Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PP-3/i/4407/197/05
z 21 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-3/i/4407/197/05
Data
2005.09.21



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
opodatkowanie
reklama
reprezentacja
zużycie towarów


Pytanie podatnika
1) Czy można potraktować zakup kawy, śmietanki do kawy, soku, jako świadczenia na rzecz pracowników i odliczyć podatek naliczony i nie traktować ich jako koszty reprezentacji i reklamy?2) Czy przy kosztach reprezentacji i reklamy należy odliczyć podatek naliczony od faktur zakupowych (a na koniec miesiąca wystawiać zbiorczą fakturę wewnętrzną dokumentującą sprzedaż i podatek należny) oraz czy można przy zakupie na reprezentację i reklamę nie odliczać podatku naliczonego?


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po zapoznaniu się z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście z dnia 25.04.2005 r., nr PP/443-11/A/05/TK, w sprawie interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)

zmienia przedmiotowe postanowienie w części dotyczącej opodatkowania czynności przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy.

UZASADNIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, wnioskiem z dnia01.02.2005 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej. Zapytanie dotyczyło następujących kwestii:
1) czy można potraktować zakup kawy, śmietanki do kawy, soku, jakoświadczenia na rzecz pracowników i odliczyć podatek naliczony i nietraktować ich jako koszty reprezentacji i reklamy,
2) czy przy kosztach reprezentacji i reklamy należy odliczyć podatek naliczony od faktur zakupowych (a na koniec miesiąca wystawiać zbiorczą fakturę wewnętrzną dokumentującą sprzedaż i podatek należny) oraz czy można przy zakupie na reprezentację i reklamę nie odliczać podatku naliczonego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w drodze postanowienia z dnia 25.04.2005 r., Nr PP/443-11/A/05/TK, udzielił interpretacji, zgodnie z którą, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wszelkie przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele wiążące się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem (w formie prezentów przekraczających małą wartość oraz towarów nie mających statusu próbek), jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Nie podlega natomiast opodatkowaniu, w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zużycie artykułów spożywczych na potrzeby reprezentacji i reklamy (np. przyjęcie, poczęstunek klientów), gdyż jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega zużycie towarów jedynie na ściśle określone cele, niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, tj. na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przepis ten nie dotyczy jednak wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli czynności te zostały opodatkowane (art. 88 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy).

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza:

Jak słusznie wskazał Naczelnik Urzędu Skarbowego, w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie nieodpłatne czynności przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy, w tym na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (z wyłączeniem takich, których przedmiotem są próbki towarów oraz prezenty o małej wartości) - pod warunkiem, że przy nabyciu przekazywanych towarów podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w całości lub w części.

Tytułem uzupełnienia należy stwierdzić, że podatnik ma prawo, a nie obowiązek, skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Prawidłowe jest również wyjaśnienie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług przeznaczonych na reprezentację i reklamę, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Za błędne natomiast należy uznać wyjaśnienie dotyczące braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług „zużycia" artykułów spożywczych na potrzeby reprezentacji i reklamy (np. przyjęcie, poczęstunek klientów). Rozpatrywana czynność nie ma bowiem charakteru „zużycia" artykułów spożywczych, lecz przekazania. Czynność skonsumowania przedmiotowych artykułów spożywczych w trakcie spotkań z kontrahentami musiała być bowiem poprzedzona przekazaniem ww. artykułów na ten cel, a przekazanie to, w świetle w/powołanych przepisów, podlega opodatkowaniu.

Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie informuje, że od dnia 01.06.2005 r., zgodnie z art. 7 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, przepisu ust. 2 art. 7 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zmianie uległa również definicja prezentu o małej wartości z art. 7 ust. 4 oraz definicja próbki z art. 7 ust. 7 w/w ustawy.

Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej orzekł, jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę; traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj