Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze
PD/415-107/05/R1
z 27 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-107/05/R1
Data
2005.09.27



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Podgórze


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
źródła przychodu


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie pracownika oraz składki na ubezpieczenie społeczne, w części zrefundowanej przez Urząd Pracy stanowią przychód podlegający opodatkowaniu?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 29.06.2005 r. (data wpływu 24.08.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części dotyczącej przychodu w związku z otrzymaną refundacją nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

We wniosku o udzielenie interpretacji przepisów podatkowych zwrócił się Pan m. in. z zapytaniem, czy środki otrzymane z Urzędu Pracy jako refundacja wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne pracownika stanowią przychód podlegający opodatkowaniu.

Po analizie stanu faktycznego tut. organ uznał, że podatnik jest uprawniony do złożenia wniosku o wydanie interpretacji, a w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub skarbowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Z Urzędem Pracy podpisał Pan umowę o zatrudnienie osoby bezrobotnej w ramach prac interwencyjnych. Zgodnie z umową otrzymał Pan zwrot części kosztów poniesionych w związku z zatrudnieniem bezrobotnego (składki na ubezpieczenie społeczne oraz wynagrodzenia pracownika).

Według Pana stanowiska - otrzymana refundacja nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W świetle przepisów art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Z kolei w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Otrzymana przez Pana refundacja z tytułu zatrudnienia osoby bezrobotnej spełnia przesłanki, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych t. j.:
1. stanowi zwrot wydatków poniesionych przez podatnika
2. nie jest ukierunkowana na sfinansowanie przez podatnika pozyskania składników majątku trwałego, czyli środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a) w/w ustawy, do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Z powyższego wynika, iż otrzymane przez podatnika kwoty refundacji stanowić będą przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.Przywołany przez Pana we wniosku przepis art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego nie ma zastosowania.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Nie jest wiążąca dla podatnika/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj