Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR2/443-363/2/05/UD
z 12 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR2/443-363/2/05/UD
Data
2005.10.12
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
materiały reklamowe
nieodpłatne przekazanie rzeczy
odliczenia
próbki
Pytanie podatnika
Czy w obowiązującym od 1 czerwca 2005r stanie prawnym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w związku z nabywaniem drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów oraz próbek towarów przekazywanych nieodpłatnie na cele związane (reprezentacja i reklama) i niezwiązane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny p o s t a n a w i a: uznać stanowisko Strony za prawidłowe U z a s a d n i e n i e Spółka jest dystrybutorem na terenie Polski aparatów do medycznej diagnostyki laboratoryjnej, części zamiennych do nich, odczynników oraz materiałów zużywalnych. Sprzedaż dokonywana przez Spółkę jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W związku z prowadzoną działalnością Spółka dokonuje nieodpłatnych przekazań następujących towarów: - drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych służących upowszechnianiu wiadomości o oferowanych przez Spółkę do sprzedaży towarach - ich rodzaju, sposobie działania, możliwościach itp. (prospekty, katalogi, broszury informacyjne). Przekazania dokonywane są zarówno na rzecz obecnych, jak i potencjalnych przyszłych klientów, - prezentów o różnej wartości np. artykułów papierniczych, galanterii skórzanej, artykułów spożywczych itp. (często opatrzonych znakiem firmowym Spółki), służących budowaniu i umacnianiu pozytywnego wizerunku Spółki i relacji z klientami, - próbek oferowanych przez Spółkę do sprzedaży towarów służących możliwości zapoznania się przez potencjalnych klientów z praktycznymi aspektami ich używania. Podatnik stoi na stanowisku, iż w przypadku nabywania towarów i usług, które mają być następnie przekazane na cele niezwiązane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w ograniczonym zakresie, odnoszącym się do drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezenów o niskiej wartości i próbek. W przypadku natomiast nabycia towarów i usług, które zostaną przekazane na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (reprezentacja i reklama), odliczenie podatku naliczonego przysługuje bez żadnych ograniczeń. Zgodnie z treścią art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, jeżeli nabywane towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7. Jeżeli zatem przedmiotem nieodpłatnego przekazania są prezenty o małej wartości i próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 7, oraz drukowane materiały reklamowe i informacyjne; to niezależnie od tego, czy przekazanie ma cel związany, czy też niezwiązany z prowadzonym przedsiębiorstwem, Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących czynności określonych w art. 7 ust. 3-7. Natomiast w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów niestanowiących drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługuje na zasadach ogólnych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.