie towarów.

Z kolei, zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych w Rzeczypospolitej Polskiej / Dz. U. Nr 41, poz. 251 ze zm. / przejście własności nieruchomości lub ich części, o których mowa w art.29 i 30, oraz wynikające z niego wpisy do ksiąg wieczystych i ich zakładanie są wolne od podatków i opłat związanych z tym przejściem.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych w Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Jednostki lub Związku wszczyna się postępowanie, zwane dalej "postępowaniem regulacyjnym", w przedmiocie przeniesienia na rzecz Jednostki lub Związku własności nieruchomości lub ich części przejętych przez Państwo, a które w dniu 1 września 1939 r. były własnością jednostek lub innych wyznaniowych osób prawnych, działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli :

1) w tym dniu znajdowały się na nich cmentarze lub synagogi,

2) w dniu wejścia w życie ustawy znajdują się na nich budynki stanowiące uprzednio siedziby gmin oraz budynki służące uprzednio celom kultu religijnego, działalności oświatowo-wychowawczej i charytatywno-opiekuńczej.

W odniesieniu do nieruchomości określonych w art. 30 ust. 1, zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, regulacja może polegać, z zastrzeżeniem ust. 2, na :

1) przeniesieniu własności nieruchomości lub ich części,

2) przyznaniu odpowiedniej nieruchomości zamiennej, gdyby przeniesienie własności natrafiło na trudne do przezwyciężenia przeszkody,

3) przyznaniu odszkodowania ustalonego według przepisów o wywłaszczeniu nieruchomości, w razie niemożności dokonania regulacji przewidzianych w pkt 1 i 2.

Z wyjaśnień złożonych w dniu 2 listopada 2005 r. wynika, iż Powiat, zgodnie z ww art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych w Rzeczypospolitej Polskiej, pragnie przyznać nieruchomość zamienną, ponieważ przeniesienie prawa własności nieruchomości, na której obecnie znajduje się hala sportowa ze względów społecznych jest niemożliwe.

Przepisy ustawy o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych w Rzeczypospolitej Polskiej stanowią odstępstwo od ogólnej zasady powszechności opodatkowania i są lex specialis w stosunku do regulacji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, która w tej sprawie nie ma zastosowania.

Wobec powyższego opisana czynność przeniesienia przez Powiat na Jednostkę, tytułem rekompensaty, prawa własności nieruchomości niezabudowanych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Reasumując stwierdzić należy, iż tut. organ podatkowy podziela stanowisko Jednostki.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z 239 ustawy Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj