Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-981/12/BK
z 27 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-981/12/BK
Data
2012.09.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odzyskanie podatku


Istota interpretacji
Czy od dokonanych zakupów wyłącznie dla celów realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 842 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 13 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 sierpnia 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie realizuje projekt na podstawie umowy z dnia 6 listopada 2009 r., zawartej pomiędzy Województwem, a liderem konsorcjum. Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest przez konsorcjum, w skład którego wchodzi sześć instytucji w tym Wnioskodawca. Przekazane dofinansowanie jest dotacją, którą należy przeznaczyć na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, służącego udzielaniu pożyczek mikro, małym i średnim przedsiębiorcom na potrzeby i w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Udzielanie pożyczek mieści się w ramach prowadzonej działalności statutowej. Zawarta umowa przewiduje zwrot poniesionych przez lidera i konsorcjantów kosztów administracji i zarządzania funduszem pożyczkowym związanych z utrzymaniem i eksploatacją pomieszczeń biurowych, obsługa prawna projektu itp. Dla potrzeb realizowanego projektu Stowarzyszenie w 2009 r. złożyło oświadczenie, że nie może odliczyć kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach zakupowych, przeznaczonych na pokrycie kosztów niezbędnych przy realizacji tego projektu (jest on kosztem kwalifikowanym), gdyż zakupy te służą sprzedaży zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług i nie występuje związek, o którym mowa w art. 86 ust. 11 ww. ustawy. Ponadto Stowarzyszenie od 1 marca 2011 r. korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od dokonanych zakupów wyłącznie dla celów realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę objęte są zwolnieniem. Realizowany projekt służy wyłącznie czynnościom sprzedaży zwolnionej i nie ma możliwości odliczenia podatku – do dnia 1 marca 2011 r. Natomiast od 1 marca 2011 r. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy i również podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany przy realizacji projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt pn. „…”. Projekt realizowany jest przez konsorcjum, w skład którego wchodzi sześć instytucji w tym Wnioskodawca Zawarta umowa przewiduje zwrot poniesionych przez lidera i konsorcjantów kosztów administracji i zarządzania funduszem pożyczkowym związanych z utrzymaniem i eksploatacją pomieszczeń biurowych, obsługą prawną projektu itp. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wskazać należy, iż w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano kwestii dotyczącej prawidłowości stosowania zwolnienia od podatku świadczonych dla przez Wnioskodawcę usług, gdyż nie była ona przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj