Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nisku
US.I-OF-406/7/10/05
z 10 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I-OF-406/7/10/05
Data
2005.10.10



Autor
Urząd Skarbowy w Nisku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
stypendium socjalne


Pytanie podatnika
Czy kwoty stypendiów socjalnych wypłacane na podstawie art. 90d, art. 90m ust. 1 i art. 90n ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz uchwały Rady Gminy w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów szkół, zamieszkałych na ternie gminy korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jednostka w związku z ich wypłatą ma obowiązek sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Z. z dnia 23.08.2005 r. (…) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Z. przedstawione w sprawie za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

(…) W dniu 26.08.2005 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Z. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. (…) Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że dokonuje on na rzecz uczniów szkół z terenu Gminy wypłat stypendiów socjalnych przyznawanych przez Wójta Gminy na podstawie art. 90d, art. 90m ust. 1 i art. 90n ust. 1 ustawy z dnia 7.09.1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz § 9 uchwały nr XXIV/137/05 Rady Gminy z dnia 11.03.2005 r. w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów szkół, zamieszkałych na ternie Gminy. Płatnik zwrócił się do tut. organu o wyjaśnienie czy kwoty stypendiów socjalnych wypłacane na ww. podstawie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jednostka w związku z ich wypłatą ma obowiązek sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S. Jednostka uważa, że ww. świadczenia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym nie ma obowiązku wystawiana podatnikom informacji PIT-8S.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetów właściwej jednostki samorządu terytorialnego regulują przepisy Rozdziału 8a (art. 90b – art. 90u) ww. ustawy o systemie oświaty Zgodnie z art. 90b ust. 1 tej ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. W oparciu o art. 90c ust. 2 ww. ustawy stypendium szkolne i zasiłek szkolny są świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy w myśl art. 90f ustawy o systemie oświaty uchwala rada gminy. Ponadto zgodnie z art. 90m przywołanej ustawy świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a pomoc ta w myśl art. 90p ust. 1 tej ustawy jest zadaniem własnym gminy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środków własnych szkół i uczelni przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. W myśl art. 35 ust. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium i przekazać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że dokonuje on wypłat świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanych uczniom przez Wójta Gminy na podstawie przepisów rozdziału 8a ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty. Kwestie wysokości, form, trybu i sposobu udzielania uczniom pomocy materialnej reguluje przywołana we wniosku uchwała Rady Gminy z dnia 11.03.2005 r. nr XXIV/137/05 będąca regulaminem uchwalonym na mocy cytowanego wyżej art. 90f ustawy o systemie oświaty. Wypłacana przez płatnika pomoc materialna dla uczniów jest zatem pomocą, o której mowa w art 90b i następnych ustawy o systemie oświaty i korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ przepis ten nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia, całość wypłacanej pomocy materialnej dla uczniów zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisu. Z. jako płatnik nie ma zatem obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłacanego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania tej informacji dotyczy wyłączenie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy. Zatem odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko płatnika w sprawie przedstawione we wniosku jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj