Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-45-2/05
z 7 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-45-2/05
Data
2005.12.07



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
olej opałowy
oświadczenia
wyroby akcyzowe


Pytanie podatnika
Czy w przypadku składania oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego na cele grzewcze przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej Spółka jest zobowiązana do sprawdzania prawdziwości zawartych w nich danych?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26 września 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tutejszego Urzędu: 28 września 2005 roku)

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 28 września 2005 roku wpłynął do tutejszego Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.
Z wyżej wymienionego pisma wynika, iż podatnik sprzedaje ojej opałowy przeznaczony na cele opałowe zarówno osobom prowadzącym działalność gospodarcza jak i osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej.

Pytanie podatnika we wniosku z dnia 26 września 2005 roku zostało sformułowane w następujący sposób: ?Czy w przypadku oświadczeń składanych przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej jesteśmy zobowiązani do sprawdzenia zgodności danych osobowych na oświadczeniu z dokumentem tożsamości??
Zdaniem podatnika, w przypadku otrzymania oświadczeń od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie jest zobowiązany do sprawdzania prawdziwości zawartych w nich danych.

Naczelnik tutejszego Urzędu wyjaśnia, iż w obecnym stanie prawnym nie ma podstawy by żądać od nabywców okazania dowodu tożsamości w celu potwierdzenia ich danych osobowych. Należy jednak zauważyć, iż w poprzednim stanie prawnym przepis art. 35a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zmianami), stanowiący, iż sprzedawca wyrobów akcyzowych wymienionych w poz. 1, 13, 14, 19 i 21 załącznika 6 do ustawy może żądać od nabywcy okazania dowodu tożsamości lub innego dokumentu identyfikującego nabywcę, w przypadku, gdy przepisy nakładają na nabywcę obowiązek złożenia oświadczenia o przeznaczeniu tych wyrobów, również nie nakładał na sprzedawcę obowiązku legitymowania nabywców, ale dawał tylko takie uprawnienia.
Jednak przepis ten dawał jedynie uprawnienie, a nie wprowadzał obowiązek. Dodatkowo należy zauważyć, iż aby mówić o czynności sprzedaży, musza występować dwie strony transakcji: sprzedający i kupujący. W sytuacji, gdy jedna ze stron nie istnieje trudno mówić o zaistnieniu tego zdarzenia gospodarczego.

Ponadto sprzedawca oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe, w przypadku, gdy chce korzystać z obniżonej stawki podatku akcyzowego określonej w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. nr 87, poz. 825 ze zmianami) i w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do wyżej wymienionego rozporządzenia jest obowiązany spełnić m.in. warunki wynikające z § 4 wyżej wymienionego rozporządzenia.
Stosownie do przepisu § 4 ust. 1 pkt 2 cytowanego powyżej rozporządzenia, podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej ? do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu, potwierdzającego tę sprzedaż.

W myśl § 4 ust. 2 powołanego rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:
1) imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP;
2) adres zamieszkania nabywcy;
3) określenie ilości nabywanego oleju opałowego;
4) określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia, jeżeli jest ono inne niż adres wymieniony w pkt 2;
5) wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;
6) datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, iż jeżeli sprzedający nie uzyska od nabywcy oświadczenia, lub dokument ten nie spełnia wymogów wymienionym w wyżej wymienionym przepisie lub zostanie złożone przez osobę, której tożsamości nie można potwierdzić to sprzedający olej opałowy nie ma prawa do zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego.

Końcowo Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.
Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cytowanej ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy ? Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy ? Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj