Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
PP/443-69/05
z 4 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-69/05
Data
2005.07.04



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
części
statek
stawka preferencyjna podatku


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje jaką stawką podatku VAT należy opodatkować dostawę gotowych wyrobów (części) na nowobudowane statki?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 23.05.2005 roku (wpływ do Urzędu 24.05.2005 roku) uzupełnionego pismem z dnia 14.06.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie stawki podatku VAT przy dostawie gotowych wyrobów (części) na nowobudowane statki

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku odnośnie stosowania 0% stawki podatku VAT przy dostawie części na statki sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - 35.11.24 - jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny:

Spółka w ramach zlecenia dostarcza do stoczni polskiej gotowe wyroby (części) przeznaczone na nowobudowane statki. Wykonanie części do statków następuje z materiałów zakupionych przez naszą spółkę w całości. Po wykonaniu prac części są przekazywane naszemu klientowi (stoczni polskiej), zaś ona następnie dokonuje eksportu tych części do Norwegii. Po wykonaniu umowy w naszym posiadaniu jest kopia SAD z eksportu części przez naszego zleceniodawcę do Norwegii, potwierdzenie wyciągiem bankowym zapłaty, która jest realizowana do 21 dni od daty przekazania i wyeksportowania części za granicę naszego kraju do Norwegii, dowody zakupu materiałów nabytych w krajach Unii Europejskiej a zużytych na potrzeby wyprodukowania rzeczonych części oraz oświadczenie zleceniodawcy, że towar zostanie wywieziony z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty z podaniem numeru PKWiU 35.11.24.

Pytanie:

Czy do wykonywanych czynności można zastosować stawkę VAT = 0%...

Stanowisko podatnika:

Sprzedaż opisanych części podlega opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 pkt 3 ustawy o VAT.

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W pkt 1 ust. 1 art. 83 ustawy wymienione zostały następujące jednostki pływające:

  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22) z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

Jednocześnie, zgodnie z przywołanym powyżej przepisem, z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług korzysta dostawa części i wyposażenia statków. W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach cytowanej ustawy, należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumowania tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

W piśmie z dnia 23.05.2005 roku Spółka nie wskazuje, jakie części produkuje w ramach otrzymanego zlecenia, należy zatem wskazać, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT może mieć zastosowanie jedynie wtedy, jeżeli przedmiotem dostawy są części w rozumieniu potocznego, wyżej cytowanego znaczenia oraz, że części te nie służą celom rozrywki i sportu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT podlega dostawa towarów na jednostki pływające wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumiane jako statki gotowe do eksploatacji zgodnie z przeznaczonym celem. Co innego stanowi natomiast "statek w budowie", którym jest ten, którego stępkę położono lub wykonano równorzędną pracę konstrukcyjną w miejscu wodowania, aż do zakończenia budowy - art. 2 § 2 ustawy z dnia 18 września 2001 roku Kodeks morski (Dz. U. Nr 138, poz. 1545 ze zm.).

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji i Wyrobów i Usług (pkt 5.2.2.7), wyroby niekompletne i niegotowe zalicza się do grupowań obejmujących wyroby gotowe pod warunkiem, że posiadają zasadnicze cechy wyrobu kompletnego i gotowego. Jednocześnie, na podstawie uwag dodatkowych zawartych w dziale 35 PKWiU, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), kadłuby statków, statki nie wykończone lub niekompletne, zmontowane, nie zmontowane lub rozmontowane oraz kompletne statki nie zmontowane, rozmontowane należy klasyfikować do podkategorii 35.11.33, jeżeli nie mają one zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że regulowana przepisem art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT sprzedaż części i wyposażenia na środki transportu morskiego i rybołówstwa morskiego obejmuje również sprzedaż na budowany statek, ale tylko pod warunkiem, iż stan budowy tego statku będzie pozwalał na określenie zasadniczych jego cech jako wyrobu kompletnego i gotowego i gdy możliwym będzie jego zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU. Jeżeli statek, na który Podatnik dokonuje dostawy nie posiada cech jednostki kompletnej i gotowej, nie można zaklasyfikować go do określonego grupowania PKWiU, a jednocześnie wskazany statek nie ma zasadniczego charakteru statku specjalnego przeznaczenia, należy zaklasyfikować go do podkategorii 35.11.33, nie wymienionej w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. W takim przypadku Pytający nie będzie mógł zastosować do dokonywanej dostawy części obniżonej stawki podatku VAT w oparciu o przywołany przepis.

Przedstawiając stan faktyczny Podatnik wskazał, że zleceniodawca (stocznia polska) przedkłada Podatnikowi oświadczenie, że części te są przeznaczone na jednostkę sklasyfikowaną pod numerem PKWiU 35.11.24. Zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów, należy zatem przypuszczać, że statek, na który dostarczane są przedmiotowe części jest na takim etapie budowy, który pozwala zaklasyfikować go do podkategorii PKWiU 35.11.24.

W takiej sytuacji dokonywana przez Spółkę dostawa części podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Późniejszy eksport tych części do Norwegii przez stocznię polską nie ma znaczenia dla stawki podatku dla czynności wykonywanych przez Pytającego.

Tym samym należy stwierdzić, że stanowisko podatnika przedstawione w piśmie z dnia 23.05.2005 roku - jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj