Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-415/25/05/AG
z 4 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-415/25/05/AG
Data
2005.11.04
Referencje
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
Słowa kluczowe
płatnik
podatek dochodowy od osób fizycznych
podwyższenie kapitału zakładowego
udział w zyskach osób prawnych
zryczałtowany podatek dochodowy
Pytanie podatnika
Wniosek dotyczy pobrania podatku dochodowego od osóbfizycznych w związku z powstaniem dochodu u wspólników spółki, będącychosobami fizycznymi, w wyniku Uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia WspólnikówSpółki w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnejinterpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wsprawie wykonania obowiązków płatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki i uzyskaniem przez jej udziałowców, będących osobami fizycznymi, dochodu na podstawie art. 24 ust. 5 pkt. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku. półka pismem z dnia 30 sierpnia 2005r. wniosła o udzielenie pisemnejinterpretacji w sprawie dotyczącej pobrania podatku dochodowego od osóbfizycznych w związku z powstaniem dochodu u wspólników spółki, będącychosobami fizycznymi, w wyniku Uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia WspólnikówSpółki w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w wyniku podjętej przezNadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego, a także Postanowienia Sądu Rejonowego u udziałowcówSpółki, będących osobami fizycznymi, na podstawie art. 24 ust. 5 pkt. 4ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) powstał dochód uzyskany zudziałów. W stosunku do niektórych wspólników Spółka nie wykonała obowiązkówpłatnika - z winy tych wspólników. Zostały do nich wysłane pisma informująceo skutkach podjętej uchwały w zakresie podatku dochodowego od osóbfizycznych i prawnych. Korespondencja zwrócona została przez Pocztę. Nawezwania Zarządu Spółki zamieszczane w Dzienniku "Rzeczpospolita" donadesłania informacji o aktualnej siedzibie i adresie do korespondencji, podrygorem przymusowego umorzenia udziałów, żaden ze wspólników nieodpowiedział. Mimo podjęcia różnorodnych działań Spółka nie uzyskałaaktualnych danych dotyczących wspólników, które niezbędne są w celusporządzenia deklaracji CIT-6 - o wysokości pobranego podatku dochodowego oddochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osóbprawnych i CIT-7 - informacji o wysokooci pobranego podatku dochodowego oddochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osóbprawnych. Z zebranych informacji wynika, iż wspólnicy zakończyli działalnośćgospodarczą lub zostali wykreśleni z rejestru przedsiębiorców. W związku z powyższym zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu uzyskanegoprzez tych wspólników nie został dotąd przez Spółkę odprowadzony. Zdaniem wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym, zgodnie z art. 30 § 5ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60ze zm.) za niewykonanie obowiązków płatnika, które nastąpiło z winypodatników, Spółka nie ponosi odpowiedzialności. W związku z tym, z przyczynopisanych we wniosku, nieodprowadzony przez płatnika podatek winien zostaćzaliczony do zysków nadzwyczajnych Spółki, opodatkowanych na zasadachogólnych. Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zagadnieniazwiązane z opodatkowaniem przychodu uzyskanego przez osoby fizyczne wzwiązku z podwyższeniem kapitału zakładowego spółki uregulowane zostały wustawie z dnia z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osóbfizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 4 w/w ustawy dywidendy i inne przychody ztytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą są udziały (akcje)w spółce mającej osobowość prawną zalicza się do przychodów z kapitałówpieniężnych. Regulacje zawarte w art. 24 ust. 5 pkt 4 w/w ustawy określają, iż dochodem(przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznieuzyskany z tego udziału, w tym także dochód przeznaczony na podwyższeniekapitału zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanychna ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osób prawnych. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1a w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym dokońca 2003r. dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułuudziału w zyskach osób prawnych, uzyskanych na terytorium Polski, nie łączysię z dochodami (przychodami) z innych źródeł i z zastrzeżeniem art. 44 ust.8 pkt 3 pobiera się podatek w formie ryczałtu w wysokości 15% uzyskanegodochodu (przychodu). W przypadku, gdy dochód przeznaczony zostaje na podwyższenie kapitałuzakładowego lub akcyjnego, na podstawie art. 41 ust. 5 w/w ustawy, płatnikjest obowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku w terminie 14 dni oddnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu opodwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego. Kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego płatnicy przekazują, na podstawieart. 42 ust. 1 pkt 2 w terminie do 7 dnia miesiąca następującego pomiesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego właściwegoze względu na siedzibę płatnika. W terminie przekazania kwotyzryczałtowanego podatku płatnicy są obowiązani do przesłania właściwemuurzędowi skarbowemu deklaracji zbiorczej, sporządzonej według właściwegowzoru - o czym stanowi art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy. Przywołane wyżej regulacje prawne wyrażnie wskazują na obowiązek płatnikadotyczący obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku. Obowiązek płatnika wynika również z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Zgodnie zart. 8 ustawy - Ordynacji podatkowej płatnik jest obowiązany na podstawieprzepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku iwpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Niewykonanie lubnienależyte wykonanie tych obowiązków skutkuje odpowiedzialnością płatnika.Przepisy Ordynacji podatkowej nie przewidują możliwości zwolnienia płatnikaz tego obowiązku, a zatem musi on podejmować z własnej inicjatywy działaniazmierzające do ustalenia osoby podatnika. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca podjąłdziałania, mające na celu ustalenie osoby podatnika, które nie przyniosłyzamierzonych skutków. Jednakże elementem konstytutywnym odpowiedzialności płatnika, jest zawszeniewpłacenie podatku, co wiąże się z konsekwencjami finansowymi działania(zaniechania) płatnika. Odpowiedzialność płatnika powstaje z dniem, w którym zgodnie z przepisamiprawa podatkowego najpóźniej winna nastąpić zapłata podatku. Na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej odpowiedzialność płatnika, oprócznależności głównej, obejmuje również odsetki z tytułu zaległości podatkowej,ponieważ art. 8 i 9 tej ustawy nakłada na płatnika obowiązek uiszczeniapodatku we właściwym terminie, który określają przepisy prawa podatkowego, wtym przypadku przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowiskoprzedstawione we wniosku jest nieprawidłowe, stąd teżpostanowił, jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę istanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.