Interpretacja Podlaskiego Urzędu Skarbowego
P-I/423.81/EW/05
z 15 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-I/423.81/EW/05
Data
2005.11.15



Autor
Podlaski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
oferta
podatek dochodowy od osób prawnych
prywatyzacja


Pytanie podatnika
Cz wydatki poniesione prze Spółkę w związku z ogłoszeniem stanowiącym ofertę prywatyzacyjnąą koszty uzyskania przychodów Podatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?


Pismem z 16.08.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Spółka będąc jednoosobową spółką Skarbu Państwa, w związku z zamiarem sprzedaży akcji przez Skarb Państwa, w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim zamieściło ogłoszenie stanowiące ofertę prywatyzacyjną, zapraszającą zainteresowanych w imieniu Ministerstwa Skarbu Państwa do rokowań w sprawie nabycia akcji. Koszty związane z zamieszczeniem ogłoszenia (ze sprzedażą akcji) pokryła Spółka na podstawie ustaleń z Ministerstwem Skarbu Państwa.

Spółka ponosząc ze swoich środków koszt ogłoszenia o sprzedaży akcji, uczestniczy w finansowaniu przygotowania procesu prywatyzacji. Ekonomiczne skutki przeprowadzonej prywatyzacji wyrażają się m.in. usprawnieniem procesów produkcyjnych prywatyzowanego podmiotu gospodarczego oraz zwiększeniem osiąganych przez nie przychodów. Koszty związane z prywatyzacją są zatem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i ponoszone są w celu uzyskania (zwiększenia) przychodów.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę w związku z ogłoszeniem stanowiącym ofertę prywatyzacyjną stanowią koszty uzyskania przychodów Podatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Według stanowiska Spółki, wydatki związane z ogłoszeniem stanowiącym ofertę prywatyzacyjną stanowią koszt uzyskania przychodu Podatnika, bowiem Spółka ponosząc ze swoich środków koszt ogłoszenia o sprzedaży akcji, uczestniczy w finansowaniu przygotowania procesu prywatyzacji. Biorąc po uwagę obligatoryjny charakter ogłoszenia stanowiącego ofertę prywatyzacyjną oraz cel ekonomiczny prywatyzacji, jakim jest w rezultacie prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego oraz wzrost osiąganych przez niego przychodów poniesione wydatki przez Spółkę związane ze zbywaniem akcji stanowić będą koszty uzyskania przychodu.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są to koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Podatnik ponosząc koszt powinien obiektywnie zakładać, że może on przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Niewątpliwie ich zakres obejmuje także koszty związane z funkcjonowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, na podstawie ustaleń z Ministerstwem Skarbu Państwa, poniosła wydatki związane z ogłoszeniem stanowiącym ofertę prywatyzacyjną, a tym samym uczestniczyła w finansowaniu przygotowania procesu prywatyzacji. Ponadto przeprowadzana prywatyzacja ma również aspekt ekonomiczny, wyrażający się usprawnieniem procesów produkcyjnych Spółki, skutkujących zwiększeniem osiąganych przez Nią przychodów.

Mając powyższe na uwadze, a w szczególności to, że:
- obowiązek pokrywania kosztów wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu finansowania zbywania akcji oraz formy i warunków zapłaty za akcje nabywane od Skarbu Państwa (Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2666 z późn. zm),
- celem ekonomicznym prywatyzacji jest w ostatecznym rezultacie prawidłowe funkcjonowanie prywatyzowanego podmiotu gospodarczego, co w konsekwencji prowadzić będzie do wzrostu osiąganych przez niego przychodów,
poniesione wydatki przez Spółkę - na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - stanowić będą koszty uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, aby obowiązek ponoszenia omawianych wydatków wynikał z treści umów zawartych pomiędzy Spółką a Skarbem Państwa w trybie i na zasadach określonych w w/w rozporządzeniu, a ponadto wydatek był prawidłowo udokumentowany.

Jeżeli zatem uzgodnienia z Ministerstwem Skarbu w zakresie finansowania wydatków związanych z ogłoszeniem oferty prywatyzacyjnej spełniają warunki "zawarcia umowy pomiędzy prywatyzowaną spółką a Skarbem Państwa", o której mowa w § 3 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. - to koszty te stanowią koszty uzyskania przychodu.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj