Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wadowicach
OP/423-3/04
z 30 kwietnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
OP/423-3/04
Data
2004.04.30
Autor
Urząd Skarbowy w Wadowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
podatek dochodowy
wspólnota mieszkaniowa
zwolnienia podmiotowo-przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy środki z Funduszu Remontowego Wspólnoty Mieszkaniowej mogą być wydatkowane na remont parkingu i pobocza?
W odpowiedzi na pismo z dnia 29.03.2004 r. (wpł. 30.04.2004 r.) uzupełnione pismem z dnia 26.04.2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając w oparciu o przepisy art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zmian.) udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.W przesłanym piśmie wspólnota prosi o udzielenie odpowiedzi czy środki zgromadzone na funduszu remontowym wspólnoty można wydatkować na remont parkingu i chodnika położonego wokół budynku stanowiącego własność wspólnoty mieszkaniowej. Ustawa z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1957) znowelizowała ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w ten sposób, że art. 1 pkt. 13 ustawy uchylił art. 17 ust. 1 pkt. 4m zwalniający dochody wspólnot mieszkaniowych utworzonych zgodnie z odrębnymi przepisami - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz wydatkowanej na rzecz członków wspólnoty. Na mocy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. zwolnienie stosuje się do dnia 31.12.2004 r. Wspólnoty mieszkaniowe działają na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz. 903 ze zmian.), i aby skorzystać ze zwolnienia podatkowego uzyskane dochody są obowiązane przekazywać na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz na rzecz członków wspólnoty. Zgodnie z art. 14 powołanej ustawy o własności lokali na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: Z treści tego przepisu wynika, że środki zgromadzone na funduszu remontowym wspólnoty mogą być przeznaczone na remonty i bieżącą konserwację. Remont polega na przywróceniu pierwotnej wartości (stanu początkowego) użytkowej danego obiektu, poprzez wymianę i naprawę zużytych części na nowe. Jeżeli zatem wyłożenie parkingu kostką nie spowoduje ulepszenia tego obiektu mierzonego w tym przypadku, okresem używania czy kosztami eksploatacji w stosunku do wartości użytkowej z dnia przyjęcia do użytkowania, a wykonane prace polegały tylko na przywróceniu pierwotnej wartości użytkowej, to nakłady z tym związane będą remontem i mogą być pokryte z funduszu remontowego wspólnoty. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.