Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu
PP/443-4/KR/05
z 4 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-4/KR/05
Data
2005.02.04



Autor
Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
gospodarka leśna
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności skarbu państwa, zlecone przez Podatnika na podstawie art. 5 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 56 ze zm.) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego u działając na podstawie art. 216 i art. 14a- 14c ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku L.dz.-31/05/05 z dnia 06.01.2005 r. w sprawie opodatkowania czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności skarbu państwa

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności skarbu państwa zlecone przez Jednostkę na podstawie art. 5 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 56 ze zm.) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

UZSADNIENIE

W dniu 12.01.2005 r. "X" złożył wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie obowiązku opodatkowania czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa. Stan faktyczny przedstawia się następująco: w oparciu o porozumienie zawarte na podstawie art. 5 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 56 ze zm.) Jednostka powierzyła "X" prowadzenie w imieniu starosty spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa. W ramach powierzonego nadzoru "X" uprawniony jest do wydawania decyzji administracyjnych. Podatnik przekazuje również środki na realizację powierzonych zadań.

Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd podatnika w tej sprawie i uznaje, że do czynności wykonywanych przez nadleśniczego w ramach powierzonych przez starostę zadań ma zastosowanie art. 15 ust 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54, poz. 535) zgodnie, z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem tut. organu pod pojęciem organu władzy publicznej należy rozumieć wszystkie organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej w tym organy administracji publicznej, rządowej i samorządowej powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, czyli osoby lub ciała kolegialne, których dokonane w określonych formach działania uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity. Dz.U. z 2000 r. Nr 56 ze zm.) nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa sprawują starosta oraz w zakresie ustalonym w ustawie wojewoda. Podatnika wykonującego czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną uznać więc należy za organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone przepisami prawa.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 3 ustawy o lasach starosta może powierzyć w drodze porozumienia prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną "X" . W tym przypadku "X" działa z upoważnienia i w imieniu starosty wykonując nałożone na niego zadania. Porozumienia, o którym mowa w wyżej cytowanym przepisie nie można przy tym uznać za umowę cywilnoprawną , jest to porozumienie administracyjne przekazujące określone kompetencje.

"X" wykonującego wyżej wymienione czynności nie uznaje się zatem w tym zakresie za podatnika podatku od towarów i usług, a więc wskazane wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj