Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krotoszynie
NP/443-34/05/EK
z 27 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NP/443-34/05/EK
Data
2005.10.27



Autor
Urząd Skarbowy w Krotoszynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badania techniczne
ładowność
paliwo
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Czy zgodnie z "nowymi" przepisami z dnia 21.04.2005r. zmieniającymi ustawę o VAT samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony spełniający warunek określony w art. 86 ust. 4 pkt. 1-4, nabyty przez zakład podlega dodatkowemu badaniu technicznemu przez okręgową stację kontroli pojazdów w celu uzyskania zaswiadczenia i przez to uzyska prawo do odliczenia podatku VAT od zużytego paliwa?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. nr 8 poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.08.2005r. (data wpływu 09.08.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie postanawia uznać stanowisko zajęte w stosunku do pytania o następującym brzmieniu:

czy zgodnie z "nowymi" przepisami z dnia 21.04.2005r. zmieniającymi ustawę o VAT samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, spełniający warunek określony w art. 86 ust .4 pkt. 1-4, nabyty przez zakład podlega dodatkowemu badaniu technicznemu przez okręgową stację kontroli pojazdów w celu uzyskania zaświadczenia i przez to uzyska prawo do odliczenia podatku VAT od zużytego paliwa jako nieprawidłowe.

Pismem z dnia 08.08.2005r. (data wpływu do Urzędu 09.08.2005r), uzupełnionym pismem z dnia 19.08.2005r., Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

W dniu 07.07.2005r. Zakład zakupił samochód ciężarowy LUBLIN od osoby fizycznej na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Samochód wyprodukowany w 2000 r. posiada wyciąg ze świadectwa homologacji, z którego wynika, że jest to samochód ciężarowy - skrzyniowy z kabiną kierowcy. Pojazd ma jeden rząd siedzeń - 3 osoby z kierowcą, i dopuszczalną masę całkowitą 2.900 kg. Strona zwróciła się z zapytaniem, czy w przypadku nabycia powyższego pojazdu samochodowego mają zastosowanie przepisy "nowej" ustawy o VAT z dnia 21.04.2005 r., w której zmieniono art. 86 ust. 4 pkt 1-4 oraz ust. 5a, i w związku z tym czy zakupiony samochód podlega dodatkowemu badaniu technicznemu przez okręgową stację kontroli pojazdów w celu uzyskania zaświadczenia, a przez to uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT od zużytego paliwa przez ten samochód.

W przedmiotowej sprawie Zakład uważa, iż powyższe badanie techniczne nie dotyczy powyższego samochodu, gdyż zmiana art.86 wchodzi w życie od dnia 22 sierpnia 2005r., a samochód nabyty został przed tą datą. Wobec powyższego Strona uważa, że podatek VAT od zakupionego paliwa do tego samochodu może odliczać bez badania technicznego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie działając w oparciu o przepisy art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia powyższego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zmianami) "obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika (...) paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust.3 (...)".Przepis art. 86 ust. 3 ustawy w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 90 poz. 756) stanowi, że "w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł." Zasada związana z ograniczeniem odliczenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, nie dotyczy określonych kategorii pojazdów samochodowych, wymienionych w ust. 4 powyższego artykułu, tj.:"1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;4)pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;5)pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;6)pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (...)"Stosownie do art. 86 ust. 5 "spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań."Nadmienia się jednocześnie, iż kopię zaświadczenia, o którym mowa wyżej, strona jest zobowiązana dostarczyć w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania do naczelnika urzędu skarbowego.W ustawie nowelizującej z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 90 poz. 756) ustawodawca zawarł istotny przepis przejściowy w art. 5.Przepis art. 5 ust. 1 ustawy nowelizującej mówi, iż na potrzeby rozliczeń podatku VAT w zakresie odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, nabytych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. (tj. przed dniem 1 czerwca 2005r.) dodatkowe badanie techniczne "powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy". Ustęp 2 wyżej wymienionego artykułu 5 stanowi, że w przypadku dostawy pojazdu, o którym mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, przed terminem najbliższego obowiązkowego badania technicznego lub przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy, badanie takie powinno być przeprowadzone nie później niż przed dniem dokonania dostawy.

Wobec powyższego, od dnia 22 sierpnia 2005r. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, przysługuje, jeżeli są to paliwa wykorzystywane do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz do napędu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony pod warunkiem spełnienia przez te pojazdy wymagań wskazanych w art. 86 ust. 4 i ust. 5.Spełnienie wymagań dla pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 3 pkt. 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Reasumując stanowisko Zakładu w przedmiotowej sprawie, zawarte w złożonym wniosku o interpretację należy uznać za nieprawidłowe, bowiem przepis przejściowy art. 5 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r., który wszedł w życie 22 sierpnia 2005r., wyraźnie zobowiązuje podatnika do przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych pozwalających na odliczenie podatku VAT od nabytego paliwa.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego od dnia 22.08.2005 r.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień jej wydania a traci ważność z dniem zmiany przepisów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj