Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/DP1/423-85/05/MP
z 7 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/DP1/423-85/05/MP
Data
2005.10.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
przychody w naturze
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Czy zapłata za kontrakty z dotacji otrzymanych przez inny podmiot stanowi dla Spółki świadczenie nieodpłatne lub przychody w naturze, o których mowa w art. 12 ust.1 updop?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie

postanawia
potwierdzić stanowisko podatnika.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka jest organizatorem koncertów jazzowych w ramach festiwalu. Dotychczas Spółka otrzymywała na ten cel dotacje za pośrednictwem Fundacji wspierającej tego typu działania artystyczne. Zawierała również kontrakty z artystami, które opłacała z otrzymanych funduszy.
W związku z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o zamówieniach publicznych dotacje z budżetu gminy przyznane na pokrycie honorariów artystów muszą być rozdysponowane wyłącznie przez otrzymującą je Fundację. Fundacja zawiera kontrakty z artystami, na podstawie których otrzymane dotacje przeznacza na opłacenie honorariów artystów.
Spółka pokrywa pozostałe koszty związane z przyjazdem i pobytem artystów.
Zdaniem Spółki, w powyższym stanie faktycznym zapłata za kontrakty przez Fundację nie stanowi dla Spółki świadczenia nieodpłatnego lub przychodów w naturze, o których mowa w art.12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Według Spółki, świadczenia na jej rzecz dokonuje nie Fundacja lecz artysta wykonujący koncert, za który pobiera honorarium.

Ustawą z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) treść art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 02.1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) została zmieniona. Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu od 1 stycznia 2005 roku przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (...).
Wymienione w powyższym przepisie pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" nie zostało zdefiniowane w ustawie z 15.02.1992r.
W doktrynie i orzecznictwie sądowym akcentuje się, iż przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.
Jednakże należy mieć na uwadze treść art.353 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym "świadczenie" zarówno odpłatne jak i nieodpłatne stanowi przedmiot stosunku zobowiązaniowego.
A zatem do nieodpłatnego świadczenia dochodzi nie przy każdym zdarzeniu prawnym czy gospodarczym ale wówczas, gdy tym zdarzeniem jest taki stosunek zobowiązaniowy, w którym korzyść uzyskuje jedna ze stron.
Ponadto wykładnia celowościowa wskazuje, że celem opodatkowania nieodpłatnych świadczeń było zapobieganie zawieraniu umów dla uniknięcia opodatkowania.

W przedstawionym stanie faktycznym zapłata za honorarium artysty z dotacji otrzymanych przez Fundację z budżetu gminy nie następuje w drodze umowy o charakterze zobowiązaniowym - nie występują świadczenia wzajemne pomiędzy Spółką a Fundacją.

Wobec powyższego tut. organ podatkowy potwierdza stanowisko Spółki.

Pouczenie
1.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
2.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wniesione w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej) za pośrednictwem tut. organu podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj