Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pabianicach
USIIIVAT/443/I/86/2005/MO
z 25 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIIIVAT/443/I/86/2005/MO
Data
2005.08.25



Autor
Urząd Skarbowy w Pabianicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
obrót
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy otrzymana pomoc finansowa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku z dnia 17.07.2005r. (data wpływu 20.07.2005r.).

W odpowiedzi na pismo z dnia 17.07.2005r. Naczelnik Urzędu Skarbowegow Pabianicach informuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w dniu 01.03.2005r. zawarła umowę Nr D/6/2005 z Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa z siedzibą w Warszawie o dofinansowanie projektu. Przedmiotem umowy jest bezpłatna realizacja usług doradczych dla rolników w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Wsparcie Doradztwa Rolniczego”. Umowa przewiduje przyznanie pomocy na realizację projektu polegającegona świadczeniu usług doradczych, którego celem jest zwiększenie efektywności wykorzystania środków finansowych, przeznaczonych na wspieranie rolnictwa oraz jego restrukturyzacji i modernizacji, zwiększenie konkurencyjności i dochodowości gospodarstw rolnych, ochrona środowiska naturalnego, poprawa jakości i higieny produkcji oraz bezpieczeństwa żywności, poprawa dobrostanu zwierząt, upowszechnianie stosowania zasad zwykłej dobrej praktyki rolniczej. Projekt realizowany przez Spółkę polegana bezpłatnym świadczeniu usług na rzecz rolników na terenie województwa łódzkiego W okresie realizacji projektu Spółka prowadzi działalność polegającą wyłącznie na świadczeniu nieodpłatnych usług. Świadczenie nieodpłatnych usług dla rolników ma charakter powszechny.

Z załączonych dokumentów (wyciąg z umowy na świadczenie usług doradczych dla Działania 1.4 „Wsparcie Doradztwa Rolniczego” Sektorowego Programu Operacyjnego oraz Umowy Nr D/6/2005 o dofinansowanie projektu wynika m.in., iż:

  1. beneficjent realizujący w/w usługi na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu otrzymuje zwrot poniesionych kosztów w formie płatności ryczałtowych, wyliczanych na podstawie ilości zrealizowanych usług oraz stawek określonychw umowie o dofinansowanie realizacji projektu,
  2. maksymalna wysokość pomocy w procentach kosztów kwalifikowanych wynosi 100%,
  3. udział środków publicznych w całości środków wynosi 100%; w tym 80% udział UE , 20% udział krajowy,
  4. maksymalny poziom pomocy wynosi 100% kosztów kwalifikowanych (refundacja kosztów kwalifikowanych w ramach tego działania dokonywana jest na podstawie stawek ryczałtowych, których wysokość maksymalną zawiera „Opis działania",
  5. beneficjentowi przyznano pomoc w wysokości 3 609.650 zł,
  6. pomoc będzie przekazana w trzech transzach,
  7. przy obliczaniu kwoty pomocy, poszczególne koszty kwalifikowane projektu będą uwzględniane w wysokości wynikającej z faktycznie wykonanych usług, jednaknie wyższej niż wykazana w harmonogramie rzeczowo – finansowym projektu.

    W związku z powyższym Spółka zwróciła się z prośbą o zajęcia stanowiskaw opisanej sprawie, tj. czy otrzymana pomoc podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Zdaniem Spółki przyznana przez Fundację Programów Pomocy dla Rolnictwa pomoc dotyczy wsparcia całej działalności Spółki, a nie konkretnych, wykonywanych przez Spółkę usług. Wartość przyznanej pomocy nie ma żadnego wpływu na cenę świadczonych usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego organ podatkowy stwierdza, co następuje:

    Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2)eksport towarów;3)import towarów;4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót,z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływna cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

    Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. 

    Podstawę zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

    Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Spółka – beneficjent realizującyw/w usługi otrzyma zwrot poniesionych kosztów w formie płatności ryczałtowych wyliczanych na podstawie ilości zrealizowanych usług oraz stawek określonychw umowie o dofinansowanie realizacji projektu. Przy obliczaniu kwoty pomocy, poszczególne koszty kwalifikowane projektu będą uwzględniane w wysokości wynikającej z faktycznie wykonanych usług, jednak nie wyższej niż wykazana w harmonogramie rzeczowo – finansowym projektu. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przyznana pomoc finansowa jest bezpośrednio przeznaczona na dofinansowanie konkretnych usług, winna być zaliczona do podstawy opodatkowania i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Biorąc pod uwagę powyższe postanawia się, jak w sentencji.

    Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach informuje, iż:interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia,interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmianylub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj