Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-443-107/05/EN/2
z 4 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-443-107/05/EN/2
Data
2005.11.04
Autor
Urząd Skarbowy w Płocku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Słowa kluczowe
dokumenty celne
stawka preferencyjna podatku
usługi transportu międzynarodowego
Pytanie podatnika
Jaka jest stawka podatku na usługi transoprtu drogowego na trasie Szwajcaria-Polska?
P O S T A N O W I E N I E
2. Przedmiot interpretacji. Czy podatnik wystawiając fakturę VAT dokumentującą wykonanie usługi transportowej na całym odcinku może zastosować, zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług, stawkę podatku VAT 0%? 3. Stanowisko Wnioskodawcy. Jako własne stanowisko Podatnik przedstawił pogląd, iż w przypadku transportu wykonywanego na trasie Szwajcaria-Polska mamy do czynienia z usługami transportu międzynarodowego, dla których ma zastosowanie stawka VAT 0%. Podatnik skłania się do wystawienia faktury dokumentującej wykonanie usługi transportowej na całym odcinku ze stawką 0%. W przypadku wykonania usługi transportowej, wykonanej bezpośrednio na rzecz importera, który odmówił wydania kopii dokumentu SAD, Podatnik posiada list CMR z pieczątką urzędu celnego. Zdaniem Podatnika stanowi to dowód na istnienie SAD, a co za tym idzie, stanowi dowód na istnienie dokumentu stanowiącego dowód wykonania usługi, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 1 pkt 20, pkt 23, ust. 2, ust. 3 pkt 1, ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą. Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w sposób następujący: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 41 ust. 1 ustawy określono podstawową stawkę podatku w wysokości 22% dla powyższych czynności, z zastrzeżeniem m.in. art. 83. Art. 83 ust. 1 ustawy zawiera katalog szczególnych przypadków, w których stosuje się opodatkowanie obniżoną stawką podatku 0%. Z treści art. 83 ust. 1 pkt 23 wynika, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się m.in. do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23 ustawy, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt), d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Ponadto zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, usługami transportu międzynarodowego transportu towarów są także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 (tj. z usługami transportu międzynarodowego). Zastosowanie stawki 0% zarówno do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, jak i do usług transportu międzynarodowego jest uzależnione od spełnienia kilku warunków. Zostały one wskazane w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Za dowody świadczenia wskazanych usług, a co za tym idzie – uprawniające do zastosowania stawki 0%, ustawodawca uznał m.in.: 1) towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2, 2) towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, 3) towarów przez eksportera – dowód wywozu. Jak wynika ze stanu faktycznego, Podatnik wykonał usługę transportową na trasie Szwajcaria-Polska bezpośrednio na rzecz importera, który odmówił wydania kopii dokumentu SAD. Podatnik posiada tylko list CMR z pieczątką urzędu celnego i jego zdaniem stanowi to dowód na istnienie SAD, a co za tym idzie, stanowi dowód na istnienie dokumentu stanowiącego dowód wykonania usługi, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy. Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami, zastosowanie stawki 0% do usług transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 jest uzależnione od spełnienia warunku wskazanego w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Podatnik posiada tylko dokument wymieniony w punkcie 1 tegoż artykułu tj. list CMR z pieczątką urzędu celnego, nie posiada natomiast dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Tłumaczy to faktem odmowy wydania mu takiego dokumentu przez importera, który jednak zapewnił, że przedstawi ten dokument na każde żądanie organów podatkowych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku wyjaśnia, iż nie może budzić wątpliwości fakt, iż dla stosowania preferencji z tytułu obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 0%, posiadanie przez świadczącego usługę transportu międzynarodowego dokumentów określonych wspomnianym przepisem art. 83 ust. 5 ustawy o VAT staje się warunkiem koniecznym. Z treści przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 wynika, iż dokumentem potwierdzającym włączenie wartości usługi do podstawy opodatkowania powinien być dokument SAD, tj. dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika ten fakt. Nie wynika natomiast, iż powinien to być oryginał, lecz dokument potwierdzony przez urząd celny (także uwierzytelniony odpis lub wyciąg z tego dokumentu, który może nie zawierać danych objętych tajemnicą handlową, ale powinien wykazywać elementy, które określają: podstawę opodatkowania, importera, towary sprowadzone z kraju trzeciego oraz zastosowania wobec nich stawki lub zwolnienia) mający walor dowodu, z którego podatnik chce wyciągnąć skutki podatkowe. Brak powyższego dokumentu sprawia, iż Podatnik nie ma wiedzy, czy wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, a tym samym prawa do zastosowania stawki VAT 0%. Ponadto przepis art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż co do zasady, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Art. 27 ust. 2 pkt 2 stanowi, iż w przypadku świadczenia usług transportowych – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W powiązaniu z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy należy stwierdzić, iż usługa przewozu towarów ze Szwajcarii do Polski jest usługą transportu międzynarodowego i tylko dla usługi wykonywanej na odcinku krajowym należy zastosować stawkę podatku w wysokości 0%. W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na terytorium kraju, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, oczywiście pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o VAT. Tak więc stanowisko Podatnika, iż ma zamiar wystawić fakturę VAT ze stawką 0% dla usług transportowych wykonanych na całym odcinku - jest nieprawidłowe. Nieprawidłowe jest również stanowisko Podatnika, iż samo posiadanie listu CMR z pieczątką urzędu celnego, w przypadku transportu towarów importowanych, jest wystarczającym do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT. Mając powyższe na uwadze postanowiono, jak w sentencji. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.