Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/185/WD/423/57/05/HO
z 26 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/185/WD/423/57/05/HO
Data
2005.07.26



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
reklama
reklama publiczna
reprezentacja
usługi marketingowe
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Czy można uznać za koszty uzyskania przychodu wydatki na prowadzenie działań pormocyjnych i reklamowych w świetle art.15 ust.1?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz.U.Nr 8 poz.60) po rozpatrzeniu wniosku XXX sp.z.o.o., z kwietnia 2005r

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy dotyczące uznania wydatków na prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych produktów YYY Gmbh (podmiot zagraniczny) za koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, iż zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, jest prawidłowe .

Spółka przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny:

Zgodnie z treścią art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm) kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Dodatkowym warunkiem odliczenia wydatków od przychodu jest udokumentowanie faktu poniesienia wydatku w sposób nie budzący wątpliwości.

Zgodnie z zapisami umowy na prowadzenie działań promocyjno-reklamowych, pomiędzy YYY Gmbh a XXX Sp.z.o.o. wszelkie koszty ponoszone przez Spółkę związane z samodzielnym wykonywaniem działań promocyjnych i marketingowych oraz pozyskiwaniem usług świadczonych w tym zakresie przez podmioty zewnętrzne (po uprzednim ich zaakceptowaniu) będą obciążały Zleceniodawcę (YYY GmbH). Koszty ponoszone przez Spółkę na działania w zakresie marketingu marki składają się (zgodnie z postanowieniami umowy) na fakturę z tytułu opłaty za usługi marketingowe i obejmują koszty związane z usługami reklamowymi, marketingowymi i promocyjnymi.

Charakter wydatków nie jest związany z promocją czy też reklamą XXX Sp z.o.o. a wyłącznie z promocją i reklamą produktów YYY Gmbh.

W związku z powyższym usługi marketingowe oraz inne usługi związane ze świadczeniem przez Spółkę usługi, nabywane z zewnątrz jak i wykonywane w ramach własnej struktury, wskazują na ich związek z prowadzoną działalnością oraz możliwością uzyskania przychodu i wydatki poniesione na ich wykonanie lub ich nabycie będą stanowiły koszt własny sprzedaży usług będący kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dlatego też Spółka nie jest zobowiązana do limitowania wydatków i dzielenia na reklamę publiczną i niepubliczną gdyż to ograniczenie dotyczy wydatków związanych wyłącznie z działalnością reklamową i promocyjną własnej firmy a nie Zleceniodawcy usługi a koszty wymienione w zapytaniu należy kwalifikować za wydatki stanowiące koszt uzyskania przychodu.

Zapytanie Spółki brzmi:

Czy firma XXX Spz.o.o ma prawo uznać wydatki na prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych produktów YYY w Polsce w szczególności:

  1. na poczęstunek podczas spotkań promocyjnych z osobami do których jest skierowana reklama
  2. na poczęstunek podczas szkoleń i kongresów na których prowadzona jest promocja produktów farmaceutycznych,
  3. na ulotki dotyczące produktów i producenta tych produktów,
  4. na organizację spotkań, sympozjów, kongresów i innych spotkań podczas których prowadzona jest reklama produktów,
  5. na ogłoszenie produktów w czasopismach specjalistycznych, naukowych,
  6. wręczanie upominków i gadżetów związanych z promocją towarów - produktów farmaceutycznych wraz z ulotkami produktu

za koszt uzyskania przychodu.

W/w wniosek został uzupełniony przez Spółkę. W uzupełnieniu wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

W celu stymulowania wzrostu sprzedaży do podmiotów zajmujących się dystrybucją i sprzedażą produktów farmaceutycznych firmy YYY na terenie RP oraz monitorowania tego rynku, Spółka YYY GmbH aktem notarialnym z 2004r. powołała do życia firmę XXX Sp.z.o.o. z siedzibą w Polsce , w którym objęła 100% kapitału.

Przedmiotem działalności Spółki XXX w Polsce jest między innymi świadczenie usług w zakresie:

  • przetwarzanie danych- PKD 72.30,
  • tworzenie i rozwój baz danych, przechowywanie danych -72.40 PKD,
  • badanie rynku i opinii publicznej- PKD 74.13,
  • reklama leków i artykułów medycznych- PKD 74.40 Z,
  • oraz pozostała działalność komercyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Jednocześnie stosownie do przedmiotu działalności prowadzonej przez XXX Sp.z.o.o. w Polsce Spółka YYY GmbH podpisała umowę na prowadzenie działań mających na celu promocję oraz reklamę produktów wyrobów farmaceutycznych oraz działań zmierzających do rozpowszechniania informacji w środowisku farmaceutów, lekarzy, w zakresie leczenia chorób, których leczenie może odbywać się lekami lub wyrobami farmaceutycznymi firmy YYY GmbH.

Mając na uwadze powyższe oraz załączoną dokumentację można stwierdzić, że przedmiotem usługi świadczonej w ramach umowy jest:

  1. analizy rynkowe
  2. opracowanie strategii promocyjnych do produktów,
  3. przygotowanie i zakup materiałów promocyjnych,
  4. przygotowanie promocyjne prowadzenia kampanii promocyjnych,
  5. prowadzenie spotkań informacyjno - promocyjno - szkoleniowych przez przedstawicieli medycznych,6. opracowanie i prowadzenie kampanii bezpośredniego marketingu7. monitorowanie realizacji strategii marketingowych i merytoryczne wsparcie reprezentantów medycznych,8. analizy rynkowe dla potencjalnych produktów,9. raportowanie i informowanie Zleceniodawcy - YYY GmbH o stopniu realizacjiposzczególnych kampanii reklamowo-promocyjnych, oraz o planowanych działaniach w tym zakresie,10. planowanie i koordynowanie udziału firmy lub osób delegowanych w kongresach i sympozjach krajowych i zagranicznych, podczas których prowadzona jest promocja produktów i wyrobów farmaceutycznych,

Realizacja usługi w zakresie reklamy i promocji produktów Zleceniodawcy odbywa się w oparciu o zarówno własnych pracowników - przedstawicieli, jak również inne firmy reklamowe np. w zakresie zakupu i produkcji materiałów:ulotek, folderów, gadżetów z logo i nazwą produktu będącego przedmiotem reklamowym.W tym miejscu Spółka nadmieniła, że w przypadku gdy przedmiotem reklamy są produkty farmaceutyczne - leki, działania Zleceniobiorcy reguluje umowa jak również, a może przede wszystkim prawo farmaceutyczne. Dlatego też, w tym celu firma zatrudnia osoby posiadające dużą wiedzę medyczną i przygotowanie zawodowe, które w ramach swoich zadań wykonują czynności w ramach:

1.reklamy bezpośrednio skierowanej do lekarzy,

  • rozdawnictwo materiałów promocyjnych: ulotek, folderów, gadżetów opatrzonych logo leku,
  • spotkania informacyjno - promocyjne w szpitalach, przychodniach, hotelach, restauracjach lub innych miejscach, podczas których przekazywana jest informacja o produktach Zleceniodawcy,
  • zapraszanie i sponsorowanie kongresów i sympozjów dla lekarzy w trakcie których promowane są produkty Zleceniodawcy,
  • sponsorowanie publikacji i czasopism przekazywanych lekarzom, w których prowadzona jest reklama produktów objętych zleceniem,

2.reklamy pośredniej:

  • prowadzenie sondaży i rozmów o produktach z osobami odpowiedzialnymi za obrót produktami farmaceutycznymi w Polsce np. przedstawicielami hurtowni;
  • ogłoszenia w czasopismach specjalistycznych,

3. reklamy ogólnej:

  • zwiększanie świadomości w zakresie objawów i chorób leczonych lekami Zleceniodawcy.

Działania te stanowią główny przedmiot działalności Spółki i źródło pozyskiwania przychodu.

Wysokość przychodu - wynagrodzenia dla Spółki jest uzależniona od wysokości ponoszonych wydatków w okresach miesięcznych i od akceptacji tych wydatków przez Zleceniodawcę.

Reasumując, XXX Spółka z.o.o. jest podmiotem którego celem i zadaniem jest prowadzenie działań reklamowych i promocyjnych leków, a w konsekwencji zwiększenie zainteresowania i zapotrzebowania na produkty firmy YYY GmbH w Polsce.

Spółka stoi na stanowisku, że:

1. wydatki ponoszone w celu reklamy i promocji produktów Zleceniodawcy YYY GmbH

w tym:

  1. zakup folderów, gadżetów, upominków lub innych rzeczy ruchomych opatrzonych logo produktu przekazywanych osobom co do których skierowana jest reklama, promocja,
  2. koszty organizacji spotkań informacyjno - promocyjnych, w tym usługi gastronomiczne, wynajem sali, koszty wykładowców, wynajem sprzętu w ramach tych działań itp.
  • stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Ad1. Możliwość uznania wydatków związanych z rozdawaniem gadżetów, ulotek, folderów i innych rzeczy za koszt uzyskania przychodu.

W analizowanym przypadku związek pomiędzy wydatkami na foldery, ulotki, gadżety, szkolenia, spotkania informacyjno - promocyjne jest bezsporny i oczywisty.Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.Nr 54 z 2000r póz.654 ze zm.) za koszty uzyskania przychodu uważa się wszelkie koszty ich uzyskania, pod warunkiem, że będą one miały bezpośredni związek z prowadzoną działalnością.

Na przedmiotowe usługi marketingowe składają się między innymi: ogłoszenia prasowe, reklama, spotkania z osobami z grupy osób, która została określona przez Zleceniodawcę podczas spotkań, druk materiałów reklamowych, zakup gadżetów z logo produktów.Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.Nr 54 z 2000r póz.654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.Dodatkowym warunkiem odliczenia wydatków od przychodu jest udokumentowanie faktu poniesienia wydatku w sposób nie budzący wątpliwości.Zgodnie z zapisami umowy dystrybucyjnej załączonej do wniosku pomiędzy YYY GmbH a Podatnikiem wszelkie koszty ponoszone przez Spółkę związane z samodzielnym wykonywaniem działań promocyjnych i marketingowych oraz pozyskiwaniem usług świadczonych w tym zakresie przez podmioty zewnętrzne (po uprzednim ich zaakceptowaniu) będą obciążały Zleceniodawcę (YYY Europę GmbH). Koszty ponoszone przez Spółkę na działania w zakresie marketingu marki składają się (zgodnie z postanowieniami umowy i ustaleniami dodatkowymi) na fakturę z tytułu opłaty za usługi marketingowe i obejmują koszty związane z usługami reklamowymi, marketingowymi i promocyjnymi.

W związku z powyższym usługi marketingowe świadczone przez Spółkę lub nabywane z zewnątrz wskazują na ich związek z prowadzoną działalnością oraz możliwością uzyskania przychodu i wydatki poniesione na ich wykonanie lub ich nabycie będą stanowiły koszt własny sprzedaży usług będący kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto należy wskazać, że przychód z tytułu wykonywanych przez Spółkę usług marketingowych należy wykazać odpowiednio zgodnie z przepisami art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychodem dla podatnika będzie w opisanym przypadku wartość faktury za świadczone usługi marketingowe obejmująca następujące elementy: koszty poniesione na rzecz osób trzecich, koszty ogólne Zleceniobiorcy powiększone o kwotę marży.

Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę we wniosku Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza:

Spółka informuje, że zgodnie z zapisami umowy na prowadzenie działań promocyjno - reklamowych pomiędzy YYY Europę Gmbh (podmiot zagraniczny) a XXX Sp.z.o.o, wszelkie koszty ponoszone przez Spółkę związane z samodzielnym wykonywaniem działań promocyjnych i marketingowych oraz pozyskiwaniem usług w tym zakresie przez podmioty zewnętrzne (po ich uprzednim zaakceptowaniu) będą obciążały Zleceniodawcę (YYY Europę Gmbh).

Koszty ponoszone przez Spółkę na działania w zakresie marketingu marki składają się wg. Spółki zgodnie z postanowieniami umowy na fakturę z tytułu opłaty za usługi marketingowe i obejmują koszty związane z usługami reklamowymi, marketingowymi i promocyjnymi. Tak więc Spółka ponosi koszty uzyskania przychodów związane z realizacją wykonania umowy. Za realizację umowy o świadczenia marketingowe podatnik otrzymuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie odpowiada refundacji kosztów zewnętrznych poniesionych przy realizacji świadczeń oraz refundacji kosztów ogólnych podatnika ze stosowaną marżą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika więc, że Spółka prowadzi działalność usługową w zakresie promocji, merketingu i reklamy na rzecz kontrahenta z siedzibą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.z 2000r Nr 54, poz.654 z poźn.zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Dodatkowym warunkiem odliczenia wydatków od przychodu jest udokumentowanie faktu poniesienia wydatku w sposób nie budzący wątpliwości. Ponoszone przez Spółkę wydatki nie dotyczą reklamy produktów własnej firmy lecz produktów kontrahenta,nie ma więc zastosowania art. 16 ust. 1 pkt. 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym znaczeniu kosztami uzyskania przychodów podatnika będą koszty poniesione przez niego, związane z jego wynagrodzeniem za realizację umowy marketingu, a dotyczące:

  1. poczęstunku podczas spotkań promocyjnych z osobami do których jest skierowana reklama produktów zleceniodawcy, o ile podatnik potrafi udokumentować ich poniesienie zgodnie z dowodami księgowymi wymaganymi w świetle ustawy o rachunkowości i uzasadnić ich związek z otrzymanym wynagrodzeniem z tytułu realizacji umowy marketingowej w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  2. poczęstunku podczas szkoleń i kongresów na których prowadzona jest promocja produktów farmaceutycznych zleceniodawcy,
  3. na ulotki dotyczące produktów i producenta tych produktów,
  4. na organizację spotkań, sympozjów, kongresów i innych spotkań podczas których prowadzona jest reklama produktów zleceniodawcy
  5. na ogłoszenie produktów zleceniodawcy w czasopismach specjalistycznych, naukowych
  6. wręczanie upominków i gadżetów związanych z promocją towarów - produktów farmaceutycznych wraz z ulotkami produktu zleceniodawcy,

pod warunkiem, że zostaną poniesione w sposób racjonalny i będą miały związek z osiągnięciem przychodów, co należy każdorazowo analizować.

Nie można więc stwierdzić w sposób jednoznaczny, jak chce Spółka, iż wszystkie wyżej wymienione koszty będą kosztem uzyskania przychodu.

Ponadto należy wskazać, że przychód z tytułu wykonywanych przez Spółkę usług merketingowych należy wykazać odpowiednio zgodnie z przepisami art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychodem dla podatnika będzie w opisanym przypadku wartość faktury za świadczone usługi marketingowe obejmująca następujące elementy: koszty poniesione na rzecz osób trzecich, koszty ogólne zleceniobiorcy powiększone o koszty marży.Przy ustalaniu cen usług trzeba mieć na uwadze ustawodawstwo dotyczące ustalania cen transferowych, należy więc uwzględnić okoliczności o których mowa w art. 11 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nadmienia się, że przy udzielaniu odpowiedzi analizowano stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę we wniosku. Załączniki do wniosku złożone przez Spółkę nie były oceniane przy wydawaniu niniejszego postanowienia.

W świetle powyższego stwierdza się, że stanowisko zaproponowane przez Spółkę polegające na uznaniu wydatków na prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych produktów YYY Gmbh (podmiot zagraniczny) za koszty uzyskania przychodów, po uwzględnieniu ograniczeń, o których mowa wyżej uznaje się za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj