Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
PO-1/443/221/257/US/05
z 20 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO-1/443/221/257/US/05
Data
2005.10.20



Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
obiekt kulturalny
stawki podatku
usługi artystyczne
usługi gastronomiczne


Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy i podział świadczonej kompleksowej usługi polegającej na organizowaniu balu i stosowanie w związku z tym odpowiednio stawek podatku od towarów i usług:
-za konsumpcję 7%,
–za napoje 22%,
–za oprawę muzyczną 22%?


Wnioskiem z dnia 11 lipca 2005 r. (data wpływu 13 lipca 2005 r.) Spółka wystąpiła o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. Pismem z dnia 29 lipca 2005 r. (data wpływu 1 sierpnia 2005 r.) Spółka uzupełniła swoje zapytanie, informując, że w cenie biletów wstępu na dyskotekę lub dancing nie jest wkalkulowana konsumpcja, natomiast zawiera ona takie koszty jak udostępnienie sali, oprawa muzyczna itp. Ponadto w cenie biletu na bale noworoczne, karnawałowe itp. oprócz ww. kosztów zawarte są koszty konsumpcji potraw, napojów oraz napojów alkoholowych. Klienci wnosząc opłatę za uczestnictwo nie uzyskują informacji o sposobie podziału tych kosztów.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że głównym przedmiotem działalności Spółki jest działalność hotelarska. Dla utrzymania pożądanego standardu, w prowadzonym hotelu, oprócz miejsc noclegowych, znajduje się restauracja, kawiarnia, dyskoteka i drink – bar. Konstrukcja architektoniczna restauracji pozwala, oprócz świadczenia usług o charakterze wyłącznie gastronomicznym, na organizowanie kompleksowych imprez rozrywkowo-tanecznych. Mają one zwykle charakter balów sylwestrowych, andrzejkowych, karnawałowych, wieczorków tanecznych, dancingów, jubileuszów, imprez okolicznościowych itp. Usługi tego typu są niejako oderwane od głównej, hotelowej działalności Spółki. Wstęp na taką imprezę nie jest ograniczony do gości hotelowych, mogą więc w niej uczestniczyć wszyscy zainteresowani na podstawie zakupionego biletu. Spółka, jako organizator, zapewnia kompleksową obsługę imprezy: oprawę muzyczną, zwykle w wykonaniu zespołu muzycznego, napoje, w tym alkoholowe, konsumpcję, obsługę kelnerską.

Na tle takich okoliczności faktycznych, Spółka odbiorcom imprez opisanych wyżej wystawia faktury, w których wyszczególniony jest, w zależności od wysokości stawki podatku od towarów i usług, każdy rodzaj usługi lub towaru składający się na kompleksową usługę polegającą na organizacji balu, dancingu itp. W ocenie Spółki prowadzony przez nią system naliczania i rozliczania podatku od towarów i usług jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.

Jednakże pojawiające się w literaturze opinie, jakoby nie należało rozbijać na części usługi w postaci organizowania balów i w związku z tym niedopuszczalne jest stosowanie oddzielnych stawek VAT, wzbudziły we wnioskodawcy wątpliwości co do prawidłowości wystawiania przez niego faktur VAT w przedmiotowym zakresie. Wskazane wyżej opinie opierają się między innymi na orzeczeniu z dnia 21 maja 2002 r. (sygn. akt III RN 66/1 niepubl. Monitor Podatkowy 2002/12/33), w którym Sąd Najwyższy stwierdził, iż „podział jednorodnej, kompleksowej usługi na dwa odrębne rodzaje jest podziałem sztucznym i nie może stanowić podstawy do podziału kwoty należnej za te usługi na dwie części, z czego każda objęta jest inną stawką VAT”.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka sformułowała następujące pytanie: czy prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy i podział świadczonej kompleksowej usługi polegającej na organizowaniu balu i stosowanie w związku z tym odpowiednio stawek podatku od towarów i usług:

  • za konsumpcję 7%,
  • za napoje 22%,
  • za oprawę muzyczną 22%,

Czy w myśl orzeczenia SN podział na odrębne rodzaje usługi jest sztuczny i stosować należy jednolitą stawkę podatku VAT, która od dnia 1 czerwca dla usług świadczonych przez dyskoteki i sale balowe (PKWiU 92.34.12) wynosi 7%...

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 41 ust. 1–2, art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwolnione od podatku są m.in. usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W pozycji 11 załącznika Nr 4 wymieniono usługi (symbol PKWiU ex 92) związane z kulturą w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją lub sportem z wyłączeniem m.in. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe.

Jeżeli podatnik prawidłowo dokonał klasyfikacji wykonywanych przez siebie czynności, to wstęp na powyższe imprezy nie będzie podlegał zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawką podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 156 załącznika Nr 3 wymieniono usługi (symbol PKWiU ex 92) rozrywkowe pozostałe – wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy m.in. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12). W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do usług gastronomicznych, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

W świetle przytoczonych przepisów i w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę powinna ona odbiorcom imprez wystawiać faktury, w których wyszczególni kolejno pozycje dotyczące:

  • wstępu na imprezy (razem z oprawą muzyczną) m.in. świadczone przez dyskoteki, sale balowe z 7% stawką podatku,
  • usług gastronomicznych ze stawką w wysokości 7% z wyłączeniem sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% a także sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj