Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-41/05
z 7 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-41/05
Data
2005.11.07



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
sprzedaż
wyroby akcyzowe


Pytanie podatnika
Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż oleju opałowego jest dokonywana zgodnie z przepisami prawa podatkowego?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 września 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do Urzędu: 12 września 2005 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 12 września 2005 roku wpłynął do Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z wymienionego wyżej pisma wynika, iż podatnik prowadzi sprzedaż paliw ciekłych, w tym oleju opałowego na podstawie koncesji wydanej przez Urząd Regulacji Energetyko w Warszawie. Do wniosku o koncesję dołączono: oświadczenie, ze olej opałowy będzie sprzedawany poprzez wlewanie go do pojemników, opis zbiornika podziemnego z dystrybutorem i protokół czyszczenia oraz tabelę pomiarową tego zbiornika, świadectwo legalizacji dystrybutora pod kątem sprzedaży oleju opałowego. Równocześnie podatnik wyjaśnia, że dotychczas dystrybutor, z którego olej jest sprzedawany jest zablokowany i klient nie ma do niego bezpośredniego dostępu. Pracownik stacji po wzięciu od klienta pojemnika sam wlewa olej. Pytanie podatnika we wniosku z dnia 12 września 2005 roku zostało sformułowane w następujący sposób: "W związku z ustawą z dnia 28 lipca 2005 roku (Dz. U. 160 poz. 1341) o zmianie ustawy o podatku akcyzowym prosimy o wyjaśnienie do ust. 1a... a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych..., w jaki sposób mamy sprzedawać olej opałowy od daty obowiązywania tej ustawy; czy tak jak dotychczas czy też w inny sposób". W ocenie tut. organu celem zapytania było: czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż oleju opałowego jest dokonywana zgodnie z przepisami prawa podatkowego ?

Naczelnik Urzędu Celnego wyjaśnia, iż stosownie do art. 65 ust. 1a ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:
1) dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu;
2) dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Pojęcie "odmierzacz" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku akcyzowym. Natomiast zostało zdefiniowane w innych przepisach tj. w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 roku, w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać przyrządy pomiarowe do dynamicznego pomiaru objętości lub masy cieczy innych niż woda (Dz. U. Nr 77 poz. 731). W myśl § 2 pkt 5 tego rozporządzenia, przez odmierzacz należy rozumieć - instalacje pomiarowe przeznaczone do pomiaru wydawanych paliw ciekłych innych niż gazy ciekłe lub gazu ciekłego propan-butan do pojazdów mechanicznych, małych samolotów lub łodzi. Kolejny przepis powołanego rozporządzenia wyjaśniają pojęcie użyte w definicji odmierzacza tj. instalacje pomiarowe w rozróżnieniu na instalacje pomiarowe z pustym wężem i z pełnym wężem. Stosownie do przepisu § 1 pkt 7. rozporządzenia, instalacja pomiarowa z pustym wężem, to instalacja pomiarowa, w której poziom odniesienia znajduje się przed wężem wydawczym. Natomiast w myśl § 1 pkt 8 cytowanwgo rozporządzenia, instalacja pomiarowa z pełnym wężem - instalacja pomiarowa, w której poziom odniesienia jest określony przy pomocy urządzenia zamykającego znajdującego się na końcu przewodu wydawczego.

Ponadto w Rozdziale 4 powołanego rozporządzenia zostały szczegółowo przedstawione wymagania metrologiczne w zakresie konstrukcji i wykonania urządzeń wtórnych do odmierzaczy paliw. W myśl przepisu § 37 ust. 1 powołanego rozporządzenia, urządzenie wtórne do odmierzaczy paliw, powinno przedstawiać ilość sprzedawanego paliwa oraz należność. Urządzenie wtórne w myśl przepisu § 2 pkt 3, jest to zespół elektronicznych przyrządów pomiarowych wraz z urządzeniami pomocniczymi, zapewniający przedstawienie, wydrukowanie i zapamiętanie ilości cieczy przeznaczonej do obrotu. Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż dystrybutor wyposażony w urządzenie wtórne do odmierzania paliwa jest również odmierzaczem paliwa w rozumieniu przepisu § 2 pkt 5 cytowanego rozporządzenia. Zatem dokonywanie sprzedaży w opisany przez podatnika sposób jest sprzedażą za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych.

Nie jest natomiast sprzedażą za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, sprzedaż przy użyciu pompy podłączonej do zbiornika z olejem opałowym, która nie jest wyposażona w urządzenie pomiarowe, a przykładowym przyrządem pozwalającym na określenie ilości sprzedanego oleju opałowego, jest pojemnik, do którego wlewany jest olej opałowy. Bez znaczenia jest również fakt czy dane urządzenie będące odmierzaczem jest obsługiwane przez pracownika sprzedającego podmiotu czy nabywcę. Dodatkowo należy nadmienić, iż podatnik może nabywać, konfekcjonowany olej opałowy, i dokonywać jego sprzedaży w opakowaniach detalicznych.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj