Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bochni
PP/443-26/05
z 30 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-26/05
Data
2005.06.30



Autor
Urząd Skarbowy w Bochni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
faktura
miejsce świadczenia
miejsce wykonywania
miejsce wykonywania czynności


Pytanie podatnika
Gdzie w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) znajduje się miejsce świadczenia usługi polegającej na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji?
Czy faktura stwierdzająca wykonanie przez podatnika usługi polegającej na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji, dla której miejscem opodatkowania jest terytorium Szwecji,ma zawierać informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej jest nabywca tej usługi ?


Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni działając na podstawie art. 14a par. 1, par. 3 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, zawartego w piśmie z dnia 15.03.2005 r. (data otrzymania przez tut. organ: 17.03.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 16.05.2005 r. (data otrzymania przez tut. Organ: 15.05.2005 r.):

- ocenia jako prawidłowe stanowisko pytającego, iż w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) miejscem świadczenia usług polegających na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji jest terytorium Szwecji, a w związku z tym czynności te nie podlegają polskiej jurysdykcji podatkowej (nie podlegają opodatkowaniu w Polsce),

- ocenia jako nieprawidłowe stanowisko pytającego, iż faktura stwierdzające wykonanie przez podatnika podatku od towarów i usług zarejestrowanego czynnego usługi polegającej na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji ma zawierać informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej jest nabywca tej usługi.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a par. 3 i 4 tejże ustawy, następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Z treści złożonego wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartego w piśmie z dnia 15.03.2005 r. (data otrzymania przez tut. Organ: 17.03.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 16.05.2005 r. (data otrzymania przez tut. Organ: 15.05.2005 r.) wynika następujący stan faktyczny:

Podatnik zamierza świadczyć usługę polegającą na karczowaniu lasu położonego na terytoriumSzwecji. Nabywca tej usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanejobowiązującego na terytorium Szwecji, natomiast podatnik nie jest podatnikiem zidentyfikowanym napotrzeby podatku od wartości dodanej obowiązującego w tym kraju. Z posiadanych przez tut. Organpodatkowy akt podatkowych wynika, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym czynnym.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego podatnik stawia następujące pytania z zakresu podatku od towarów i usług:

- Gdzie w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) znajduje się miejsce świadczenia usługi polegającej na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji...

- Czy faktura stwierdzające wykonanie przez Pana usługi polegającej na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji, dla której miejscem opodatkowania jest terytorium Szwecji, ma zawierać informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej jest nabywca tej usługi...

Zdaniem podatnika:

- Usługi polegające na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji nie są objęte polską jurysdykcją podatkową, gdyż w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) miejscem świadczenia tych usług jest terytorium Szwecji.

- Faktura stwierdzająca wykonanie usługi polegającej na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji ma zawierać informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej jest nabywca tej usługi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni:

- ocenił jako prawidłowe stanowisko podatnika, iż w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) miejsce świadczenia usług polegających na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji znajduje się na terytorium Szwecji, w związku z czym czynności te nie podlegają polskiej jurysdykcji podatkowej - nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

- ocenił jako nieprawidłowe stanowisko podatnika, iż faktura stwierdzająca wykonanie przez podatnika podatku od towarów i usług zarejestrowanego czynnego usługi polegającej na karczowaniu lasu położonego na terytorium Szwecji ma zawierać informację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej jest nabywca tej usługi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni oceniając w powyższy sposób przedstawione przez podatnika własne stanowiska w sprawie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, czyli zgodnie z art. 2 pkt 1 tejże ustawy, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zaś przez świadczenie usług - jak wynika z art. 8 ust. 1 tejże ustawy - zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Przy czym zarówno towary, jak i usługi, identyfikowane są zgodnie z przepisami tej ustawy przy pomocy klasyfikacji statystycznych (art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ww. ustawy). Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatkowi od towarów i usług podlegają wyłącznie te transakcje (dostawa towarów i świadczenie usług), które mają miejsce, bądź traktowane są w myśl ustawy o podatku od towarów i usług jako mające miejsce, na terytorium kraju (Polski). Należy bowiem wyjaśnić, że polskie ustawodawstwo regulujące podatek od towarów i usług, na wzór VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona postawa wymiaru podatku (77/388/EEC), zawiera rozbudowane regulacje dotyczące miejsca świadczenia, określając tym samym miejsce (kraj), w którym dochodzi do opodatkowania danej czynności. W polskim podatku od wartości dodanej, czyli podatku od towarów i usług, regulacje dotyczące miejsca świadczenia, określające tym samym miejsce (kraj), w którym dochodzi do opodatkowania danej czynności, zostały zawarte w dziale V ww. ustawy o podatku od towarów i usług (art. 22 i nast.) oraz rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). W przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, a za takie należy uznać usługi polegające na karczowaniu lasu, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem ich świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości. Oznacza to, że usługa związana z nieruchomością położoną w Szwecji, nawet wówczas, gdy jest wykonywana przez podatnika, który jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług czynny, zgodnie z art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest objęta zakresem opodatkowania wynikającym z ustawy o podatku od towarów i usług, inaczej mówiąc: nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od wartości dodanej (podatkiem od towarów i usług). Należy dodatkowo podkreślić, że przepisy regulujące podatek od towarów i usług - na wzór VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej - nie przewidują żadnych wyjątków od wyrażonej w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zasady, iż miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości. W związku z tym bez znaczenia w kwestii określenia miejsca ich świadczenia pozostaje fakt, że nabywca tej usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium któregoś z państw członkowskich Unii Europejskiej. Na marginesie nadmienia się, że z celów jakie wyznacza VI Dyrektywa Rady Unii Europejskiej, a w szczególności z treści art. 9 (2) (b) tejże Dyrektywy, wynika, że do poboru podatku od wartości dodanej z tytułu wykonania usług związanych z nieruchomościami uprawnione jest państwo, w którym nieruchomość ta się znajduje, co oznaczałoby, że w przypadku usług związanych z nieruchomością znajdującą się w Szwecji usługa ta podlega szwedzkiej jurysdykcji podatkowej.

Z art. 106 ust. 2 - 4 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy zarejestrowani jako podatnicy podatku od towarów i usług czynni lub zwolnieni mają obowiązek, w okolicznościach wynikających z ust. 1 i 4 art. 106, wystawić fakturę stwierdzającą dokonaną dostawę towaru lub dokonane świadczenie usługi (w tym przyjęcie części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi), jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego, tj. państwa wchodzącego w skład Wspólnoty Europejskiej - zob. art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług innego niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, tj. państwa nie wchodzącego w skład Wspólnoty - zob. art. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług przez podatek od wartości dodanej należy rozumieć podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług).Szczegółowe zasady wystawiana faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), które obowiązywało w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 maja 2005 r. Z mocą obowiązującą od 1 czerwca 2005 r. szczegółowe zasady wystawiana faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania określa rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Należy wyjaśnić, że obowiązujące od dnia 1 czerwca 2005 r. ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. przyjmuje identyczne rozwiązania co ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w przedmiocie faktur stwierdzających dokonanie dostawy towaru lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, wystawianych przez podatników dla tych czynności nie zidentyfikowanych dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Z par. 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. oraz z par. 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. wynika, że do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towaru lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, wystawianych przez podatników dla tych czynności nie zidentyfikowanych dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze, stosuje się odpowiednio określone tymi rozporządzeniami zasady wystawiania faktur dokumentujących czynności, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium kraju (Polski). Faktury te powinny również zawierać te same dane jakie w świetle par. 12 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. oraz par. 9 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. wymagane są dla faktur stwierdzających czynności, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium kraju (Polski), z wyłączeniem jednakże danych w zakresie stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Nie muszą również zawierać numeru identyfikacji podatkowej nabywcy, za wyjątkiem faktur stwierdzających świadczenie usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Faktura stwierdzająca świadczenie usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług powinna bowiem zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju oraz powinna zawierać informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (zob. par. 12 ust. 15 w związku z par. 30 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. oraz par. 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.). Nałożenie na wystawcę faktur stwierdzających świadczenie usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązku zawarcia w fakturze numeru, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju oraz informacji, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, koreluje z wyznaczonym w art. 21 (l)(b) VI Dyrektywą Rady Unii Europejskiej celem, zgodnie z którym do zapłaty podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia tego typu usług są ich nabywcy.

Zważyć należy, że w żadnym z przepisów art. 27 ust. 3 pkt 2, art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma mowy o usługach związanych z nieruchomościami, tak więc w fakturze wystawianej przez podatnika podatku od towarów i usług zarejestrowanego czynnego stwierdzającej świadczenie usług związanych z nieruchomościami, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, nie musi być zawarta informacja, że zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej jest nabywca tej usługi.

Powyższa interpretacja:

• dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących ;

• nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bochni w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj