Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/HTI/4407/14-58/05/BT
z 4 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/HTI/4407/14-58/05/BT
Data
2005.11.04



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
decyzja administracyjna
dostawa towarów
organ władzy publicznej
podatnik podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy czynnośc polegajaca na przeniesieniu własnosci gruntu przeznaczonego na cele publiczne w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


DECYZJA


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239, art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa /tj. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm./, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, po rozpatrzeniu zażalenia złożonego przez F na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 31 maja 2005 r., znak: 1471/NTR2/443-246/05/MŻ w sprawie udzielenia interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia:


- odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.


UZASADNIENIE


Pismem z dnia 05 maja 2005 r. Strona wystąpiła o potwierdzenie, iż czynność polegająca na przeniesieniu własności gruntu przeznaczonego na cele publiczne w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Postanowieniem z dnia 31 maja 2005 r., znak: 1471/NTR2/246/05/MŻ Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie, zarzucając mu naruszenie prawa materialnego mające wpływ na wynik sprawy, poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie art. 7 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ w związku z art. 2 i 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. oraz wadliwość formalnoprawną, wynikającą z naruszenia art. 14a § 3 oraz art. 121 § 1, art. 121 § 2, art. 122 i art. 124 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm./.

W ocenie Strony organ pierwszej instancji błędnie uznał przedmiotową transakcję za czynność opodatkowaną na podstawie art. 7 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przyjmując, iż bez znaczenia dla kwalifikacji tej czynności pozostaje fakt, że Strona zrzekła się przysługującej jej zgodnie z prawem rekompensaty.

Strona podnosi, iż uznanie danej transakcji za odpłatną jest uwarunkowane dwoma czynnikami, które muszą być spełnione łącznie, tzn. wykonane zostało świadczenie oraz wypłacono wynagrodzenie.

W przedmiotowej sprawie – jak podkreśla Strona – wynagrodzenie nie miało zostać wypłacone, ponieważ z uwagi na przeznaczenie gruntu oraz cel i charakter inwestycji, przeniesienie własności – w drodze porozumienia stron – ma nastąpić nieodpłatnie. Wyklucza to zatem uznanie, że mamy do czynienia z przypadkiem przewidzianym w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ ma on zastosowanie wyłącznie do transakcji pomiędzy podatnikiem a Organem władzy publicznej realizowanych za wynagrodzeniem (rekompensatą).

Tak więc, fakt rezygnacji z rekompensaty przesądza – zdaniem Strony – o tym, że transakcja jest dokonywana bez wynagrodzenia i w konsekwencji pozwala na zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a nie art. 7 ust. 1 tej ustawy.

W dalszej części zażalenia Strona podnosi, iż nie zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego wyrażonym w zaskarżonym postanowieniu, odnośnie traktowania jej w rozpatrywanym przypadku jako podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Strona podkreśla, iż „nie miała i nie ma zamiaru dokonywać podobnych czynności w sposób częstotliwy, zaś dokonana transakcja ma charakter jednostkowy i sporadyczny i nie jest związana z jej działalnością gospodarczą”.

Na zakończenie zażalenia Strona wskazuje, iż niemożliwa jest szersza polemika ze stanowiskiem organu pierwszej instancji, ponieważ jest ono lakoniczne, co stanowi naruszenie art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej /niedostateczna ocena prawna stanowiska Strony, składająca się wyłącznie z przytoczenia przepisów prawa/, a także zasad postępowania, co uzasadnia zdaniem Strony konieczność zmiany postanowienia przez organ drugiej instancji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału mając na uwadze zarzuty Strony zawarte w zażaleniu zważył, co następuje.

Zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie; (...).

Wskazać przy tym należy, że czynność jest odpłatna, jeżeli strona która dokonała przysporzenia otrzymuje lub ma otrzymać w zamian korzyść majątkową stanowiącą ekwiwalent tego przysporzenia, czynność jest nieodpłatna, jeżeli takiego ekwiwalentu brak.

W przedmiotowej sprawie w związku z lokalnymi potrzebami Gmina przejmie od Strony własność gruntu, z przeznaczeniem na cele publiczne /budowa drogi gminnej/. Nieruchomość zostanie przejęta przez Gminę w trybie administracyjnym, wynikającym z przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm./. Działka gruntu wydzielona pod drogę publiczną przejdzie z mocy prawa, na podstawie art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami na własność Gminy.

W związku z powyższym zdarzeniem – co podkreśla Strona – nie uzyska ona żadnych bezpośrednich korzyści, w tym w szczególności wynagrodzenia. Zgodnie bowiem z ustaleniami pomiędzy Stroną a Gminą, Strona zrzeka się przysługującej jej rekompensaty za utracony w drodze decyzji administracyjnej grunt.

Stosownie do wyżej wskazanych regulacji, mając na uwadze przedstawiony przez Stronę stan faktyczny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podtrzymuje stanowisko Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wyrażone w zaskarżonym postanowieniu.

Przedmiotowa czynność polegająca na przeniesieniu na Gminę w oparciu o prawomocną decyzję administracyjną wydaną na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, wypełnia określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług przesłanki uprawniające do uznania tej czynności za podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

W tym miejscu Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, iż zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne (...).

Za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości. /art. 98 ust. 3/.

Należy podkreślić, iż odszkodowanie, o którym mowa w cyt. przepisach pełni w istocie funkcję wynagrodzenia za przeniesienie prawa własności towaru (ekwiwalent za przekazany grunt), dlatego też fakt rezygnacji z przysługującego Stronie odszkodowania nie wpływa na zmianę charakteru /odpłatność/ tej czynności. Zresztą jak wskazano we wniosku z 5 maja 2005 r. (str. 5) Spółka będzie korzystała z wybudowanej drogi jako jeden z wielu beneficjentów inwestycji zrealizowanej przez Gminę, w czym również można dopatrzyć się elementu ekwiwalentności świadczeń Strony.

Tym samym Dyrektor Izby Skarbowej podziela stanowisko organu pierwszej instancji o braku zastosowania w rozpatrywanej sprawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do zarzutu Strony dotyczącego bezpodstawnego uznania Jej w przypadku omawianej czynności za podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, należy zauważyć, iż w myśl art. 15 ust 1 powołanej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza /ust. 2/ obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Oznacza to, że aby stać się podatnikiem podatku od towarów i usług, podmiot musi spełniać dwa podstawowe warunki dotyczące swojego statusu:

  1. być osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej,
  2. być producentem, handlowcem, usługodawcą, rolnikiem względnie osobą wykonującą wolny zawód.

Jeżeli te warunki są spełnione i dany podmiot wykonuje jakąkolwiek działalność, wówczas działalność ta może zostać uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym podmiot ten - jeżeli działalność tę prowadzi samodzielnie - będzie uznany za podatnika w rozumieniu art. 15 powołanej ustawy.

Warte zauważenia jest – w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej – iż przedmiotem działalności Strony wskazanym w KRS, jest m.in. zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, kupno i wynajem nieruchomości na swój rachunek. Tym samym za bezzasadne uznać należy twierdzenie Strony, że dokonana czynność nie była związana z działalnością gospodarczą. Trudno też przyznać rację Stronie w kontekście wyżej przedstawionej argumentacji, że Spółka nie miała i nie ma zamiaru dokonywać podobnych czynności w sposób częstotliwy. Wykonując bowiem działalność gospodarczą polegającą m.in. na profesjonalnym obrocie nieruchomościami Spółka winna mieć na uwadze, że uregulowania prawne w zakresie w/w działalności dopuszczają możliwość dokonania przez organy państwa /w tym samorządy terytorialne/ ograniczenia praw związanych z nieruchomościami /np. wywłaszczenie czy przejęcie nieruchomości w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami/.

Z tych względów podnoszone w tej kwestii zarzuty Strony nie znajdują uzasadnienia.Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, iż nie dopatrzono się także błędów, wbrew podnoszonym zarzutom, w zakresie zastosowania przez Naczelnika Urzędu Skarbowego art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej.

Przedmiotowe postanowienie – stosownie do zakresu wniosku Strony - zawiera bowiem informację jakie przepisy prawa mają zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym wraz ze stosownym tego uzasadnieniem.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak sentencji decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj