Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1-443/80/2005
z 28 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/80/2005
Data
2005.07.28



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
faktura VAT
fakturowanie
stawki podatku
transport
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Jak fakturować usługę transportu międzynarodowego w przypadku kiedy jest ona wykonywana na terenie Polska - inne państwa Unii Europejskiej - kraj trzeci Norwegia?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 10.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w sprawie opodatkowania usługi transportowej świadczonej na rzecz polskiego przedsiębiorcy na trasie Polska- Belgia- Norwegia- stwierdzam, że stanowisko Wnioskującego jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 10.05.2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego w przedmiotowym piśmie stanu faktycznego wynika, iż Spółka zleciła polskiej firmie transportowej przewóz ciągników rolniczych na trasie Polska- Belgia- Norwegia. Przewóz maszyn nastąpił jednym kursem: jedną maszynę pozostawiono w Belgii a drugą w Norwegii. Właścicielem maszyn i zlecającym usługę transportową była firma polska. Spółka posiada jedną dokumentację dotyczącą przewozu ciągników rolniczych z Polski do Belgii i Norwegii (CMR). Spółka otrzymała od podwykonawcy fakturę kosztową z wyszczególnieniem wartości usługi na część odnoszącą się do transportu na terenie Polski i odcinek zagraniczny. Do odcinka przebiegającego na terytorium Polski zastosowano stawkę podatku w wysokości 0% a pozostały odcinek trasy potraktowano jako niepodlegający opodatkowaniu w Polsce. Spółka zamierza wystawić fakturę sprzedaży dot. przedmiotowej usługi transportowej na firmę polską (odbiorcę usługi) w podobny sposób tj. część odnoszącą się do transportu na terenie Polski ze stawką 0% i odcinek zagraniczny jako niepodlegający VAT.

Wnioskujący pyta, jak fakturować usługę transportu międzynarodowego w przypadku kiedy jest ona wykonywana na terenie Polska- inne państwa Unii Europejskiej- kraj trzeci Norwegia...

W ocenie Wnioskującego w przedmiotowej sprawie na fakturze należy podzielić wartość usługi na część dotyczącą:
a) transportu ciągnika do Belgii – jako wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów ze stawką VAT 22%,
b) transportu ciągnika do Norwegii- jako międzynarodową usługę transportu.

Opodatkowaniu w Polsce podlegać będzie tylko ta część usługi transportu , która jest świadczona w kraju. Na fakturze VAT powinna być wydzielona wartość usługi świadczonej na terytorium kraju opodatkowana stawką VAT 0% (po spełnieniu określonych warunków). Natomiast do pozostałej wartości usługi odpowiadającej odcinkowi przebiegającemu poza terytorium Polski nie należy naliczać podatku VAT, gdyż jest to usługa niepodlegająca opodatkowaniu w kraju.

W przedstawionym w w/w piśmie stanie faktycznym organ nie podziela stanowiska Podatnika.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z treścią art. 27 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
Natomiast zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów”, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Usługą transportu międzynarodowego zgodnie z definicją zawartą w art. 83 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 art. 83 ust. 3. Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podstawowym kryterium czy i gdzie transport podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia tych usług.

Z przedstawionego przez Spółkę w piśmie z dnia 10.05.2005 r. stanu faktycznego wynika, że mamy do czynienia zarówno z:
1. wewnątrzwspólnotową usługą transportu- w przypadku transportu jednego ciągnika z Polski do Belgii,
2. międzynarodową usługą transportu- w przypadku transportu drugiego ciągnika z Polski do Norwegii.

Jest to zatem przypadek świadczenia dwóch oddzielnych usług w ramach jednego przewozu. Stąd strony winny określić zasady rozliczeń należności za obie usługi, traktując je tak jakby były świadczone oddzielnie.
Transport towaru zlecony Spółce przez polskiego kontrahenta, a wykonywany przez inną polską firmę transportową jako podwykonawcę kwalifikuje się jako usługę pośrednictwa związaną bezpośrednio z usługą transportu:

- wewnątrzwspólnotowego, która dla świadczącego usługę podlega 22% stawce podatku VAT na całej trasie przewozu ciągnika z miejscem przeznaczenia w Belgii; w przypadku zaś usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów zgodnie z treścią art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c i ust. 6 - miejscem świadczenia tych usług (a więc i miejscem opodatkowania) jest miejsce dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer,

- międzynarodowego, która podlega opodatkowaniu stawką 0% na odcinku krajowym natomiast na odcinkach poza Polską według regulacji państw, przez które transport się odbywa, a co za tym idzie, odcinek ten nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce. Wynika to z przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy (opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju) i art. 27 ust. 2 pkt 2 (w przypadku usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości). Nie ma tu znaczenia kto jest zleceniodawcą usługi. Warunkiem zastosowania 0% stawki podatku VAT jest posiadanie przez Spółkę dokumentów stanowiących dowód świadczenia usług. Zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy o VAT dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora jest list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Przedmiotowe usługi winny być udokumentowane fakturą na podstawie art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Szczegółowe zasady wystawiania faktur zawarte zostały w § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Między innymi w pkt 9 ust. 1 powołanego § 9 określono, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Należy zwrócić uwagę, że usługa międzynarodowego transportu towarów winna być fakturowana z uwzględnieniem pokonanych odległości na terenie poszczególnych krajów, na terenie których się one odbywają (w każdym z krajów).

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. (art. 222 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj