Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.II/PDF/415/54/2005
z 10 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II/PDF/415/54/2005
Data
2005.11.10



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
obowiązek obywatelski


Pytanie podatnika
- dotyczy poniesionych kosztów na wykonanie zadań w dziedzinie obrony cywilnej.


Stosownie do postanowienia Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie nr PBD/4117-005-1-7/05 z dnia 25.10.2005 r. uchylającego postanowienie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 11.08.2005 r. nr US.II-PDF/415/54/2005 r. w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku z dnia 17.06.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i przekazanie go do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji:

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) uznał stanowisko wnioskodawcy zajęte we wniosku z dnia 17.06.2005 r. (złożonym w US-17.06.2005 r., uzupełnionym - 18.07.2025 r.) w przedmiocie nie uznania za koszty uzyskania przychodów nakładów na wykonanie zadań w dziedzinie obrony cywilnej (wynagrodzenia z tyt. umowy zlecenia oraz wydatki z tym związane) - za nieprawidłowe.

W dniu 17.06.2005 r. złożył Pan w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając (po uzupełnieniu wniosku w dniu 18.07.05 r.) następujący stan faktyczny.Szef Obrony Cywilnej Miasta Olsztyn stosownie do swoich uprawnień nałożył na spółkę .... jako zakład pracy - wykonanie określonych zadań w dziedzinie obrony cywilnej.

Spółka rozważa potrzeby skorzystania z usług osoby obcej, kompetentnej do wykonania tych zadań w ramach zawarcia z nią umowy - zlecenia. Zleceniobiorcy zostanie wypłacone wynagrodzenie oraz zwrócone zostaną wydatki, które poczyni w celu należytego wykonania zlecenia.

Zdaniem wnioskodawcy - wydatki te w świetle obowiązującej ustawy o podatku dochodowym - nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny - naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje.

Stosownie do zapisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.) - kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Generalnie zatem należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu.

Z oceny tego związku powinno wynikać, ze poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W takim ujęciu kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pośrednim.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. nr 241 poz. 2416 ze zm.) - umacnianie obronności Rzeczypospolitej Polskiej ... oraz wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony należy do wszystkich organów władzy i administracji rządowej oraz innych organów i instytucji państwowych, organów samorządu terytorialnego, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych, organizacji społecznych, a także do każdego obywatela w zakresie określonym w ustawach.

Skoro zatem, powołany przepis nakłada na przedsiębiorcę wykonanie określonych świadczeń - w ramach obowiązków obywatelskich - to wydatki określone tą ustawą - stanowić będą koszty uzyskania przychodów z tyt. prowadzonej działalności gospodarczej.

Regulacja szczególna zawarta w obu ustawach powoduje, że wypłacone zleceniodawcy należności (brutto) z tyt. umowy zlecenia na wykonanie zadań w zakresie obrony cywilnej - stanowić będą koszt uzyskania przychodu nawet wówczas, gdy wydatek ten w obiektywnej ocenie nie prowadzi do osiągnięcia przychodów ani też nie ma wpływu na źródło uzyskiwania przychodów.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał stanowisko wnioskodawców za nieprawidłowe i postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Strona wnosząca zażalenie - stosownie do zapisu art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową w wysokości określonej art. 1 pkt 1a ustawy z dnia 09 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. nr 253 poz. 2532 ze zm.), tj. w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50zł od każdego załącznika.

Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Strona wnosząca zażalenie - stosownie do zapisu art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową w wysokości określonej art. 1 pkt 1a ustawy z dnia 09 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004r. nr 253 poz. 2532 ze zm.), tj. w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj