Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sochaczewie
U.S.28.I/443-23/05
z 28 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.28.I/443-23/05
Data
2005.11.28



Autor
Urząd Skarbowy w Sochaczewie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
opłata drogowa
prowizje
stawki podatku
winiety


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana uzyskiwana przez Stronę prowizja?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zm.), po rozpoznaniu wniosku Pani Y o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanym do tutejszego organu podatkowego w dniu 18 października 2005 roku (uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2005 roku - data wpływu do tutejszego Urzędu 25 listopada 2005 roku) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie postanawia uznać, że stanowisko Strony w sprawie opodatkowania prowizji uzyskiwanej z tytułu pośredniczenia w sprzedaży kart opłaty drogowej "winiet" -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Z sytuacji przedstawionej we wniosku oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie wynika, że podatniczka jest pośrednikiem w sprzedaży kart opłaty drogowej (winiet), które rozprowadza w imieniu i na rzecz Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 69. Wnioskodawczyni z tytułu dystrybucji przedmiotowych winiet uzyskuje prowizję w wysokości 8,5% od wartości dostawy.

2. Przedmiot interpretacji. Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana uzyskiwana przez Stronę prowizja?

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem Strony prowizja może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług.

4. Ocena prawna stanowiska Wniskodawcy. Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług korzystają między innymi usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Zwolnieniem przedmiotowym objęte są również czynności wymienione w przepisach rozdziału 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

W załączniku nr 4 do ustawy, usługi korzystające ze zwolnienia w podatku VAT zostały przez ustawodawcę sklasyfikowane zgodnie z nomenklaturą obowiązującą w statystyce publicznej.

Na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 6 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług.

Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Statystycznego w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, uprawnionego na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy o statystyce publicznej z dnia 29 czerwca 1995 roku (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.) do klasyfikowania towarów i usług na gruncie obowiązujących przepisów w zakresie statystyki publicznej - działalność polegająca na rozprowadzaniu kart opłaty drogowej "winiet" mieści się w podklasie PKD 74.84B "pozostała działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana".

Usługi komercyjne pozostałe nie zostały wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, ani też w przepisach rozdziału 6 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów. Należy zatem przyjąć że nie korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, prowizja otrzymywana przez Stronę z tytułu sprzedaży kart opłaty drogowej będzie zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym stanowisko Strony zajęte we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zauważa, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wydania niniejszego postanowienia.


W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj